Att tjälen fryser hela plinten har ingen betydelse. Men betongen leder kyla bättre än marken runt omkring och leder då ner kylan till den tjälfarliga marken under plinten. Att marken vid sidan om plinten fryser gör inget.

Sedan kan det ju vara enklare att lägga en isolering på 2 dm djup än på 1 meter. Men isoleringen gör mest nytta ju längre ner den ligger just eftersom kylan kommer uppifrån och isoleringen funktion bara är att skydda marken under plinten från att frysa.
 
  • Gilla
RolfH
  • Laddar…
Fan vilket bra svar :) lärde mej mkt där.
Har en som ska gräva dike me Huddig åt mej så blir markskiva under plint ca 1m ner å egengjutna plintar å drenering.
 
titanium skrev:
Så här har jag fått lära mej at man skall räkna:
Hos dej i Ramsele är det 2 m tjäldjup. Detta betyder att om du lägger 100 mm

isoleringen på 2 dm djup måste du utkraga isoleringen 2-0,2 dvs. 1,8 m i radie

för att garantera frostfritt !!
Ju djupare du gräver desto mindre utkragning behöver du.
Gräv 1 m och utkraga 1,9-1,0 dvs. 0,9 m
Var har du fått lära dig det?

Så här skriver Isover skriver i sin broschyr "Frostskydd och markisolering"

http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Dow_Konsument_2006.pdf

Gå till sida 8.
Enligt figur två ligger Ramsele ligger i klimatzon 6.
Sedan ger tabell L2 plintar och trappor följande information:
¤ Grundläggningsdjup 1 meter
¤ Isoleringstjocklek 150 mm
¤ Utkragningslängd 3 meter
 
Det var ett förenklat sätt som jag fick lära mej av en konstruktör när jag studerade i Skåne för 100 år sedan ;) , men det ser ju verkligen inte ut att stämma alls enligt isoleringsföretagens rekommendationer.
Skulle gissa att det var uppgifter från gamla byggAma från 60-talet, men nu är jag osäker.

Känns inte alls bra att jag gått och trott på min gamla konstruktör i alla år . . .
Så klart att du måste gå efter Isovers broschyr.
Skall se om jag hittar mer info.
 
titanium skrev:
Det var ett förenklat sätt som jag fick lära mej av en konstruktör när jag studerade i Skåne för 100 år sedan
Skåne har väl ingen tjäle? ;)

titanium skrev:
Skall se om jag hittar mer info.
Gör gärna det!

Att kraga ut 3 meter åt alla håll, dessutom på en meters djup, innebär enormt mycket merarbete och material.

Exempel: altanen är 4x5 meter och har femmeterssidan mot en husvägg.

Då skall alltså (5+3+3)*(4+3)=77 m2 grävas ut ner till 1 meter djup. (Något mindre om man rundar hörnen.)

Sen på hela ytan av 77 m2 i med geoduk, 100 mm grus eller sand, 150 mm isolering, samt 20-30 mm grus samt återfyllnad.

I många fall är det nog enklare att gräva och gjuta hela vägen ner till frostfritt. Problemet är bara att det inte är en helt säker metod eftersom plintarna leder kyla ner i backen så att marken ändå kan tjälskjuta. Allt beroende på marktyp förstås.
 
Jag valde att köra med Isovers metod för en friggebod på 15m2 med markskivor under plintarna. Det är klimatzon 4 med hopplöst markmaterial (sjöbotten/siltlera). Jag kunde inte gräva till frostfritt pga att sjönivån ligger högre än det frostfria djupet. Tyvärr blev det mkt material att schakta bort, men jag tror den här lösningen är den bästa för att få en stabil plintgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.