Hemmakatten
Vi har en gammal traktor, en Fordson Major 1953, rostig och gammal, men guld värd när den behövs. Den gamla dieselmotorn är original.

Batteriet har gett upp och det behövs ett nytt. Batteriet som har suttit där nu är på 88Ah. Var är bästa stället att köpa ett nytt? Vi bor 5 mil norr om Stockholm.
 
  • Gilla
saaaab95
  • Laddar…
Ett svart från Biltema duger gott.
Undvik dom silverfärgade då dom håller max ett år bara vid tuffare användning.

Finns ju naturligtvis dyrare och bättre men jag brukar själv använda biltemas i mina bilar och traktorer.

6V eller 12V förresten?

Biltema har båda sorterna iofs.
 
Hemmakatten
12V. Har tidigare under året startat den med hjälp av bilen. Lite knöligt dock när traktorn står 200 meter ut på ängen.
Tack för tipset.
 
köp ett rött optima, gjorde det till min "grålle". Kommer hålla väldigt länge och ger en enorm startström..
Jag tror du tjänar på det i längden.
//
M
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Körs den bara sommartid så behövs inte så stort batteri så storleken till personbilar är relativt billigare per Ah.
Det är start på vintern som kräver kraft.

Protte
 
Hemmakatten
Vad pratar vi om för pengar? Är det stor kostnadsskillnad mellan ett bilbatteri och ett större? Traktorn används mest på sommaren, möjligtvis någon enstaka gång på vintern. Totalt kanske traktorn används 20 ggr per år.
 
  • Gilla
Viktor Halvars
  • Laddar…
ska du starta den på vintern så köp ett bra batteri även om det så är en gång. Kostar nog dubbelt mot ett
billigt klent batteri men gelebatterierna är ju underhållsfria och har en bättre livslängd...
/
M
 
ullberg
skulle också satsa på ett rött optima, om plånboken tillåter. Annars skulle jag nog göra helt om och gå på billigaste, typ biltema, men med så stor kapacitet som plånboken tillåter.

/U
 
Jag kör med ett svart Biltema-batteri till min Major -52. Har för mig att det var på 135Ah(??)
Underhållsladdar alltid med Ctek-laddare eftersom jag inte litar på att traktorns egen laddning överstiger läckströmmarna i den gamla elhärvan. :)

Tidigare satt det ett 60Ah-batteri som jag bytte ut tillsammans med lindningarna som var helt slut i startmotorn.
Otillräcklig kräm i batteriet leder till spänningsfall med större slitage på startmotorn som följd, och jag misstänker att ett normalt bilbatteri är i klenaste laget för den tämligen tungvridna puffran.
 
Antingen ett svart från biltema eller ett från Swedol. Satsa på så hög amp som möjligt. Sen är det viktigt att du ser till att ha fräscha kablar och anslutningar överallt. Och att startmotorn är ren och fin invändigt.
 
Hemmakatten
Traktorn har gått som en klocka sedan vi köpte den för 4' för 7 år sedan. alla anslutningar är ompysslade och rengjorda men hur startmoton ser ut iniuti vet jag inte (ska vidarebefordra frågan till min personliga mekaniker/maken).

Hade en ny hundbekant/vän från Östersunds landsbygd här för ett par dagar sedan. Han gick runt o tittade kärleksfullt på traktorn eftersom han hade en likadan. jag vet inte vad det är med män och gamla traktorer... Nåt speciellt verkar det ändå vara...;)
 
Köp Harald Nyborgs batterier, dom fungerar ok hade ett 74ah till min major.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.