Hej, håller på och renoverar min bostadsrätt i ett hus byggt 1937. Elen renoverades För 6 år sedan och de valde då att dra en del ledningar till uttagsdosor utanpå väggen med kabelklammer.

Först var jag helt inne på att gjuta in kabeln i rör i väggen, det rör sig om två dragningar på 2m var. Är dock inte jättesugen på jobbet och dammet som kommer bli när det ska sågas i betongväggarna.
Istället tänkte jag försöka snygga till installationen, alla uttag ska bytas till byggfabrikens svarta bakelituttag och kabeln vill jag helst då byta till svart textilkabel. Istället för att dölja fula vit kablar så vill jag att de ska synas och bli en del av väggen.

Tar så klart in en elektriker för bytet men undrar först innan jag planerar för långt, finns det svart textilkabel som är godkänd för installation utanpå en vägg? 3*0,75 har jag hittat och den är väl alldeles för klen?

Vad är annars reglerna gällande att täcka över godkänd kabel med kabelstrumpa av tyg?

Tips på kabelklammer som känns mer tidstypisk än vit plastklammer uppskattas också.

Tacksam för svar!
 
S
testa att söka på textilkabel på typ google
det finns ny tillverkad textilkabel.
kolla elhandlare.
och koppla helst ej själv.
 
Frågan har varit uppe och jag minns inte att någon hittat en textilkabel som är godkänd för fast installation, alltså den typ av knoppledningskabel som byggfabriken säljer. Ej heller kan tygomspunnen "lampsladd" användas för fast installation.
http://www.fluxio.se/forum/elhistoria/8559-nyinstallation-med-knoppledning.html

Det som gäller är vanlig installationskabel, t.ex EKRK, EXK, EKK, EXLQ.
Den får du trä in i en tygslang, vad som nu finns att uppbåda där på marknaden.
För ordningens skull måste det vara uppenbart att det är en installationskabel som sitter där på väggen i ett tygskal.
Någon kanske också tycker att EKRK inte får gömmas på detta sätt, och det kan säkert diskuteras i något 20-tal inlägg...

Ang klammer så tror jag Letti skulle passa bäst.
images
 
Tack för svaren, det är inte knoppledning jag menar även om jag funderar över att använda det i ett svagströmssystem för taklampor med isolatorer/fästen av porslin.

Ska ringa runt och kolla om det går att ordna kabelstrumpa.
 
Jag undrar vad det är för textilkabel som trådskaparen söker? Den enda textilomspunna kabeln för utvändigt montage jag sett är den blymantlade kabel som föregick EKKL/EKLK samt knoppledning, för övrigt användes den omålade kulon. OVIR fans ju och var textilomspunnen men den var avsedd för montering i infällda rör.
 
Bo.Siltberg skrev:
Frågan har varit uppe och jag minns inte att någon hittat en textilkabel som är godkänd för fast installation, alltså den typ av knoppledningskabel som byggfabriken säljer. Ej heller kan tygomspunnen "lampsladd" användas för fast installation.
[länk]

Det som gäller är vanlig installationskabel, t.ex EKRK, EXK, EKK, EXLQ.
Den får du trä in i en tygslang, vad som nu finns att uppbåda där på marknaden.
För ordningens skull måste det vara uppenbart att det är en installationskabel som sitter där på väggen i ett tygskal.
Någon kanske också tycker att EKRK inte får gömmas på detta sätt, och det kan säkert diskuteras i något 20-tal inlägg...

Ang klammer så tror jag Letti skulle passa bäst.
[bild]
Det är betongväggar och då funkar inte LETTI, utan det är borrhammare, plugg och TKK som gäller. Och oftast inte med ett perfekt resultat, inte för mig åtminstone. :)

//Patrik
 
Redigerat:
elmont skrev:
Jag undrar vad det är för textilkabel som trådskaparen söker? Den enda textilomspunna kabeln för utvändigt montage jag sett är den blymantlade kabel som föregick EKKL/EKLK samt knoppledning, för övrigt användes den omålade kulon. OVIR fans ju och var textilomspunnen men den var avsedd för montering i infällda rör.
EDIL hette EKKL/EKLK-föregångaren va?

Stabila saker, jag har sånt i ett av uthusen. :)

OVIR däremot, bläh.


Men före både OVIR och Kulo så var det väl ofta brun tygisolerad kabel för knoppledning eller liknande?
 
CHolden skrev:
Prova www.snyggakablar.se Dom har vad du söker
Nja, det verkar ju vara vanliga lampsladdar det också
 
Mikael_L
CHolden skrev:
Prova www.snyggakablar.se Dom har vad du söker
Fast just de där verkar vara kabel avsedd för lösa stickproppsanslutna elapparater, allra troligast ej godkänd för permanent installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.