Mikael_L
Nu har vi grovplanerat gräsmattan/trädgården med fyllnadsjord, och vilken dag som helst dyker grävaren upp igen och lägger på 5-10 cm matjord att så gräsmattan på.

Så nu undrar jag ifall det är något jag borde låta grävaren göra med trädgården då han ändå redan är här?

Vi vet inte riktigt vad vi ska göra med trädgården än, men ett (eller 2-3 kanske) litet land med jordgubbar, lök, sallad osv bör det nog bli.
Sen vill jag även odla örtkryddor, men det tror jag får bli i krukor eller blomlådor på altanen istället.

Och så ska det väl antagligen bli något äppelträd eller hallonbuske eller liknande så småningom.


Men är det någon ide att förbereda något nu, eller är det lika gott att anlägga gräsmatta överallt i 7 cm matjord, och handgräva ut för framtida behov senare?


Och sen, var hittar man bra info om lämplig jordmån, solläge, rotdjup osv osv om diverse växter?
Skicka lite länkar.
 
Betr grävare...

Pool, damm och stenkistor......
 
Mikael_L skrev:
Men är det någon ide att förbereda något nu, eller är det lika gott att anlägga gräsmatta överallt i 7 cm matjord, och handgräva ut för framtida behov senare?

.
Detta är ju precis det man ser på alla nya tomter och sedan står husägaren och handjagar i tio år för att bli klar med murar, häckar, etc etc. Tänk om man hade tid att ta sig tid att planera färdigt på direkten......!
 
Nimajneb skrev:
Betr grävare...

Pool, damm och stenkistor......
Jordtag!
 
Kanske inte avhängt grävare men passa på att lägg ner bevattning till trädgården innan ni har gräsmatta. Spar mycket arbete. Enklare att vattna därav bättre etablering av gräsmatta.
PEM från rinkaby och gardenasprinklers och kopplingar från rubart.de är kostnadseffektivt. Två spridare / slinga blir bra.
 
Ang. bevattning, om du inte vill ha automatisk bevattning så kan det i alla fall kanske vara bra att gräva ner lite slang för extra vattenutkast på ett eller par ställen. Kanske även slang för el lite här och där, ifall du vill ha belysning eller uttag.
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Detta är ju precis det man ser på alla nya tomter och sedan står husägaren och handjagar i tio år för att bli klar med murar, häckar, etc etc. Tänk om man hade tid att ta sig tid att planera färdigt på direkten......!
Ja det är ju den springande punkten. Vi har ju knappt en susning om vad vi vill med skiten sen. :confused:

Vad mig anbelangar skulle vi kunna sätta tralldäck ända ut till tomtgräns, då det är lättare att sopa än klippa. :cool:

Men trots allt är det Mathias skriver liksom pudelns kärna.
Vi har verkligen inga planer på murar, pooler, staket och annat. Men är samtidigt medvetna om att något måste vi göra sen, åtminstone lite buskar och träd och så...
Så jag antar att det blir lite handjagande, hursomhelst.

Fast några kvm odling ska det nog bli, det är ju så gott som bestämt. Men bara nåt litet land.
En del odlar ju på pallar med pallkrage... Är det bättre kanske?
 
Mikael_L
bonnier skrev:
Ang. bevattning, om du inte vill ha automatisk bevattning så kan det i alla fall kanske vara bra att gräva ner lite slang för extra vattenutkast på ett eller par ställen. Kanske även slang för el lite här och där, ifall du vill ha belysning eller uttag.
Först och främst borde jag kanske montera ett vattenutkast till på huset, "på rätt sida". :surprised:
Bara där har jag halverat slangdragningen. ;)
 
Om det vore min tomt så hade jag velat att någon grävt bort all lera och fyllt med jord där häckar och träd kan tänkas stå.

Den lera vi har nu är snarlik betong.
 
  • Gilla
miksil
  • Laddar…
Gräv rännor för el till utomhusbelysning etc! Ganska jobbigt att göra förhand.
 
Några andra byggnader som ska upp sen då? Garage, frigga osv? Ska det förberedas med el eller vatten till dessa?. Någon utebelysning som ska dras jordkabel för?

Hur har du med vatten på tomten, behov av dränering, täckdiken, stenkista?

Är tomten helt färdigplanerad med avseende på stubbar och stenar? Där är ju annars en grävare kompetent.

Ska ni så in gräsmatta, eller har ni köpt färdig? Viktigt vid utläggning av matjord är att packa denna lika mycket, lite eller inte alls över hela ytan. Det blir lätt väldigt ojämnt om grävaren råkar trycka samman kraftigt på vissa platser, men inte på andra. Jag har hållit på med gräsmatteanläggning nu i augusti och tillverkade en sladd av armeringsmatta och en stålbalk vilken jag drar bakom trädgårdstraktorn. Den har gett mig mycket jämna ytor av såväl underlag (gärna lite sand) som matjordsskiktet.
 
M
Gräv för häckar och och träd.

Det är ett slitjobb om man ska göra det ordentligt och därför blir det lätt att man fuskar när man gräver för hand. Något som blir synligt när det gäller hur bra träden och buskar sedan växer.
 
Om du inte redan har fiber så lägg ner en optoslang från husgrunden till tomtgräns och sen är det bara att vänta....

Men utöver kanalisation och diverse vattenslang så tror jag det är svårt att vara för förusägande. Det är ungefär som att placera el, eller datauttag på ritning. De sitter ändå aldrig på rätt ställe när man väl ska använda dem. Jag tycker det är helt OK att låta en trädgård växa fram, hela den är ju allra högsta grad levande, låt det ta den tid det tar och utveckla den i takt med tid och lust. Det kommer under åren i alla fall bli omflyttningar och nya ideer, så det är lika bra att vara förberedd. Om man inte har nyfnikens betonglera så är det fullt görligt att gräva spade, dessutom så spar man lite gympengar :)
 
Bild på området som ska grävas? Så kanske några fler ideér dyker upp!
 
Mikael_L
Jag vill börja med att tacka för alla tankar och tips.
På en luddig och oklar fråga får man givetvis inte alltid de svar man behöver. :surprised:

Men jag kunde nog inte ställa frågan något bättre, då det var av mig okänt vad jag frågade om. ;)

Men ni har öst på med saker som är bra att tänka på, så även om vi inte tänker oss pool eller stenmurar, så var det ju bra förslag.
El/nätverk/vatten funderar jag på, vi får se vad det blir. Jag har till i morgon på mig att bestämma.

Träd och buskar är nog det som absolut mest finns behov av, som vi verkligen vet att vi vill ha. Tyvärr vet vi i dagsläget inte var vi vill ha dom, eller vilka sorter . :surprised:
Vi funderar på att låta grävmaskinen gräva några hål på "troliga platser" som vi sen märker ut med en pinne efter dom blivit fyllda med matjord. Så blir det ett snabbt och lätt jobb att gräva upp det sen.
Hur stora/djupa hål bör det i så fall vara?

Vi har ingen lera på tomten, ett lass med fyllnadsjord hade lera i sig, men inte så mycket att det kommer vålla några större problem vid handgrävning.
Men däremot är marken under ett litet helvete, moränmark med alltför mycket sten i. Där ger man ganska snabbt och lätt upp handgrävandet.
Längs tomtgränsen har dom dessutom dumpat sprängsten från vägbygget, så där är det ännu värre.
Ska vi göra häck någon gång blir det definitivt att anlita en grävmaskin för jobbet, t.o.m ev en sprängare.

Ja, jag tycker det här är jättesvårt, och kan tänka mig att mexitegel har en poäng med att låta trädgården växa fram gradvis (i dubbel bemärkelse).
För varje åtgärd man gör förändrar ju intrycket i sig och kan ge både nya förutsättningar liksom nya tankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.