Jo, jag tänkte måla dörrarna på mitt utedass med Herdins lackbets. Tål den väder och vind? Bör jag olja den innan?

Dörrarna är obehandlade.

201009151229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





/Christian
 
Nej ingen lackbets utomhus. Ingen av Herdins Betser är rekommenderade för utomhusbruk enligt dem själva:
http://www.herdins.se/bets/fragor-och-svar__95

Lackar man bara över med UV-skyddad lack så bör det ändå fungera om du vill testa. Då är det först nedslipning till trärent som gäller. Sedan betsningen med vattenbaserad Äkta Bets (ingen annan). Sedan går det bra att linolja dörren. Till sist avslutar du med 2-3 lager båtlack så har du en ytbehandling som håller många år.

Eftersom det är mycket jobb med en sådan ytbehandling så kan du istället använda en pigmenterad olja eller terasslasyr men då får du underhålla oftare.
 
Tack för svaret! Olja it is!
 
För ca 30 år sedan målade jag en trädgårsmöbel av furu med Herdins lackbets i mahognyfärg. När betsen torkat ordentligt oljade jag möbeln med rå linolja. Oljebehandlingen har jag upprepat ungefär vart 5:e år. Det handlar om en trädgårdsmöbel där bordsskiva, sitar, armstöd och ryggstöd är av trä medan stommarna är av järn.
Faktum är att trädgårdsmöbeln har klarat väder och vind mycket bra. Oljan och lackbetsen tycks komplettera varandra. Ytan blev emellertid snart nästan svart. Folk tror att jag tjärat möbeln. Metoden fungerar bättre än strykning med "rosslagsmahogny". En endast 25 år gamma yttertrapp, behandlad med rosslagsmahogny, som värmdes eller rättare sagt "vallades" in med varmluftspistol, har mycket svåra rötskador trots oljebehandling ungefär vart 5:e år.
 
Hihi dörrarna blev aldrig målade. Så nu i höst tänkte jag göra nya :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.