Hej, undrar hur jag skall göra när jag gjuter igen det stora hålet som blev när jag bilade upp den gamla golvbrunnen....skall flytspackla över sedan! Skall troligen använda Ardex À38 att gjuta igen med....men frågan är hur skall jag prima innan när det är löst material och lite fuktigt...sand.mm i botten? Skall jag slänga i sten i botten och sedan bara hälla på snabbetongen...blir klurigt att prima när det är sand och löst material nedanför platttan!!? Någon som vet...har bara byggt badrum i träbjälklag innan :):rolleyes:
 
Igen som vet?
 
Vet inte om ardex har något hokus pokus, men med vanlig betong så ska du först vattna den gamla betongen ordentligt så den inte drar ur vattnet ur din gjutning som annars blir porös. "Primar" gör man genom att blanda cement och vatten till vällingkonsistens som du penslar på den gamla betongens yta. Sen tippar du i betongen bara. Botten behöver inte primas - där fäster inte betongen i alla fall.

EDIT: du kan jämna av med grus i botten så du får samma tjocklek på betongen som plattan i övrigt. Då spar du lite betong men det är inte nödvändigt.
 
Redigerat:
kanon...mange takk :)
 
Snakker du norsk? :)

Tänk bara på att cementvattnet, eller sluringen som det också kallas, inte får hinna torka innan du häller i den riktiga betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.