Hej!

Jag är novis så jag frågar här om bäst metod. :)
Köket är från 50-talet och har de klassiska teak-handtagen (eller i alla fall naket trä) på lådorna. Men de har varit övermålade i ca 5 lager även över handtagen.

Vilket sätt är det bästa att få bort färgen utan att skada underlaget alltför mycket? Orolig över att skrapa = mycket repor på handtagen.

Eller ska man värma och dra loss färg?

Tänk på de där handtagen ni ser här:
http://husohem.se/Images/HOH/Cache/708/0/11373_50_tal2.jpg

Men våra är inte exakt samma, handtagen sitter på mitten av luckan inte på översta kanten och vi har inte heller snedställda överskåp utan helt raka som stängs med "tickabeslag". Men jag har skrapat bort färgen på en liten bit av handtaget och det är mörkt trä bakom allt.

Om ni också har tips om färgsättningar är ni välkomna att ge förslag. :)
Resten av väggarna är vit och vi har en rosa smeg diskmaskin (en extern bullig sådan som står för sig själv som nån sorts "möbel" många misstar den för en liten kyl... färgen rosa... ja jag gillar rosa. :) Men originalstoryn var att vi helt enkelt behövde extern diskmaskin pga ingen plats för intern och vi hittade den rosa på blocket. <3) och en vintage 50-tals kökgardin i glada blå, grön och röd nyans på vit botten. (det gröna är drar mot det kalla)
Funderar på någon sorts blågrå färg på luckorna.
Golvet är superful pissgul linoleum men jag jobbar på att få det utbytt - på något sätt..... Jag hatar verkligen färgen. (hyreslägenhet) Vill helst ha någon grå lino eller vad som helst. (vill egentligen ha lino fyrkanter i 2 nyanser av grått schack)

Och förreste, jag har fått hyresvärden till att stå för materialet! De ville inte göra fin jobb dvs de vill bara måla över allt med roller som alltid och jag ville få bort gammalt färg för bästa resultat så de låter mig göra det själv istället. De hade målat för 2 år sedan och redan är det mycket repigt där man ser den underliggande färgen ... De har väl rollat på smäck utan att rengöra underlaget.
 
Redigerat:
Varmluftspistol, speedheater eller färgborttagningsmedel du hittar i färgaffären.
 
Tack!
Speedheater kostar väldigt mycket!
Varmluftspistol är lite bättre pris.
Färgborttagningsmedel klart billigast.

Undrar om man kan använda hårtork jättenära?
 
Hårtorken tror jag inte kommer gå så bra tyvärr...
 
Speedheater går att hyra, men det är nog lite overkill i ditt fall om det bara är handtagen. Om du skaffar en varmluftspistol (går t ex att hitta för 199 på Classe) så kan du ju använda den som hårtork också - inte för nära bara :)
 
Haha, nej jag använder inte hårtork så ofta faktiskt, bara ett par gånger om året ungefär. (!)
Men jag kan säkert få användning för den för andra saker för jag tycker om att pyssla med lite allt möjligt. 199 kr låter lagom, då ska jag köpa en! :D

Tänker faktiskt ta bort hela ytor också lika bra få det bra gjort när det är gropigt och mjukt efter några rollade lager färg. Varför målar målare med roller på snickerier?! Förstår inte det! Snabbt ja men fult som fan och inte hållbar. Eller det kanske var det lägsta anbudet hyresvärden kör på när de anlitar målare....

Kanske det skulle fungera med kombination av värme och kemikalier? Där det ena går bet borde det a andra fungera?

(men jag hoppas allt är lättare än att riva bort 5 lager gammal tapet som jag varit tvungen göra några ggr genom tiderna)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.