Hittat en kamin som en generalagent i Sverige säger att de inte tar in för den inte är CO emmisionsmärkt och att man kan få problem med sotaren.

Undrar vad detta är och var problemet ligger, kommer jag förbi detta eller kommer jag ha en kamin jag inte får elda i om jag har otur?

Alla deras kaminer är CE märkta och de säljs i hela Europa men varför skulle det vara problem med just en modell som denna?

Denna verkar ok och säljs i Sverige
143-f6a42b1f9ed6a18f5cc19598fa8cc925-prosty-290x290-n.jpg



Denna ska enligt återförsäljaren i Sverige inte ha rätt CO krav och varnar att jag kan få problem med sotaren???
605-b098d8e2120970d835abb184e594e528-maja_bs_lewa-290x290-n.jpg


Hittade denna text på viivilla
– Försäkra dig om att kaminen du väljer är anpassad till våra svenska förhållanden, råder Björn Valentin. Exempelvis krävs bara ett CO-värde på 1 procent för att braskaminen ska få säljas med så kallad CE-märkning, men för att klara de svenska skorstensfejarmästarnas besiktning, vilken alla nyinstallerade braskaminer måste genomgå, krävs ett CO-värde på maximalt 0,3. Likaså är det ju som alltid tryggt att köpa av ett välkänt företag med många år på nacken, då vet man att det finns kvar om man behöver service eller reservdelar i framtiden.

Kaminer kan CE-märkas. Det finns två klasser när det gäller miljökrav: Klass ett, som är den bästa, kräver ett CO-värde på 0,3 procent. För klass två räcker ett CO-värde på 1 procent. Varje land får själv bestämma vilken av klasserna man tillåter. Sverige har valt att bara tillåta miljöklass ett. Därför har CE-märkta klass två kaminer inget användningsområde i Sverige. De får säljas, men inte användas. :sly:
Märkningen och testpapperna ska finnas på
En:13240
 
Redigerat:
Fått tag på sotaren nu.
De bryr sig inte om dessa papper verkar det som.

Se till att ha monteringsanvisningarna framme så vi ser vilka temperaturer
och hur den ska vara monterad. Allt som behövs. Märkningar är inget vi kollar på.
 
Den där texten du kopierade låter inte helt osannolik, så det finns ju risk/chans att sotaren kommer att få ändra sin inställning, så jag skulle inte våga vänta alltför länge med att installera och få den besiktigad.

Sedan får man ju fundera över om det kan finnas risk för eldningsförbud senare, pga. icke uppfyllda miljökrav, men det låter kanske lite mer långsökt.
 
hempularen skrev:
Den där texten du kopierade låter inte helt osannolik, så det finns ju risk/chans att sotaren kommer att få ändra sin inställning, så jag skulle inte våga vänta alltför länge med att installera och få den besiktigad.

Sedan får man ju fundera över om det kan finnas risk för eldningsförbud senare, pga. icke uppfyllda miljökrav, men det låter kanske lite mer långsökt.
Några månader bort med besiktning av skorsten så jag ringer samma sotare då och hoppas det går bra.
 
Och varför skulle någon vara så urbota korkad att han köper och installerar något som redan från början inte uppfyller miljökraven.
Sotarna kan ingentin om sådant här. Men när strängare bestämmelsel liknande de i Österrike införs blir åbäket ett värdelöst objekt. Vilka bestämmelser som gäller är det EU som avgör och en utjämmning till samma bestämmelser i hela i-lands Europa är att vänta.

Det här forumet borde modereras bättre och skryt om olagliga verksamheter som tjatet om att elda spillolja i krollbrännare och skrytet om att elda koks och brunkol i urmodiga östeuropeiska gjutjärnspannor borde tas bort.

Forumet blir annars till ett stort åtlöje och förlorar sitt värde.
 
kulle
johanpelle skrev:
Det här forumet borde modereras bättre och skryt om olagliga verksamheter som tjatet om att elda spillolja i krollbrännare och skrytet om att elda koks och brunkol i urmodiga östeuropeiska gjutjärnspannor borde tas bort.

Forumet blir annars till ett stort åtlöje och förlorar sitt värde.
Forumet borde granska alla som leker miljöpoliser och kallar folk för "korkad" :mad:
 
Redigerat:
  • Gilla
Casca och 2 till
  • Laddar…
johanpelle skrev:
Och varför skulle någon vara så urbota korkad att han köper och installerar något som redan från början inte uppfyller miljökraven.
Sotarna kan ingentin om sådant här. Men när strängare bestämmelsel liknande de i Österrike införs blir åbäket ett värdelöst objekt. Vilka bestämmelser som gäller är det EU som avgör och en utjämmning till samma bestämmelser i hela i-lands Europa är att vänta.

Det här forumet borde modereras bättre och skryt om olagliga verksamheter som tjatet om att elda spillolja i krollbrännare och skrytet om att elda koks och brunkol i urmodiga östeuropeiska gjutjärnspannor borde tas bort.

Forumet blir annars till ett stort åtlöje och förlorar sitt värde.
Djupa andetag.

Det är inte så att jag ska elda gulliga kattungar.

Hittat en kamin som inte säljs i Sverige ännu. Håller nu på att kolla upp vilka godkännanden som krävs.
Detta är något jag ska myselda i någon gång i veckan på sin höjd. Om den klarar CO-värde på 0.6 procent eller 0.3 procent är ingen katastrof.

Min moral säger mig att jag kan med gott samveta köpa och installera denna trots att den bara har ett 13229 istället för 13240 godkännande. (y)
 
johanpelle skrev:
Och varför skulle någon vara så urbota korkad att han köper och installerar något som redan från början inte uppfyller miljökraven.
Sotarna kan ingentin om sådant här. Men när strängare bestämmelsel liknande de i Österrike införs blir åbäket ett värdelöst objekt. Vilka bestämmelser som gäller är det EU som avgör och en utjämmning till samma bestämmelser i hela i-lands Europa är att vänta.

Det här forumet borde modereras bättre och skryt om olagliga verksamheter som tjatet om att elda spillolja i krollbrännare och skrytet om att elda koks och brunkol i urmodiga östeuropeiska gjutjärnspannor borde tas bort.

Forumet blir annars till ett stort åtlöje och förlorar sitt värde.

sen borde forumet tappa sitt värde på grund av folk som är otrevliga, och självutnämda miljöpoliser som neggar på allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.