Har ett garage som är byggt mot huskroppen och uppvärmt på vintrarna. I garaget, längs den väggen som är mot huset fanns en trapp och en dörr ner till källarplan i huset förut. Dörrhålet in i husets källare är numer Igenmurad och trappen igenlagd med golvspån för att skapa golvyta i garaget.
Tomrummet i trappen vill jag kunna använda som förråd, men det stinker mögel där nere och väggarna är vitludna och fuktiga. Dock ej den Igenmurade som tur är :)

En tanke var att montera en liten fläkt för att få ett luftutbyte ner under spånskivorna för att dra med sig fukten upp, skulle det fungera?

Ge mig tips.
 
Hur får man golvyta genom att lägga golvspån i en trapp?
Givetvis blir det väl så men måste bli bra lutning?
Jag missar förstås nåt här.
Bild är bra.
Golvspån i källare dåligt.
 
Inte i trappen, ovanpå ;).

Hursomhelst så är en fläkt ingen dum idé, bara du får lite rotation på luften så kommer det antagligen bli bra.
 
Läser så fan kan gråta men fick det till att garaget låg lägre än resten av bygget....
Men oavsett vad så är golvspån eller annan sågspånsblandning det sämsta man kan ha i en fuktig miljö.
Räcker det med fläkt är det förstås bra och snabbt, billigt och enkelt ordnat.
Har en Byggmax-historia för 150:- nåt i garaget som gör samma och den har snurrat i två år utan avbrott nu.
Däremot borde jag vänt den så den blåste in istället men det är lätt att va efterklok.
 
Garaget ligger i markplan och trappan leder neråt under marknivå, därav fuktproblem :) hålet i golvet är uppreglat och skivorna ligger som lock.

Vilket luftflöde ska man sikta på? Räcker en modell större fläkt som kan sitta i datorchassien eller nätaggregat? Dom är ju förhållandevis tysta. Skulle gissa på att utrymmet är mellan 1,5 och 2 m3 som skall ventileras.
 
Modell bättre badrumsfläkt låter nog inte mer?
Mina Byggmax och Biltema låter en hel del.
En generell regel är att ju större fläkt desto mindre ljud då du kan köra den på lägre varv för samma luftflöde som en mindre.
Är det ett ljudkänsligt ställe?
Annars slå till på en 150:- badrumsfläkt och prova och se ifall det hjälper.
Det är ju 220 volt på dom med så du slipper strula med transformater och sånt.
Nu är det väl 230 eller nåt numera men en annan är gammal :)
 
230v är ett krav :) nja ljudkänsligt är de väl inte, men låter de som paxfläkten jag har i badrummet är det på tok för mycket.
Jag har inga flödesuppgifter på det du menade men tror inte det behövs mycket luft för att ventilera detta utrymme? Och varvtalsreglera blir för mycket pyssel.

Så här ser förövrigt utrymmet ut:
uploadfromtaptalk1345050199605.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då ska du satsa på en datorfläkt, det torde räcka för det utrymmet.
 
Misstänker nästan det, och så drar dom lite el. Men måste ha 230v och var hittar man de?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.