Hej
En liten"olycka" gjorde att familjen kommer växa och huset inte riktigt kommer räcka till.Skulle behöva bygga till 30-40m2. Ett extra sovrum och en liten extra fortsättning på vardagsrummet. Kan göra det inre själv,med gips,golv och innertak. Men känner att jag inte har kunskap eller tid till det andra.Vi trivs väldigt bra i huset annars hade ju en flytt kanske både ekonomiskt och tidsbesparande varit ett bättre alternativ.Så till mina funderingar.
Vad mellan tummen och pekfingret skulle en sådan tillbyggnad kosta?
Det är en röd en plans 60-tals tegel villa, vet inte om man ska satsa på tegel på utbyggnaden med,vet inte ens om det finns sådant tegel längre?
Är det smidigast att ha uppvärmningen via golvvärme? har fjärrvärme,och det är ett element på den vägg som var tänkt att rivas (förövrigt den enda delen på huset som inte är teglad)


Tar gärna emot andra tips och råd som kan vara till nytta.
 
  • Gilla
jostsweden
  • Laddar…
Det beror kanske lite på byggteknik, är det bef. huset med trästomme eller någon form av betong eller liknande?

Om man gissar att utbyggnaden skall göras med trästomme, betongplatta på mark, så tror jag att du hamnar på 5 - 700 000. Då för stomme med täta ytterväggar, yttertak och isolering. Vad en fasad med fasadtegel kostar har jag ingen aning om, men jag gissar att en murare kan behöva 1,5 - 2 veckor (2 man), jag gissar att en snickare kan sätta en träfasad på några dagar.

Det kan kanske bli 150 - 200 000 i Rotavdrag, men då gäller det att lägga jobbet över ett årskifte så man kan nyttja två års avdrag.
 
Husets stomme är trä,och det är byggt på platta.5-700000 var ju lite dyrare än jag hoppats på.
Skulle ju klara mig med något mindre utbyggnad, men läste någonstans att de sista m2 inte kostar så mycket när man ändå bygger.
Tusen tack för svaret hempularn,mycket bra det med rot avdraget med.
 
Vi gör en utbyggnad på 48m2 med sovrum, arbetsrum, förråd hall samt trapp(enkel lofttrapp) upp till varmvind. Betongplatta, trästomme. Isolering av vind ca 50m2 (27gr taklutning), 3 fönster, en ytterdörr, en altandörr. Allt gjort av hantverkare, pris inkl allt förutom mtrlkostnad för 10m2 klinker samt mattor/trägolv. Dock ingår all arbetskostnad.
Kostnad inkl kontrollansvarig, bygglovs, byggfelsförsäkring, bortforsling av sopor, grovåterställning av mark.
totalt 840 kkr fördelat på 425kkr matriel och 415kkr arbetskostnad.

Grov fördelning (snabbt överslagsräknade)
Platta inkl golvvärme 90kkr
Stomme inkl väggar/tak, fönster 160kkr
Innerväggar, golv, innertak 70kkr
El, VVS, Vent 80kkr (inkl nytt aggregat)
Isolering övervån 25kkr
Arbetskostnad på ovanstående 380kkr
Adm, KA, bygglov etc 55kkr
Övr(ställnig,container etc) 40kkr

Detta är före rot-avdrag. Vid optimal fördelning kan det ge 200kkr lägre kostnad vi nyttjande av två år.

Lätt att missa kostnader för KA, bygglov etc som i mitt fall blir ca 100kkr

Ger en inriktning för dig. Nu gör inte vi något själva men golv/väggar/tak är ca 100kkr inkl matriel och jobb för målning/tapetsering/golvläggning. Varav ca hälften i arbete så där kan du spara in 50kkr, Ingen isolerad vind sparar du in en 40-50kkr. Isolera ytterväggar sätta skivor sparar du en del till på. Inget nytt aggregat 20-30 kkr till
Så du kanske kan på ned till säg 840-200-50-50-30 så då kanske du hamnar på nedåt 400kkr och kanske något lägre genom att du bygger mindre men inte mycket skulle jag tro.

Enligt entreprenören tar det tre till fyra veckor (kalendertid) för honom från det att han sättter skopan i marken till dess det är en tät byggnad med väggar och yttertak.

Kanske dette ger en lite insikt i kostnaden för din del oxå..
/m
 
  • Gilla
KattisEB
  • Laddar…
peternicklas
Kan man inte vara KA själv längre?
 
Nej sedan nya PBL ska det inte gå. Har dock hört att det finns de som lyckats.
KA skall vara fristående från både byggherren och entrprenören.
Och från årskiftet skall de även vara godkända enligt nya PBL och det är det inte många som är idag.
Så det kommer med stor sannolikhet att bli brist på godkännda KA efter årsskiftet.
 
peternicklas
Vad betyder detta?
"I de fall byggnadsnämnden finner att någon särskild kontrollansvarig inte
behövs. t.ex. vid enklare arbeten av begränsad omfattning, kan byggherren själv
godkännas som kontrollansvarig.
" Vad är enklare arbeten?
Ha ju själv stått som KA och bygghere på allt som jag har gjort men det var senast 2008.
 
Jag fick beviljat bygglov i år (2012) och jag godkändes som egen KA. Anledningen som jag fick förklarad var att jag inte kommer att ändra något i den bärande konstruktionen. Men sedan har jag inte läst det finstilta men sparade iaf 20-30k på att slippa köpa en autograf :)
 
peternicklas
Goteborg skrev:
Jag fick beviljat bygglov i år (2012) och jag godkändes som egen KA. Anledningen som jag fick förklarad var att jag inte kommer att ändra något i den bärande konstruktionen. Men sedan har jag inte läst det finstilta men sparade iaf 20-30k på att slippa köpa en autograf :)
Men då går det t.ex. inte att bygga till med takstolar och nya ytterväggar, eller?
 
peternicklas skrev:
Men då går det t.ex. inte att bygga till med takstolar och nya ytterväggar, eller?
Så var det i min kommun, tvär stopp om det skulle ändras eller byggas till bärande konstruktion.
 
I PBL 2010 anges vad som krävs för att vara KA. Viktigaste är där det första om at kunskap etc ska styrkas genom certifiering samt att vara fristående.
[h=4]Kontrollansvariga[/h]9 § För den kontroll som avses i 5 § ska det finnas en eller flera kontrollansvariga som
1. har den kunskap, erfarenhet och lämplighet som behövs för uppgiften och kan styrka detta med ett bevis om certifiering, och
2. har en självständig ställning i förhållande till den som utför den åtgärd som ska kontrolleras.
Om det finns flera kontrollansvariga, ska byggherren se till att någon av dem samordnar de kontrollansvarigas uppgifter.
Den certifiering som avses i första stycket 1 ska vara gjord av någon som har ackrediterats för detta ändamål enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackreditering och marknadskontroll i samband med saluföring av produkter och upphävande av förordning (EEG) nr 339/93 och 5 § lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll eller av någon som uppfyller motsvarande krav enligt bestämmelser i ett annat land inom Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Certifieringen ska vara tidsbegränsad och avse ett visst slag av arbete. Lag (2011:795).

Ändrad 2011-06-27 gm SFS 2011:795, ikraft 2011-08-01


10 § Trots 9 § krävs det inte någon kontrollansvarig i fråga om
1. små ändringar av en- eller tvåbostadshus, om byggnadsnämnden inte beslutar annat, eller
2. andra små åtgärder enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 10 §.
(16 kap 10 § Regeringen får meddela föreskrifter om vilka små åtgärder som enligt 10 kap. 10 § 2 innebär ett undantag från kravet på kontrollansvarig enligt 10 kap. 9 §.)


Sen står även vad KA ska göra:
11 § En kontrollansvarig ska
1. biträda byggherren med att upprätta förslag till den kontrollplan som krävs enligt 6 § och, i fråga om rivningsåtgärder, biträda vid inventeringen av farligt avfall och annat avfall,
2. se till att kontrollplanen och gällande bestämmelser och villkor för åtgärderna följs samt att nödvändiga kontroller utförs,
3. vid avvikelser från föreskrifter och villkor som avses i 2 informera byggherren och vid behov meddela byggnadsnämnden,
4. närvara vid tekniska samråd, besiktningar och andra kontroller samt vid byggnadsnämndens arbetsplatsbesök,
5. dokumentera sina byggplatsbesök och notera iakttagelser som kan vara av värde vid utvärderingen inför slutbeskedet,
6. avge ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbesked, och
7. om den kontrollansvarige lämnar sitt uppdrag, meddela detta till byggnadsnämnden.

Så enligt lag kan man numer (bygglovsansökningar inlämnade efter maj 2010) inte längre vara egen KA men kommunen kan anse att det inte behövs någon KA vid mindre åtgärder. Vad jag vet har det inte kommit några riktlinjer från regeringen eller utsedd myndighet vad som ska klassas som mindre åtgärd och då torde det vara upp till respektive kommun att tolka detta.

Såg en annan intressant sak när jag tittade i PBL, mycket kan överklagas till högre instans men inte kommunens beslut om det behövs en KA eller inte:
2 § Kommunala beslut enligt denna lag får inte överklagas i den del de avser
1. avbrytande av ett planarbete,
2. planbesked enligt 5 kap. 2 §,
3. andra frågor om gatukostnader än de som avses i 1 § 5,
4. villkorsbesked enligt 9 kap. 19 §,
5. förlängd handläggningstid enligt 9 kap. 27 §,
6. behovet av kontrollansvarig, särskilt sakkunnig, tekniskt samråd eller slutsamråd,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.