Det är inte helt lätt att få till ett optimalt kök men nu har vi kommit fram till att det bästa är om vi kan hitta en liten microvågsugn som får plats i ett överskåp (fristående men bakom köksluckan). Visst det är kanske inte idealiskt men vi använder inte micron speciellt mycket så det känns som en ok lösning. Är det någon som kan rekommendera en sådan microvågsugn?
 
VI pratade med vår köksplanerare om detta och hon sa att hon fått samma fråga många gånger tidigare och att hon inte lyckats hitta någon modell som passar. Vi har också letat på egen hand men hittade inte heller någon som passar. Nu kör vi på en lösning med både ugn och mikro inbyggda i högskåp.
 
anthill skrev:
VI pratade med vår köksplanerare om detta och hon sa att hon fått samma fråga många gånger tidigare och att hon inte lyckats hitta någon modell som passar. Vi har också letat på egen hand men hittade inte heller någon som passar. Nu kör vi på en lösning med både ugn och mikro inbyggda i högskåp.
Jag vet helt säkert att det har funnits (har sett en med egna ögon!) men kommer inte ihåg fabrikat. Den var dock inte ny och det hjälper ju inte oss i och med att vi behöver köpa en nu. Vi har tyvärr inget högskåp där en micro kan byggas in så som vi tänker oss planlösningen nu men annars hade det ju varit ett alternativ (kom dock precis att tänka på att vi har ett underskåp där man kanske skulle kunna tänka sig att ställa in en micro...).
 
Såg en lösning på mediamarkt där mikro och köksfläkt var kombinerat ( i ett överskåp)

Sent from my LT26i using Byggahus
 
Misse skrev:
Det är inte helt lätt att få till ett optimalt kök men nu har vi kommit fram till att det bästa är om vi kan hitta en liten microvågsugn som får plats i ett överskåp (fristående men bakom köksluckan). Visst det är kanske inte idealiskt men vi använder inte micron speciellt mycket så det känns som en ok lösning. Är det någon som kan rekommendera en sådan microvågsugn?
Jag hade en fristående Wirlpool mikro i mitt förra kök i ett IKEA-skåp FA307, men utan lucka.
Funkade utmärkt.
Säljaren på IKEA pratade om ventilation och värme, men det var bara säljsnack. Hon ville ju sälja en IKEA inbyggnadsmikro.

Nu står samma mikro i ett nytt kök, i ett högskåp 60 cm brett men med fulldjup, bakom en dörr.
Men den skulle likaväl kunnat stå bakom en dörr i ett 37 cm djupt väggskåp.

Som du säger, använder man mikron sällan så kan man ju ha skåpdörren på glänt när man kör den.

Mät hur djup din mikro är, den går nog in.
Det invändiga djupet på IKEAs väggskåp är 355 mm.
 
KnockOnWood skrev:
Jag hade en fristående Wirlpool mikro i mitt förra kök i ett IKEA-skåp FA307, men utan lucka.
Funkade utmärkt.
Säljaren på IKEA pratade om ventilation och värme, men det var bara säljsnack. Hon ville ju sälja en IKEA inbyggnadsmikro.

Nu står samma mikro i ett nytt kök, i ett högskåp 60 cm brett men med fulldjup, bakom en dörr.
Men den skulle likaväl kunnat stå bakom en dörr i ett 37 cm djupt väggskåp.

Som du säger, använder man mikron sällan så kan man ju ha skåpdörren på glänt när man kör den.

Mät hur djup din mikro är, den går nog in.
Det invändiga djupet på IKEAs väggskåp är 355 mm.

Vi är lite flexibla vad gäller överskåpen eftersom vi skall låta en snickare göra köket men jag vill ändå inte ha alltför djupa överskåp. Det hela borde ju dock kunna ordna sig kan man tycka!
 
Det är väl som KnockOnWood skriver att skåpdjupet är avgörande. Våra överskåp kommer bli 310mm plus lucka och i våran sökning hittade vi ingen fristående mikro mindre än 340 mm djup. Faktum är att det var svårt i allmänhet att hitta fristående mikrovågsugnar då de flesta vitvaruåterförsäljare nästan bara hade inbyggnadsmodeller i sina butiker. Det finns ju inbyggnadsmodeller för överskåp men jag misstänker att Misse helst vill slippa se mikrovågsugnen då dessa brukar vara fula och förstör intrycket. Vissa kökstillverkare erbjuder bänkskåp med särskild lyftanordning för köksassistenter, något sådant kanske skulle fungera även för en mikro?
 
anthill skrev:
Det är väl som KnockOnWood skriver att skåpdjupet är avgörande. Våra överskåp kommer bli 310mm plus lucka och i våran sökning hittade vi ingen fristående mikro mindre än 340 mm djup. Faktum är att det var svårt i allmänhet att hitta fristående mikrovågsugnar då de flesta vitvaruåterförsäljare nästan bara hade inbyggnadsmodeller i sina butiker. Det finns ju inbyggnadsmodeller för överskåp men jag misstänker att Misse helst vill slippa se mikrovågsugnen då dessa brukar vara fula och förstör intrycket. Vissa kökstillverkare erbjuder bänkskåp med särskild lyftanordning för köksassistenter, något sådant kanske skulle fungera även för en mikro?
Det där är väl ändå att ta i!
Det går ju knappa att gå in i en affär (ICA, COOP, RUSTA, JULA, ELGIGANTEN, SIBA, you name it) utan att man snubblar över mikrovågsugnar.

Men om det nu finns ett slags "branchstandard" gällande djupet, och Misse är
lite flexibla vad gäller överskåpen eftersom vi skall låta en snickare göra köket
så är det ju bara att mäta djupet på lämplig mikro och göra överskåpen efter det. Fixat!
 
KnockOnWood skrev:
Det där är väl ändå att ta i!
Det går ju knappa att gå in i en affär (ICA, COOP, RUSTA, JULA, ELGIGANTEN, SIBA, you name it) utan att man snubblar över mikrovågsugnar.

Men om det nu finns ett slags "branchstandard" gällande djupet, och Misse är

så är det ju bara att mäta djupet på lämplig mikro och göra överskåpen efter det. Fixat!

Precis, det är nog så vi får göra! Hoppas dock ändå kunna hitta en micro som inte är så djup eftersom jag inte vill ha alltför djupa överskåp men en centimeter eller två extra kan jag nog leva med!
 
kysan skrev:
Dessa är 32 cm djupa...
[länk]
[länk]
Tusen tack! En fördel med denna lösning (om man nu då inte tycker att det är ett problem att man behöver öppna en skåpslucka först) är att micron blir bra mycket billigare än vad vi kalkylerat med!
 
Du kan söka på maxdjup m.m. på prisjakt.
 
KnockOnWood skrev:
Det där är väl ändå att ta i!
Det går ju knappa att gå in i en affär (ICA, COOP, RUSTA, JULA, ELGIGANTEN, SIBA, you name it) utan att man snubblar över mikrovågsugnar.

Men om det nu finns ett slags "branchstandard" gällande djupet, och Misse är

så är det ju bara att mäta djupet på lämplig mikro och göra överskåpen efter det. Fixat!
Faktum är att majoriteten av mikrovågsugnarna hos samtliga fackhandlare vi besökte var av inbyggnadsmodell. Visst finns det det små ugnar också, men dessa är ju oftast i kategorin plastiga billighetsvarianter för studentrum och liknande. Ugnarna tillverkade av välkända varumärken var otympligare. Och jag råder verkligen Misse att kolla på ugnarna i verkligheten innan de beställer från internet för då vi sökte fann vi att man ofta var tvungen att lägga på några cm på djupet på själva ugnen på grund av hur elsladden (ofta styv och otymplig) var placerad. Hoppas du hittar något som fungerar för att slippa se på mikroeländet måste vara otroligt skönt.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
anthill skrev:
Faktum är att majoriteten av mikrovågsugnarna hos samtliga fackhandlare vi besökte var av inbyggnadsmodell. Visst finns det det små ugnar också, men dessa är ju oftast i kategorin plastiga billighetsvarianter för studentrum och liknande. Ugnarna tillverkade av välkända varumärken var otympligare. Och jag råder verkligen Misse att kolla på ugnarna i verkligheten innan de beställer från internet för då vi sökte fann vi att man ofta var tvungen att lägga på några cm på djupet på själva ugnen på grund av hur elsladden (ofta styv och otymplig) var placerad. Hoppas du hittar något som fungerar för att slippa se på mikroeländet måste vara otroligt skönt.
Det borde verkligen finnas helintegrerade microvågsugnar men det kanske finns?! Vi skall ha en spis (Ilve) och jag tycker att det skulle vara skönt att slippa se micron. Vi har en lösning där vi kan ha en inbyggd men det blir i så fall i ett skåp på köksön (vid kortsidan av köksön mot en vägg) men det känns inte optimalt det heller.
 
Förstår grejjen med att gömma micron, i förra huset stod vår i skafferiet. När vi renoverade nya huset blev det dock en vanlig inbyggnads då vi skulle ha bebis.

Jag hade en microfläkt som jag tror a_nijo menade högre upp i min ungkarlslya, tyckte det var riktigt smart...

http://www.whirlpool.se/app.cnt/whr/sv_SE/pageid/pgwpproddtl001/catid/1/subcatid/5/prodid/35498

Gällande kvalitet så beror det väl helt på vad man använder den till, vi hade innan en enkel Samsung, men använde bara den sporadiskt att tina något som vi kom på i sista sekund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.