Hej,

Inspekterade idag skadorna efter en gnagare jag hade på besök i våras.

Så frågan är: hur skall saneringen utföras?

Skall all isolering kring boet bort, eller bara det som är angripet?

Hur gör jag med innertaket som har fått kisskador? Kisskadorna syns dock inte på undervåningen.

Måste jag riva hela innertaket för att säkerställa att inte mer spillning finns?

Hittils har jag tagit bort angripen isolering och dammsugit upp kluttarna. Hur jag angriper kissfläckarna vet jag dock inte. Träet är något upplöst på ställen där det är som värst, så jag undrar om det verkligen räcker med att bara torka med Klorin?

Alla råd och tips välkomnas.

Tack på förhand,

Micke
 
  • Bild 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Spillningen från gnagarna gör väl ingen skada? Ersätt skadad isolering med ny.

Luktar det angripna trät illa så finns det en uppsjö med olika medel att pröva som tar bort dofter. Du kan också måla med tjock oljefärg som stänger inne lukten, eller en speciell färg avsedd för sådant ändamål.
 
Tack mexitegel. Det var något liknande jag misstänkte.

Bästa tipset från arbetskollegorna var att låta bli gå upp på vind. :rolleyes:

Nu har jag skurat rent med Klorin. Det borde stoppa odören, och förhoppningsvis kan det fuktiga kissträet torka.

Det kändes inte rätt att lägga ny ångspärr på kisspölarna.
 
Ja, på vår vind finns det otaliga gamla råttbon i isloeringen. Jag sanerade ett par stycken när jag fixade pottor till downlighten häromsistens men det var mest för att slippa krypa runt i skiten och att jag ändå skulle ta bort en massa byggspån...

När det torkat ur så minskar lukten med tiden så jag tror du kan lämna det där utan åtgärd.
 
Så fort det är torrt så luktar det inte. Möss brukar dock, precis som råttor, vara "rumsrena" och ha sin "toalettplats", så det kan bli mycket på ett ställe. I så fall kan man behöva ta tag i rejälare fuktfläckar.

Så, sanera där du kommer åt, men börja inte riva väggarna om du inte märker problem.
 
Undrar om detta vi har fått också är rått/mus kiss.
Hjälper det med Klorin?
 
  • Öppen träkonstruktion med möjliga fläckar av gnagarurin på träet, kablar och en tom råttfälla syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till bild
 
  • Skadat träbjälke med synliga rötskador stöttad mot en sprucken betongsten och grusig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.