Vi har bara bott i huset sen april och är redan trötta på att elda med ved för värmvattnet och framförallt för att få värme i vinter.
Därför har vi tagit in offerter på bergvärme.
Då vi har bott så pass kort tid i huset kan vi inte informera installatörerna om vad vi förbrukar och de förra ägarna var 2st pensionärer som körde med olja. Vi är 2 vuxna och 2 barn för tillfället :p
Vi har hittills fått 2 förslag. Den första, som jag kommer kalla den betrodda för den gav bäst intryck, kom fram till följande:
Pump på 10kw
Separat vvb på 300l (vi har 3st badrum och duschmöjligheter i alla inkl 1 badkar.
Borrhålets djup: 160meter.

Nummer 2 kom fram till följande:
Pump på 10kw.
INGEN separat vvb utan det skulle räcka med den inbyggda på 180liter.
Borrhålets djup: 200meter.

Det känns bra att båda kommer fram till samma pumpstorlek men att borrdjupet skiljer 40meter dom emellan förbryllar mig.
Och vad gäller vvb gillar jag nog mer tanken att ha 300liter...
vårt hus är på 230kvm som ska värmas upp, dock något svalare i källaren....

Vad tycker ni låter rimligt?
 
  • Gilla
darth_vader
  • Laddar…
AXS
Var det stor skillnad i pris?

Personligen skulle jag satsa på djupare borrhål så det inte ligger på marginalen(Om det nu gör det).
 
Med ett bubbelbadkar räcker det inte med 180 liter värmt med VP för oss.
Välj 300 liter och 200 meter.

Protte
 
Du nämner inte så mycket om husets förutsättningar, en 10 kW pump är en ganska stor (och därmed dyr) pump. Har själv en 10,5 kW som värmer gamla timmerstommar två hus totalt drygt 200 m2 yta i Norrbotten och en familj på två barn. Huvudbyggnaden är tilläggsisolerad på 50-talet. Vi har valt den pumpens storlek för att vi tänker bygga ut ytterligare genom att inreda vinden. I dagsläget i norrbotten har denna pump aldrig använt sin elpatron, trots att vintern 10/11 var en vargavinter. Ditt hus ligger i Kalmar, hur stort, isolerat osv är det? Behöver du hela 10 kW?

Vad det gäller borrdjup så kan man nästan aldrig få för djup borra och som det låter på de tre badrummen kommer du säkert också att behöva en extra VVB.
 
AXS
Med så stor varmvattenberedare är det inte lika illa att ha för stor pump.
Om jag fattat det rätt är det annars inte allt för bra att den går med många start och stopp.

Förutom att den är dyrare då, men det kanske inte skiljer så mycket?
 
Pris:
Den första som föreslog 160meter, 300liter vvb vill ha 141tkr efter ROT.
Den andra som föreslog 200meter, utan vvb vill ha 149tkr efter ROT.

Att jag ska ha en större vvb är jag redan inne på.

Husets förutsättningar är jag lite osäker på tyvärr. Byggår 1936, tillbyggt 33kvm 1978, mexitegel som fasad, lite tunn isolering på vinden, 1,5 plan med källare, 2-glasfönster. Väggarnas isolering kan jag tyvärr inte svara på :(

Det där med att det blir många start och stopp: Undviker man inte det lite genom att ta en pump som har varvtalsstyrd kompressor? Alltså inte bara av/på utan som en bil, skiftar mellan varvtalen?
 
Storleken på varmvattenberedaren har inget med start och stopp att göra har du stort badkar behöver du extra beredare annars bör den vanliga räcka bra vi har en 1245 och det är inga problem att ta ett vanligt bad efter att nån duschat före runt 250 liter vv får man ur en vanlig beredare och tills nästa dusch har vp gjort nytt vv. Vill man undvika mycket start stopp är det vatten volym som gäller via en knäpptank som sitter på framledningen eller en arbetstank med separat cp är det endast mindre start stopp man vill uppnå skulle jag välja en knäpptank och ta 200 meter borra oavsett beredare du kommer inte att ångra de .
 
Wickard skrev:
Pris:
Den första som föreslog 160meter, 300liter vvb vill ha 141tkr efter ROT.
Den andra som föreslog 200meter, utan vvb vill ha 149tkr efter ROT.

Att jag ska ha en större vvb är jag redan inne på.

Husets förutsättningar är jag lite osäker på tyvärr. Byggår 1936, tillbyggt 33kvm 1978, mexitegel som fasad, lite tunn isolering på vinden, 1,5 plan med källare, 2-glasfönster. Väggarnas isolering kan jag tyvärr inte svara på :(

Det där med att det blir många start och stopp: Undviker man inte det lite genom att ta en pump som har varvtalsstyrd kompressor? Alltså inte bara av/på utan som en bil, skiftar mellan varvtalen?
Hej!Priset kanske ligger lite högt men i ditt område kanske det är normalt.En 10kw för ett hus i din storlek stämmer nog rätt så bra med tanke på vart du bor men ta gärna referenser på den firman du tänker anlita (grannar,jobbarkompisar mm).Dom flesta inbyggda VVB ligger på 180L och då har dom en inbyggd slinga i beredaren och då tillverkas varmvatten betydligt snabbare en om man har en mantlad beredare och har man inte onormalt hög varmvattenförbrukning så räcker det.Själv har jag inbyggd och vi är 4st i familjen (2 tonårsdöttrar) och ännu har inte varmvattnet tagit slut men har inget badkar men den ena dottern kan stå länge i duschen :mad:(20-30min)utan att varmvattnet tar slut.
 
Ok, ja priset kan jag inte jämföra så mycket med, känner bara ett par som satte in bergvärme 2005, inte lika borrdjup och mindre pump dessutom...

vvb i denna installation jag har fått på offert har faktiskt också inbyggda slingor så det borde väl vara samma princip som i ditt exempel växelventil?
Det är ju skönt att höra att vv inte tagit slut för dig, däremot pratade jag med min far som har en 300liters vvb (dock ej bergvärme) och han höll med om att det skulle behövas och han har haft 2-3 barn hemmaboende....
Fasiken va detta va svårt :/
Tacksam för alla svar dock :)
 
Wickard skrev:
Ok, ja priset kan jag inte jämföra så mycket med, känner bara ett par som satte in bergvärme 2005, inte lika borrdjup och mindre pump dessutom...

vvb i denna installation jag har fått på offert har faktiskt också inbyggda slingor så det borde väl vara samma princip som i ditt exempel växelventil?
Det är ju skönt att höra att vv inte tagit slut för dig, däremot pratade jag med min far som har en 300liters vvb (dock ej bergvärme) och han höll med om att det skulle behövas och han har haft 2-3 barn hemmaboende....
Fasiken va detta va svårt :/
Tacksam för alla svar dock :)
Hej! Det ska nog mycket till om du ska få slut på varmvatten om du kör med slinga.Misstänker att det ena fabrikatet är en thermia optimum eller G2.
 
växelventil skrev:
Hej! Det ska nog mycket till om du ska få slut på varmvatten om du kör med slinga.Misstänker att det ena fabrikatet är en thermia optimum eller G2.
Ok, ja det stämmer bra, den jag talar om är en Thermia Optimum Duo...
 
Om du har ett "normalt" badkar så räcker den inbyggda beredaren på 180l.
 
Wickard skrev:
Ok, ja det stämmer bra, den jag talar om är en Thermia Optimum Duo...
Hej det var som tusan då hade jag fel trodde thermian var den som ville köra inbyggd.Är du begränsad av höjden i källare (lågt tak) elller.Hur som helst så det är viktigare vem som utför själva installationen att dom har bra referenser för självklart så vill man ju att det ska bli så bra som möjligt oavsätt märke.Men du kan ju fråga thermian om dom kan räkna på en vanlig optimum(inbyggd)om du skulle vilja ha det.Det står inte optimum duo G2 på offerten.

PS.Såg nu att du har 3st badrum så då kanske duon passar bättre om ni skulle duscha/bada samtidigt.
 
Redigerat:
växelventil skrev:
Hej det var som tusan då hade jag fel trodde thermian var den som ville köra inbyggd.Är du begränsad av höjden i källare (lågt tak) elller.Hur som helst så det är viktigare vem som utför själva installationen att dom har bra referenser för självklart så vill man ju att det ska bli så bra som möjligt oavsätt märke.Men du kan ju fråga thermian om dom kan räkna på en vanlig optimum(inbyggd)om du skulle vilja ha det.Det står inte optimum duo G2 på offerten.

PS.Såg nu att du har 3st badrum så då kanske duon passar bättre om ni skulle duscha/bada samtidigt.
Näe jag är inte begränsad av takhöjden. Det är iofs inte normalhöjd men tillräckligt :)
Nej vi tog inte en G2:a, tyckte säljaren var så bra som visade utbudet dom hade och resonerade med oss vad vi behövde, inte bara han som sa att detta ska ni ha utan han berättade väldigt mkt om dom och tyckte en G2:a va onödig i vårt fall.
 
Wickard skrev:
Näe jag är inte begränsad av takhöjden. Det är iofs inte normalhöjd men tillräckligt :)
Nej vi tog inte en G2:a, tyckte säljaren var så bra som visade utbudet dom hade och resonerade med oss vad vi behövde, inte bara han som sa att detta ska ni ha utan han berättade väldigt mkt om dom och tyckte en G2:a va onödig i vårt fall.
Japp ibland kan det bli lite väl mycket lull-lull och och som jag såg senare (3st) badrum så kanske duon passar bättre men som sagt allt beror ju på hur mycket tappvarmvatten ni kommer förbruka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.