Bor i en förort med halvlantlig miljö, den stora tomten angränsar till allmänning med skog med en förbannat massa rådjur. Dessa rådjur verkar oerhört förtjusta i mina kortklippta björkar och nyplanterade syrener m m, som jag vill ska få ta sig ordentligt. När ingen ser dem in action (förmodligen tidig gryning eller vid skymning) stryker de förbi mycket nära huset och äter sig mätta på mina ungträd och buskar. De "repar av" bladen på kvistarna så träden och buskarna förstörs.

Helst skulle jag vilja skjuta ihjäl dem. Punkt slut.

Men eftersom jag inte har jaktlicens, och eftersom grannarna tycker de är vackra att se på, och eftersom detta räknas som tätbebyggt område där det ej är lämpligt att "göra en Runar" med gevär och ljuddämpare från badrumsfönstret, söker jag alternativ.

Det går ingen nöd på dessa rådjur - hela flocken kan äta sig proppmätt hundra gånger om varje dag på de buskage, de träd och annan föda som finns i skogarna här. Men av någon anledning har de bestämt sig för att förstöra mina växter 3 meter från huset. De har t o m gett sig på mina tujor.

Har prövat att urinera på allt (d v s "pinka revir" på klassiskt vis, bokstavligen) eftersom jag hört att detta kan hålla dem borta. Men icke.

Vilka övriga verkningsfulla metoder finns för att hålla rådjur på garanterat och behörigt avstånd?
 
Rigga upp en sån här!
3168576-origpic-37e168-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tårgas, så kan de sitta där och lipa med sina rådjursögon.

Allvarligt talat, så är enklare staket och nät runt känsliga växter verkningsfullt. I övrigt väljer man helst växter som råddisarna inte gillar. Det är faktiskt någon här ett par kvarter bort som verkar lyckas med tulpaner, men då går det åt en del nät också. Men det går att rigga upp så det blir ganska diskret.

Sedan vet jag inte om de möjligen följer uppgjorda gångstråk. I så fall kanske det lönar sig att försöka stängsla just där, men det beror ju på hur resten av terrängen ser ut.
 
Vi har samma problem och prövat olika varianter...glöm dyra granulat som "revira" o liknande - det vi kör med är: 1: välj växter de inte gillar 2: nät 3: punktmarkera blommor/buskar du inte vill ha uppätna med doft tvålar (!!!!) som vi satt fast på bambupinnar med ståltråd :). 4: ut och skräm dem i skymning med handklapp och kast med småsten. Har funkat ganska bra hos oss iallafall.
 
Hmmm... Tackar för förslag. Spray-varianten verkar ju kul men eftersom växterna är utspridda på ganska olika ställen blir det ett flertal T-kopplingar av slangar och lite grann av ett nystan framför huset. Staket svårt eftersom delar av tomten bergig, och vill ej sätta upp något permanent. Nät ok, men delvis också knepigt av samma anledning.

Finns inget EXTREMT starkt och frånstötande luktmedel eller kemikalie som rådjuren skyr och hatar?
 
Byggare_Anders skrev:
Hmmm... Tackar för förslag. Spray-varianten verkar ju kul men eftersom växterna är utspridda på ganska olika ställen blir det ett flertal T-kopplingar av slangar och lite grann av ett nystan framför huset. Staket svårt eftersom delar av tomten bergig, och vill ej sätta upp något permanent. Nät ok, men delvis också knepigt av samma anledning.

Finns inget EXTREMT starkt och frånstötande luktmedel eller kemikalie som rådjuren skyr och hatar?
Vi satte upp grön ståltråd med 30 cm mellanrum på tryckade 180 cm stolpar. Det verkar ha gjort susen. Rådjur kan hoppa över två meter men det verkar ändå ha fått effekt.
 
fredl skrev:
Vi satte upp grön ståltråd med 30 cm mellanrum på tryckade 180 cm stolpar. Det verkar ha gjort susen. Rådjur kan hoppa över två meter men det verkar ändå ha fått effekt.
Det behöver inte vara så bra och högt staket, de väljer ändå bort områden där de känner sig instängda. När bonden satte upp elstängsel runt en angränsande ängel så minskade antalet rådjur betydligt. Nu när han tagit bort det så ökar antalet igen. Jag har sett rådjuren hoppa över staketet många gånger (ca 120cm högt) men de väljer ändå annan väg...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Slangbella. Ljudlöst och bra.

Alt 2. Elstängsel, grönt fint band och sen det största elagget för köttdjur du kan hitta. Du kommer bli populär bland råddjur och grannar.
 
Har inte testat själv men har hört att det fungerar ganska bra att sätta upp fisklina. Spänn upp fisklina där råddjuren brukar gå (men där ni inte går så ofta). Fisklinan är inte ett staket, men rådjuren ser inte fisklinan. När de kommer och går och helt plötsligt känner något mot kroppen blir de väldigt rädda. Gör inget om linan går av lätt. De blir väldigt rädda när något plötsligt nuddar vid dem. Ganska snart så har de lärt sig att inte gå nära din trädgård....
 
Fiskelinetricket måste jag prova när jag kommer hem ikväll. Vi har skog övre delen av vår tomt och rådjuren går gärna in och äter upp allt som de tycker är gott, resten smakar de på och spottar ut. Runt köksträdgården satte vi upp svart rådjursnät bara för att sockerärtorna skulle få en rimlig chans att klara sig.

Lekte med tanken på att få tag i larmmina 2b som man höll på med i lumpen för drygt 20 år sedan. Utlösningstråd som med en knall sätter igång en magnesiumfackla vars avgaser går genom en visselpipa. Smäller, blir ljust som mitt på dagen och det tjuter som fasen. Skulle nog hålla både rådjur och älg borta från tomten. Problemet är väl att man skulle bli betraktad som galenpanna av grannarna samt att det förmodligen inte är helt lagligt. :)
 
Har samma problem och förlorat 200 thujor i vintras samt förstörd gräsmatta. Som tur hade jag en viltdjursförsäkring som täcker skadorna. Har nu forskat på nätet en del och kommit fram till att dvs lukter och ljud inte hjälper i längden. Däremot finns det ett enkelt nät som är lätt att sätta up. Det säljs bla av granngården och är betydligt billigare än typ gunnebonät. Det kallas för katt och rådjursstängsel och är gjord av plast och är mycket diskret. Att stängsla in är den ända lösningen på sikt. Tipsade killen (som har samma problem) som ska åtgärda mina skador om stängslet. Han satte upp stängslet i våras och har inte haft några problem så här långt.
 
Gafab 36g bly 4:a brukar funka rätt bra. Rådjuret kommer inte tillbaka.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Med slutförvaring i frysen :)

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.