Huset från -69 håller på att få sig en uppfräschning i källaren. Källargolvet är helt oisolerat 120 mm betong på makadam och hittills har jag bara rensat ytan och lagt bredfogat klinker på, allt för att låta den normala källarfukten vandra fritt. Nackdelen med kalla golv har jag löst med mattor. Bila, isolera, gjuta är nämligen inget alternativ.

Men nu lutar det åt att en toalett/dusch/bastu ska byggas i källaren - och där vill jag åtminstone ha komfortvärme i golvet. Den oisolerade plattan kommer givetvis att suga mycket (det mesta?) av värmen men det är jag beredd att svälja.

Det måste bli elgolvvärme med låg bygghöjd (lågt i tak) men hur ska jag tänka när det gäller fukten i källargolvet? Jag tycker inte om att stänga in fukt i och under källargolvet men samtidigt måste jag ju fuktspärra ovanifrån med tanke på toalett/dusch/bastu. Hur hade ni gjort?

Min plan såhär långt är att lägga elslingor (sannolikt T2 Röd) direkt på betongen i fixen under klinkern, överallt utom precis i och utanför duschen. Där flyter jag fast elslingorna, rollar på ett membran och sätter klinker. kommer att kosta mig några millimeter extra just i duschen, men det kan man kanske få till.

Glada tillrop och sågningar mottages vänligen men bestämt! :p
 
Jag hade precis samma förutsättningar. Min källarhöjd tillät dock en 50 mm frigolitskiva mellan befintligt betonggolv och värmegolvet. Mitt hus har dessutom fjärrvärme så jag valde vattenburen golvvärme. Köpte färdigt system från Florée, 50 mm frigolit med infrästa spår för vattenrören.
Min uppfattning är att denna isolering inte är tillräcklig. Utrymmet blir inte riktigt så varmt som det normalt skulle kunna bli och som jag skulle önska att det var.
I duschen avstod jag från värmeslingor för att få fallhöjd och det tycker jag inte är något problem alls.
Hälsningar
Erik
 
Eftersom du kommer att värma på ordentligt med elen så tror jag inte att fukt direkt under värmegolvet blir något problem. Fukten kommer att drivas utåt mot kanterna och beroende på hur det ser ut där vandra upp i väggarna. Jag är dock absolut inte någon fackman på detta område, dock är jag 199 cm :) har kvar ca 5 till taket och det räcker faktiskt. Armar uppåt sträck får jag göra utomhus, innan bastun.
 
  • Gilla
Elis85
  • Laddar…
Hej
Det finns fuktspärr som är tillför just det här.Ardex har en variant och Kiilto en annan.
Det normala är att man endast fuktspärrar där du får vattenbegjutning.
Läs i BKR handboken det finns väldigt bra beskrivningar där hur du ska göra.
Det du riskerar att råka ut för är att du bygger en värmekudde under plattan som sedan orsakar fuktuppsug i intillliggande rum och väggar.Googla lite på omvänd fuktvandring.
Fredrik
 
Det där med omvänd fuktvandring har jag funderat en del på, bl a därför klinkade jag bredfogat direkt på plattan i resten av källaren. Helt enkelt låta källaren vara källare och ventilera ut den (relativt lilla) fukt som kommer upp genom plattan.

Hmmm, detta tål att funderas på...
 

Jag var i kontakt med två olika firmor när jag gjorde mitt badrum i källaren.Båda sa bestämt att ingen fuktspärr i källaren. Jag flytspackla in vattenburen golvvärme. Det här med fuktvandring oroa jag mig inte för, ett badrum utan fuktspärr lär vara fuktigt ändå. Jag läste om fuktvandringen och att man slipper det om man har grundvärme på alltid och inte stänger av den. Minns inte var så ta nu inte mina ord som sanning.
 
Som sagt det finns speciella fuktspärrar för källare som är vattentäta men inte ångtäta.
Man bör fuktspärra med en sådan precis där man spolar vatten och runt eventuell golvbrunn för att inte blöta ner plattan onödigt mycket.
 
heisiandiishe
SoleboErik skrev:
Eftersom du kommer att värma på ordentligt med elen så tror jag inte att fukt direkt under värmegolvet blir något problem. Fukten kommer att drivas utåt mot kanterna och beroende på hur det ser ut där vandra upp i väggarna. Jag är dock absolut inte någon fackman på detta område, dock är jag 199 cm :) har kvar ca 5 till taket och det räcker faktiskt. Armar uppåt sträck får jag göra utomhus, innan bastun.
Armar uppåt sträck fungerar ju utmärkt om du samtidigt sjunker ner i en djup knäböj:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.