Hej,

Mitt hus är byggt på 70-talet. Bakom den stående panelen finns det ingen vindpapp. Isoleringen kommer alltså direkt efter panelen, som har lockbrädor. Allting ser torrt och fint ut. Min tanke är att sätta dit någon form av vindpapp, inte tilläggisolera och sedan spika tillbaka brädorna.

A) Behöver jag en luftspalt mellan vindpappen och panelen och i så fall varför? Det är ju torrt och fint nu.
B) Om jag inte behöver luftspalt, varför behövs inte det?

Kan det vara så att lockbrädorna har "fungerat" som luftspalt? Vad jag har läst så finns det en del som tycker att man inte skall ändra om det har fungerat innan, men nu ändras ju konstruktionen.

WCJ
 
Om det funkat i 40 år så borde det väl funka framöver också, precis som du misstänker så har lockbrädorna löst ventilationen. Det är först på senare år som man börjat lägga en extra luftningsläkt.
Om du ändå ska riva panelen så sätt dit luftningsläkt när du ändå är i farten.

Varför passar du inte på att tilläggsisolera?
 
Tack för svaret!

Mina grannar, som har likdana hus, har enbart satt ditt antingen asfaboard(?) eller vindpapp och tycker att detta har hjälpt. De använder inte heller någon luftspalt Jag gör alltså som dem... Deras renoveringar har skett förhållandesvis nyligen och därmed kan jag inte utvärdera om detta har skadat husen eller om det har kommit någon fukt.
Jag kan tänka mig att det har varit en smidig lösning att inte göra väggen tjockare, för annars måste man ju fixa till vid fönsterna.
Det är nu inte helt omöjligt att det blir en luftspalt i alla fall, 22x45 regel måste väl räcka?
Någon speciell papp som rekommenderas?
 
Är det slamfärg på huset minskar behovet av luftspalt. Jag skulle rekommendera dig att sätta dit en luftspalt, 22 min duger fint!
 
Men frågan återstår dock, om det är torrt och fint utan rötskador så har du inte något att tjäna på att riva bort panelen utifrån;
* den riskerar att spricka om den suttit uppe i 40 år
* du får troligtvis större spikhål eller vissa spikar dras rakt genom panelen
* du kommer att få lägga ned pengar på nya panelbrädor
* kommer att kräva en total ommålning

Det enda du tjänar är att du minimerar risken att det ev. skulle blåsa in luft i isoleringen, men de ev. energiförlusterna är minimala jämfört med arbetet du ska utföra.
 
Vindpapp eller asfaboard/utegips beror på hur många ni är som ska montera den. En asfaboardskiva klarar du själv - det är lite knepigare med vindpapp. Funktionsmässigt är det väl detsamma.

Man brukar rekommendera 34 mm läkt har jag för mig, men då måste du ju ändå fixa till runt fönstren ;)
 
Intressanta påpekande som AndersS gör. Målningen skall ändå ske, men det övriga är värt att tänka på en runda till. Får nog prata med mina grannar igen och försöka få dem att precisera lite mer angående effekterna av att enbart sätta upp vindpapp.
Ang. att det blåser in luft på isoleringen, borde inte vindpappen göra så att isoleringen får "jobba" betydligt mindre och därmed skulle effekten kunna bli helt okej? Å andra sidan, vinden blåser väl inte igenom en bräda!?
Detta tål att tänkas på.
 
Om vi utgår från att det är torrt och utan röta så kan en vindpapp förbättra något åtminstone teoretiskt, men kostnaden för att få den på plats och det arbete det medför kan du inte tjäna tillbaka.
Däremot om panel börjar bli dålig så att det är dags att byta den så sätter man självklart dit en vindpapp/väv och även en läkt.
Eller om man har tid, pengar och vill snickra så är det väl Ok att göra förbättringsarbeten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.