Ska bygga relax med bastu i en fd. tvättstuga. Bastun kommer att ligga mot ena kortväggen. In mot relaxen funderar jag på att sätta en vägg med frostat betongglas.
Att betongglas tål värmen är nog inget problem vad jag har förstått.
Jag skulle vilja veta om någon gjort nåt liknande och har bilder att visa. Samt var prisbilden hamnar - per block eller per m2
Alla tips om vad man bör tänka på mottages tacksamt.

Christer
 
Tack för svaret och länken - upplysande men inte upplyftande. :-[
Tänkte nämligen använda ena bastuväggen till duschvägg. Bara att glömma alltså.
Får fundera vidare.
 
Brandglasen finns ju, men de lär kosta :(
 
Så sant så - finns nog ingen chans att det rymms i budgeten.
 
Jag har oxå funderat på betongglas, men fastnat vid det som skrivits om tidigare >:( ..men tänk om...

Om du använder glasbetong som bastuvägg, sen sätter du en glasvägg med 1-2cm spalt utanför glasbetongen mot duschen, så att det kallare vattnet inte kommer rakt på den varma betongen. Detta kan byggas in i en snygg ram och glaset närmast duschen är enkel att rengöra...

Det borde väl funka? :surprised:

 
Det borde inte vara några problem då - bara att se till att ramen med glaset är lätt att demontera för rengöring. För övrigt kan inte jag komma på några nackdelar.
Någon?
 
Hej!

Jag är också sugen på betongglas mellan bastu och dusch. Idén med glas för att skydda glasbetongen verkar ju kunna vara en lösning. Annars kan man kanske helt enkelt sätta upp ett duschdraperi som får gå runt mellan glasbetongen och duschen. Kan det räcka tro? Eller kommer det att klibba fast på glasbetongen och inte fungera?

/Ulrica
 
Risken är nog ganska stor som du säger att den klibbar fast.

Man kanske har en skjutdörr i glas som man drar för glasbetongen när man ska dusha, men som är för bastudörren annars ... (bara spånar lite ;) )
 
Se där! Det är nåt som man kunde använda ! :)
 
Har ringt runt lite och tänkte dela med mej.
Dusch intill glasbetong går bra såvida man inte har aggregatet bakom duschväggen. Väljer man en annan vägg så går det bra.
Aggregatet ska stå 30 cm från glasbetongväggen.
Sedan är det ju det här med kostnaden, jag hade tänkt mej frostat vilket kostar ca 80 kr/st - det blir alltså 2000 kr/m2 och jag har ca 4 m2. För dom pengarna kan jag välja riktigt dyrt kakel.
Har dock inte bestämt mej ännu.
 
jcoboy, vilka har du pratat med?
Jag skickade ett mail till AB Glasbetong, se nedan och fick svar av Henrik Zetterholm
Fråga: Kan man använda glasbetong som vägg mellan en bastu och en dusch?
Klarar glaset den temperaturskillnaden t ex bastu 80 grader dusch 20
gradigt vatten?

Svar: Om skillnaden endast skulle bli 80grader mot 20grader skulle det gå...
Men om bastun skulle hålla runt 90grader i många timmar och sedan tar ngn en
iskall dusch...tex 10grader...så kan glasen pricka på grund av termochocken
som uppståer vid en snabb avkylning.
Så jag skulle INTE rekomendera glasbetong i en bastu med en intillliggande
dusch.
Det finns speciella brandglas som tål detta mycket bättre men dessa är
mycket dyra.

Med vänliga hälsningar / Best regards
AB Glasbetong,

NÅGON här på forumet borde väl veta, om de inte har själva så kanske de har någon bekant som har byggt så :(
#EDIT# Hittade en tråd där två forummedlemmar säger sig ha betongglas. Det får bli PM till dem. Hoppas de är kvar bara :-/

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1100971136;start=8#8
 
Jag pratade med en säljare som heter Johan på Vetro (www.vetro.se).
För mej blir det inte aktuellet att ha bastun på i timmar. På med den 45 min före och in och ut ur bastun några gånger under 1-1,5 timma. Det är vad jag orkar med (inget finskt blod i mej).
Så för mej skulle det funka med glasbetong - om det nu inte var för penningabiten.
 
Tack för svar Janne [smiley=vrolijk_26.gif]


jcoboy, som vägg mot relaxen funkar det ju, det är dusch direkt mot som kan vara riskabelt. Men det är priset ja :(
Halvvägg med glasbetong på övre halvan eller ett smalare "fönster" kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.