19 867 läst · 48 svar
20k läst
48 svar
Klippo excellent stendöd? Funkade perfekt sist jag använde den?!
Ja det är ett gammalt trick som brukar funka på alla småmotorer. Har man problem med bränslematningen så brukar de starta upp och gå några sekunder. Då får man något slags kvitto på att tändningen är OK och att felet troligen ligger på bränslesidan.Bowman skrev:
Får du den att starta upp på det sättet skulle jag titta närmare på förgasaren. Kanske plocka isär den och blåsa rent överallt. Vet inte om det sitter några filter/silar på din modell men det kan ju vara värt att kolla upp.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 055 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 055 inlägg
Ok, ja det är ju värt ett försök, tack!Alfredo skrev:Ja det är ett gammalt trick som brukar funka på alla småmotorer. Har man problem med bränslematningen så brukar de starta upp och gå några sekunder. Då får man något slags kvitto på att tändningen är OK och att felet troligen ligger på bränslesidan.
Får du den att starta upp på det sättet skulle jag titta närmare på förgasaren. Kanske plocka isär den och blåsa rent överallt. Vet inte om det sitter några filter/silar på din modell men det kan ju vara värt att kolla upp.
Vad gäller förgasaren så verkade den inte vara så konventionell så att jag känner igen den. Men jag skall kolla manualen och se om jag kan lösa det.
Man skall ju hinna med
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 055 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 055 inlägg
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 055 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 055 inlägg
Snörpligt..
Frugan skickar en bild på en nyklippt gräsmatta och skriver: "Det är väl inga problem, Bettan går så fint så.."
Tydligen då hade hon testat att starta lite grann för skojs skull, och när hon samtidigt lutade den bakåt så hade hon fått igång den...
Mycket märkligt....
Frugan skickar en bild på en nyklippt gräsmatta och skriver: "Det är väl inga problem, Bettan går så fint så.."
Tydligen då hade hon testat att starta lite grann för skojs skull, och när hon samtidigt lutade den bakåt så hade hon fått igång den...
Mycket märkligt....
Detta kommer du att få höra därhemma i många många år framöverBowman skrev:
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 055 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 055 inlägg
Jag har en väldigt snäll fru, så förhoppningsvis inteNimajneb skrev:
Ja kanske, men det är ganska nytt, och såg väldigt fräschast ut.munge skrev:
Jag tänkte att det borde vara förgasaren. Nåt flyttade sig när maskinen vinklades typ..
Jaja det lär väl ge sig...
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 055 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 055 inlägg
Det låter ju helt otroligt att det skall vara så?Nonkan skrev:
Är en sådan stor sak borde det väl vara mer känt?
Min maskin är inne på sin tredje sommar, köpte en klippo för att den skulle hålla i många sommrar.
Misstror dig inte på något sätt, men det låter lite osannolikt.
Skall forska mer i detta, tack för dina tips!
Det är inte så konstigt egentligen. Äldre motorer släpper ut mycket mer oförbränt bränsle än dagens. Mindre kanaler i förgasarna ger mindre spill helt enkelt, men är känsligare för smuts.
Det är inget problem så länge man hanterar bränsle enligt vad som står i instruktionsboken, men det verkar vara någon slags machokultur bland främst män att instruktionsböcker är något man inte ska bry sig om.
I vilket fall, bränsle med alkoholinblandning är ett reellt problem om man inte hanterar det rätt. Det blir avlagringar och vatten i tanken som förstör förgasaren. Och ja, det är ett vanligt problem. T.ex. hade Honda över 1000 förgasare restnoterade efter vårruschen i år, de fick inte fram delar i den mängd som efterfrågades, och det beror på felaktig vinterförvaring/bränslehantering.
Att man köper en Klippo har inte så mycket med hur man hanterar bränsle att göra. Detta drabbar även B&S (vi byter hundratals membran varje år) och är väl känt bland de som jobbar med säsongsprodukter (båtar, motorcyklar).
Det man kan göra för att minska risk för problem är antingen se till att man alltid har färskt bränsle om man envisas med vanlig mackbensin (max 3 veckor gammalt, svårt med vinterförvaring...), ha i bränsletillsats (finns på de flesta mackar samt hos alla som säljer säsongsprodukter) eller köra med alkylatbensin som inte innehåller tillsatser/etanol.
Bara för att farfars gamla gräsklippare från -78 startade enkelt på våren innebär inte att en ny motor inte behöver omvårdnad, lite på samma sätt som att en gammal traktor från 50-talet går att laga med en svets och lite svordomar medan en modern är mycket känsligare och mer komplicerad.
http://powerequipment.honda.com/lawn-mowers/fuel-recommendations
http://forums.macresource.com/read.php?1,481883
http://forums2.gardenweb.com/forums/load/lmower/msg031343325278.html
Det är inget problem så länge man hanterar bränsle enligt vad som står i instruktionsboken, men det verkar vara någon slags machokultur bland främst män att instruktionsböcker är något man inte ska bry sig om.
I vilket fall, bränsle med alkoholinblandning är ett reellt problem om man inte hanterar det rätt. Det blir avlagringar och vatten i tanken som förstör förgasaren. Och ja, det är ett vanligt problem. T.ex. hade Honda över 1000 förgasare restnoterade efter vårruschen i år, de fick inte fram delar i den mängd som efterfrågades, och det beror på felaktig vinterförvaring/bränslehantering.
Att man köper en Klippo har inte så mycket med hur man hanterar bränsle att göra. Detta drabbar även B&S (vi byter hundratals membran varje år) och är väl känt bland de som jobbar med säsongsprodukter (båtar, motorcyklar).
Det man kan göra för att minska risk för problem är antingen se till att man alltid har färskt bränsle om man envisas med vanlig mackbensin (max 3 veckor gammalt, svårt med vinterförvaring...), ha i bränsletillsats (finns på de flesta mackar samt hos alla som säljer säsongsprodukter) eller köra med alkylatbensin som inte innehåller tillsatser/etanol.
Bara för att farfars gamla gräsklippare från -78 startade enkelt på våren innebär inte att en ny motor inte behöver omvårdnad, lite på samma sätt som att en gammal traktor från 50-talet går att laga med en svets och lite svordomar medan en modern är mycket känsligare och mer komplicerad.
http://powerequipment.honda.com/lawn-mowers/fuel-recommendations
http://forums.macresource.com/read.php?1,481883
http://forums2.gardenweb.com/forums/load/lmower/msg031343325278.html
Bowman skrev:Det låter ju helt otroligt att det skall vara så?
Är en sådan stor sak borde det väl vara mer känt?
Min maskin är inne på sin tredje sommar, köpte en klippo för att den skulle hålla i många sommrar.
Misstror dig inte på något sätt, men det låter lite osannolikt.
Skall forska mer i detta, tack för dina tips!