Vi köpte hem tre stora säckar med ved och enligt säljaren så skulle veden vara torr... När man känner på den så känns den inte helt torr, så nu funderar jag på bästa sättet att få den torr tills i vinter... Går det? Eller har vi köpt ved som måste ligga till nästa år...
Mina funderingar är att om jag lägger laspallar på backen, sätter "distansslanor" mot garageväggen och sedan staplar och bygger ett skärmtak över - är detta då bättre än att lägga in den halvtorra veden i vedboden? Väggarna är rätt täta, så det blåser typ inget där inne...
 
Ju luftigare du förvarar den ju bättre torkar den ju. Det är klart bättre med lastpallarna än i en oventilerad vedbod.
Hur torrt du får det till vintern är svårt att svara på, men helt klart är att det inte blir sämre av det iaf.
 
Gubben tycker att veden ska få ligga kvar i storsäckarna och dra presenning över... Jag tror inte riktigt på att veden i mitten torkar ordentligt då, men jag kan ha fel...
 
Krilleman
En sak man aldrig ska ha på ved = presening
Då klarar du dig lika bra utan!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det är nog ingen fara att elda med den veden i år. Jag har ved som torkat i ladan i 10 år som känns fuktig nu. Det är nog bara den här sommarens luftfuktighet som spökar.

skickat från biltelefonen
 
Då kanske jag inte är sååå fel ute då... ;)
 
Huvudsakligen två saker att tänka på: Håll vatten borta (dvs låt den helst ligga under tak) och se till att luft kommer till. Så ingen plastsäck och låt den gärna ligga huller om buller, det blir svårt för luft att komma till ifall den ligger staplad. Men med så små mängder spelar det sista nog inte så stor roll! Båda dina lösningar fungerar nog utmärkt.
 
Jag har provat lite olika lösningar, men det absolut bästa är enligt mig: takplåt över litet mellanrum mellan säckarna (så luften kan cirkulera) behåll veden i säckarna. Har man riktigt många säckar kan man ha en mittregel och takplåt med fall som ett litet hus.:D
 
Hmmm...Problemet är att säckarna står en aningens dumt till just nu, så jag kommer att måsta plocka ur veden. Hur staplar man bäst för att det ska torka optimalt? Barken nedåt, tror jag att jag har läst nånstans - men sen då? Vissa staplar som man hittar på nätet så ligger ju vedträna så tätt, så jag fattar inte att det kan komma emellan nån luft över huvudtaget... Eller är det verkligen bra att stapla SÅ perfekt?
 
Japp, barken nedåt och luftspalter under och vid sidorna om du staplar mot en vägg. Förr sa man att man ska stapla så luftigt att en mus kommer emellan. Alltså - inte packa tätt.
 
  • Gilla
bitto
  • Laddar…
01620121002042acd.jpg

Såhär torkar jag ved, ser ju inte så snyggt ut men fungerar bra tycker jag:)
 
Om du har vedpanna och pannrum med gott om plats och breda dörrar så skaffa några sådana där mjölkvagnar de har på affärerna, häll i veden och ställ dem under tak. Bara att rulla in i pannrummet.
mjolkvagn_65063460.jpg
 
Då är det bättre att stjäla ett par rullvagnar(rc) från typ menigo, servera eller liknande. Då får du in mer ved per vagn, större hjul oxå.

De är typ 180 höga o 60 breda, går in genom de flesta dörrar :)

Sent from my MOMO8 bird using Byggahus
 
Det är aldrig bättre att själa....................suck.
 
  • Gilla
Kire_78 och 3 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
En sak man aldrig ska ha på ved = presening
Då klarar du dig lika bra utan!
Presening fungerar men den får bara ligga uppepå veden inte ner på sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.