Hej.

Håller på att renovera ett sovrum.
Den enda ventilation som finns när dörren är stängd är ovanför fönstret. En liten smal ventil som går att öppna.

Men tycker det är lite lite, samt att man vill ha den stängd vintertid.

Vad ska jag göra för att bättre på ventilationen?

Tar tacksam emot tips
 
Vad har du för ventilation i huset i övrigt. FTX kan vi nog räkna bort eftersom du har fönsterventiler. Men du kan ha såväl mekanisk frånluftsventilation som självdragsventilation.

Principen är densamma ändå, luften som kommer in via fönsterventilen ska ge friskluft till rummet, för att sedan dras med i otätheterna vid dörren och ut (via t.ex. frånluftsdon i badrummet eller ventilationskanaler i en gammal murstock). För att förbättra överluften, dvs passagen mellan sovrummet och vad som nu ligger på andra sidan dörren kan man antingen kapa av dörren lite, byta till en tröskel som medger större luftflöde (vanligt till toaletter) eller sätta ett överluftsdon ovan dörren (ett hål i väggen). Men det som driver luftflödet är husets vanliga ventilation ändå, så den måste fungera oavsett om det är självdrag eller mekanisk. Har du dåligt fungerande självdrag hjälper ett överluftsdon inte mycket. En annan nackdel är att ljudisoleringen mellan rummen försämras med överluft.

Särskilt vintertid bör man inte stänga ventilen, det är ju då kondensrisken är som störst i hus som inte lyckas ventilera bort den fukt man producerar (nu vet jag inget om just ditt hus, ålder eller konstruktion iofs).
 
En spaltventil är ofta tillräcklig för ett sovrum, och precis som det är skrivit i inlägget ovan ska den vara öppen även på vintern.
 
Tack för svar.
Har frånluft genom badrum och kök.
Vintertid körs frånluftsvärmepump och kamin. Inget självdrag i huset.

Vill helst ha hyfsat ljudisolerat då sonen ska sova där.

Ska man verkligen inte stänga ventilerna ovan alla fönster? De är ventiler som praktiskt taget är rakt ut. Som en avlång springa.
Tänkte på att det kommer ju mycket kalluft in den vägen vintertid.
 
Om du stänger dem så kommer ni att få väldigt dålig luft inomhus. En viss typ av självdrag har ni ju via kamin-skorstenen. Däremot så kanske det inte är nödvändigt att ventilerna är öppna för fullt hela vintern.
De ventiler som vi har är med termostat och stänger nästan helt när det är riktigt kallt. Det bästa är att prova sig fram så att man får ett bra inomhusklimat.
 
T
Normalt sett så är spaltventilerna placerade vid fönster eftersom man vanligen har element under fönstren.
Principen att den uppåtgående varmluftströmmen från elementet/-en ska blanda sig med den kalla luften som kommer in genom spaltventilen och på så sätt förhindra kallras..
Det finns flera olika lösningar på spaltventiler, personligen föredrar jag de där man kan på insidan kan vinkla den inkommande luftströmmen upp mot taket för att få en bättre blandning av varm och kall luft.
 
Ok tack.

Kanske kör några ventiler öppna vintertid. Kör några element ibland så kan ha ventilerna öppna ovan dem.

Tror nog att jag kapar bort tröskeln för lite bättre ventilation i sovrummet.

Tack för era svar. Ventilation är svårt :)
 
Ripper500 skrev:
Ska man verkligen inte stänga ventilerna ovan alla fönster? De är ventiler som praktiskt taget är rakt ut. Som en avlång springa.
Tänkte på att det kommer ju mycket kalluft in den vägen vintertid.
Nja, generellt så låter du ventilerna vara öppna vintertid och sedan stryper frånluften. Om det sedan visar sig bli kallare i något av rummen så stryper du den tilluftsventilen.
Men som sagt det finns många varianter som fungerar beroende på hus och frånluftventilationen alt. självdrag.
 
Kapade bort tröskeln igår med bra resultat :)
Köpte en ny platt 13mm tröskel och limmade dit. Nu har jag en lagom liten springa under dörren.

Tack för råden.
Ang ventilerna kommer jag pröva och ha dem öppna i höst/vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.