Hej,

Undrar om de är möjligt att installera motor till en befintlig vipport då budgeten behöver hållas nere. Ny port med motor och allt går på minst 15000 om jag inte läst fel?

Mvh
 
Ja visst går det, inga problem. Jag monterade en Liftmaster LM60 på vår gamla (nu skrotade) k-vipp dörr som vägde ett halvt ton och var helt livsfarlig att hantera. Funkade lysande med motor.
 
MathiasS skrev:
Ja visst går det, inga problem. Jag monterade en Liftmaster LM60 på vår gamla (nu skrotade) k-vipp dörr som vägde ett halvt ton och var helt livsfarlig att hantera. Funkade lysande med motor.
Vad går en sådan lös på? Svår att montera?
 
Minns inte längre vad den kostade här hemma. Kolla på ebay.co.uk, verkar finnas för ett par tusen. Inte speciellt krångligt att montera om tummarna sitter på rätt ställe....
 
MathiasS skrev:
Minns inte längre vad den kostade här hemma. Kolla på ebay.co.uk, verkar finnas för ett par tusen. Inte speciellt krångligt att montera om tummarna sitter på rätt ställe....
Hittade en på nätet för 3200kr ny. Verkar överkomligt, funkar de på alla vipportar eller krävs nått särskilt?
 
Det vore väl synd att säga att det garanterat passar till alla portar, för då har du nog en där det inte går, men iprincip så går det nog att få det mesta att fungera. Just vipporten är nog rätt enkelt i det avseendet.
 
Jag köpte en vanlig motor, en sådan som används för takskjutportar.
Till den kunde man köpa en extra "arm", som kopplades till vipporten.
Funkade utmärkt.

När jag sedan bytte till takskjutport (vipporten blev påkörd och förstörd) var det bara att ta bort extra-armen.

Minns inte fabrikatet, men det var en av de vanligaste då, made in England, som jag köpte på Beijer.
 
Någon som har en aning om vad en Crawford Ulta S kan kosta? Hittat en på Blocket men vet inte om priset är rimligt, hittar inte någon info på nätet.
 
Ena fjädern har precis gått av på min vipport från -78 och den andra är ju lika gammal så litar inte på den heller.
Om man installerar en motor på 700Nm kan man då helt ta bort fjädrarna?

Jula rear ut sin för 999kr just nu.
http://www.jula.se/garageportsoppnare-700nm-377011
 
Näe, utan fjädrar går det inte vad jag vet. Du borde säkra kvarstående fjäder med en vajer innan någon gör illa sig.
 
Ta aldrig bort fjädrarna, Om en fjäder har gått av så bör bägge bytas ut snarast eller hela porten. Skulle den andra gå av vid fel tillfälle så är det en del vikt som kommer farande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.