Hej,

Jag var lite snabb och impulsiv i min iver att få tag på ett flerfamljsträd vi suktat efter, när jag såg halva priset på Blomsterlandet slog jag till och idag när jag skulle planetra sökte jag efter info :(. Så nu har jag några fråga jag önskar få svar på hos mina kunniga vänner på mitt favcoritforum :)

1. Jag läste om hur träden skulle se ut, tydlig centrumstam och sen tre grenar ut med jämnt mellanrum med lagom lutning uppåt, min hade bara en klump med grenarna rakt upp :), kommer det att funka?

2. Jag hade bra jord så grävde i stort sett bara ner min jordklump med rötter och lät stammen nedersta del sticka upp ca 10cm från markytan för att det skulle skydda mot sjukdomar läste jag, stämmer de?

3. Sen har jag har jag väldigt liten tomt och fick tag i ett träd på A2-stam, kan man hålla trädet litet och ändå få frukt. Jag menar klippa det hårt på sidorna och hålla det lågt, under 3m högt och 4m brett?

Några andra tips ni kan ge mig?

Mvh
Bambi
 
Redigerat:
M
1:
Funkar lär det väl göra, men det är ju inte optimalt. Går att böja ner grenarna med lite tyngder som man hänger i dem.

2:
Förstår inte riktigt hur du menar? men se till att du inte täcker ympsnittet med jord.

3:
A2 blir större än så. Du borde ha köpt en med grundstam B9.
Går inte att beskära ett stort träd för att få det litet. Allt som kommer hända är att du får en massa vattenskott.
 
Tack för svaret!

Det känns som jag gjorde ett stort misstag som köpte trädet och det bästa är att slänga det, 400kr i sjön och köpa ett på svagväxande B9-stam som passar vår lilla villaträdgård bättre(10mx10m-gräsmatta), tyvärr!

Hur stort blir rotsystemet på en A2-stam i m2 ungefär, efter 5, 10 och 20 år?
 
Det är väl inte helt fel att på en liten tomt använda sig av en A2-stam. Fördelen är ju att du kan använda marken under trädet till något (mysig lässtol tex). Att plocka frukten med stege är väl trevligt? Jag sätter själv bara riktigt höga träd för att kunna använda min trädgård maximalt. Det ger också ett större miljövärde än de här 'kortisarna'! Under ett så stort träd kan du ha en fin gräsmatta fram till 30 cm från stammen och rotsystemet äpplen har är inte besvärande.
 
Hej Yonna och tack för svaret.

Trädet få stå kvar, det som orodae mig mest är ett stort träd med stora rötter. Trädet står tre meter från grannhäcken men dte ska väl inte vara några problem? Dessutom har jag läst att rotverket försöker efterlikna trädkronan så klipper man trädkronan hårt så hålls väl även rotverket nere? Tänkte nu redan från början klippa in hårt och hålla det max tre meter högt och tre meter i diamter, vad tror du om de?

Äppelsorterna är Gyllenkroks Astrakan, Oranie, Birgit Bonnier och Alice, läste att de var svagväxande vilket borde hjälpa att hålla träd och rotverk litet? Vet du något om smakerna på dessa äppel?

Mvh
Bambi
 
Oranie hade vi i vår trädgård när jag växte upp. Jättegott! Jag är faktiskt inne på att skaffa just de båda äpplesorter vi hade bredvid varandra i den trädgården: Lobo och Oranie.
 
Jag blev inte klok på din beskrivning av hur du hade planterat trädet. En tumregel är att jordytan ska vara på samma nivå som trädet hade i sin kruka. Dessutom är det en god idé att plantera så att trädet står som på en liten kulle. Jorden i gropen kommer nämligen att sjunka ihop och innan du vet ordet av så växer ditt träd i en grop, vilket inte är så bra. På denna sida hittar du en massa bra information om plantering och skötsel av äppelträd.
http://www.juniper.se/tradvard/index.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.