Hej!

Jag undrar om det är lag på slitsbotten och skvallerrör på alla dolda kopplingar i väggarn på ett hus som är byggt november 2010.

Det saknas nämligen det på två ställen i mitt hus, Tvättstuga och sovrum.

Tvättstugan går det rör upp på övervåningen för golvvärme samt "vanligt" vatten upp.

Sovrummet är det bara för golvvärme.

Tacksam för svar!
 
Vad jag vet så är dte inget krav på att har varken lucka eller skvallerrör när det gäller värme kopplingar. Så i sovrummet så ska det inte behöva finnas. Men i tvättstugan så ska det (vad jag vet iaf) finnas ett vattentätt utrymme med skvallerrör ut,så man ser om tappvattnet börjar läcka.
 
I reglerna som gällde 2010 talar man bara om tappvattenledningar, alltså inte om värmeledningar. I de nu gällande reglerna kräver man samma utförande för värmefördelare.

Fromuleringen är:

Tappvattenledningar ska förläggas så att eventuellt utläckande vatten snabbt kan upptäckas
och så att vattnet inte omedelbart orsakar skador på byggnadsdelar, isolering eller andra
installationer. Installationsschakt eller andra inklädnader för tappvattenledningar utan skyddsrör
ska ha läckageindikering med tillräcklig kapacitet till ett rum med golvavlopp eller med
vattentätt golv i t ex toalettrum.

Så man kan ev. uppnå det ovanstående på annat sätt än med tät slitsbotten. Om ex. schaktet med ledningar är öppet ned till källaren med betonggolv så kanske det uppfylls.
 
Det har inte varit lag på detta tidigare, när stiftades den här lagen?
 
Bar påpekande. Säker vatten är inte en lag. men det är ett regelverk som skall uppfyllas om man skall anse att en installation är fackmannamässigt utförd.

Så det är ju ganska viktigt i vilket sammanhang man ställer frågan.

Har du anlitat ett företag för att bygga ett hus, så kan du kräva att säker vatten uppfylls.
 
Tack för svaren, vart kan man hitta regelverken, finns det någon hemsida?
 
Tackar, då har jag lite mer kött på benen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.