Många som tänker så faller dit när skilsmässan är ett faktum. Eller om man förlorar jobbet, blir sjukpensionär osv. Jag tycker absolut att man ska tänka till ordentligt när man ska bygga hus. På många orter i Sverige lönar det sig inte att bygga nytt eftersom andrahandsvärdet blir så lågt. Inte för att jag tycker det ska hindra någon att bygga men man behöver kanske inte välja det dyraste huset om man inte har så mycket pengar att kasta in i kontantinsats? Själv bygger jag någon mil utanför Göteborg. Huspriserna är väldigt höga så därför lönade det sig att bygga nytt, åtminstone om man valde ett hus till rimligt pris. Skulle något hända så är det liten risk att vi gör förlust på huset. Jag har sett skrämmande många människor som haft skulder kvar efter att huset sålts. Men självklart ska man ta chansen om allt känns rätt. Förhoppningsvis går allt hur bra som helst=) ;)
 
Inger-Pinger skrev:
Många inreder sina övervåningar...
Men det kan väl inte vara så många, oavsett vilken tillverkare man väljer, som köper ett 1,5 pl. hus med inredningsbar övervåning, i akt och mening att ha det som ett 1 plans hus, eller........ ;)
Så det faktum att många inreder sin övervåning måste väl snarast betraktas som det naturliga.

Naturligtvis blir det billigare att nöja sig med standardutförande på allt och fördelen är ju i det fallet att man kan "uppgradera" huset allt eftersom ekonomin tillåter, tex. utan att öka belåningen :) och det gäller ju (i varierande grad) även en sån sak som att inreda övervåningen där man kanske med eget arbete samt noggrann inköpsplanering kan pressa kostnaderna ordentligt speciellt om man inte är i "tidsnöd" utan kan låta arbetet pågå sas. till ekonomin tillåter det att bli klart ;).

Nackdelen blir ju då följdaktligen att huset inte är "tipptopp" på inflyttningsdagen, men det tror jag iof. många ser som ett mindre problem.

//Christina.
 
Vi har tittat på begagnade hus nu i över ett år och har inte hittat något i våran smak :( .Så det blir ett nytt ;D.
Man kan få ett nytt hus för samma prislapp som ett begagnat hus som du ändå måste renovera.
När vi har tittat på begagnade hus så har vi tittat på vad det är för tillverkare. Tex om man kan ändra planlösningen för att ta bort en vägg, vad det är för grund, hur man har byggt taket, hur tjock isoleringen är... Listan kan göras lång.
Jag tror att andra hands värdet blir högre med ett "rejällare" hus. Så för oss blir det ett "rejällt" hus.
 
Inger-Pinger skrev:
P.S. Jag är väldigt glad att jag inte byggt ett Älvsbyhus. Det måste vara enormt jobbigt att känna att man ständigt måste försvara sitt hustillverkarval med näbbar och klor.
Hmmm....... det var inte särskilt länge sedan tänderna vässades och både näbb och klo var påtagligt synliga men då gällde försvaret visst Trivselhus, om jag inte missminner mig.

MVH/Christina.

PS: Det finns nog ingen hustillverkare inkl. Ä-hus, som är värd att försvaras "till varje pris" :)
 
Jag vet att hustillverkaren har betydelse på andrahandsmarknaden. Jag skulle aldrig betala lika mycket för ett begagnat Älvsbyhus som ett Myresjö med samma yta och ålder. Det tror jag faktiskt ingen skulle göra.

Sen är det väl för väl att de flesta är nöjda med sina nya hus. Tragiskt vore det väl annars på en så stor investering.

p.s
Vår golvvärme är betydligt snabbare än vad jag hade befarat innan vi flyttade in. Skulle aldrig välja väggradiatorer om jag fick välja om. Suveränt helt enkelt.
d.s

/Fredrik
 
fredpers skrev:
Jag skulle aldrig betala lika mycket för ett begagnat Älvsbyhus som ett Myresjö med samma yta och ålder. Det tror jag faktiskt ingen skulle göra.
Men det har väl mer att göra med att det är två olika hus och inte att det är två olika tillverkare. Det finns väl inte en modell hos bägge tillverkarna som är tillräckligt lika för att det ska gå att jämföra dem på det sättet.


 
Självklart är det så att det är olika hus och särskilt om man generaliserar mellan Älvsbyhus och Myresjö är det STOR skillnad. Man får tycka vad man man vill om hur hus byggs och ser ut, men du får aldrig mig att tycka att Älvsbyhus håller samma kvalitet som exempelvis ett Myresjö eller A-hus.

Att som Evangeline påstå att ingen bryr som om vem som byggt huset på andrahandsmarknaden tycker jag är fel. För mig skulle det vara viktigt vem som byggt och på vilket sätt och vissa hustillverkare har billigare lösningar än andra som kanske inte syns direkt.

/Fredrik
 
fredpers skrev:
Att som Evangeline påstå att ingen bryr som om vem som byggt huset på andrahandsmarknaden tycker jag är fel.
Hade märket på huset varit viktigt så hade det stått i alla mäklarannonser. Enda gången jag sett att det står namnet på hustillverkaren på ett begagnat hus är när det har varit ett exlusivt hus från exlusiv tillverkare. Jag tror inte att folk bryr sig om vem tillverkaren är när de jämför två likvärdiga (samma konstruktion, ungefär samma utseende) hus.
 
Framförallt är det nog många husköpare som inte har en susning om vad olika tillverkare anses ha för kvalitet på sina hus, det är väl mest vi som bygger hus och tillbringar massor av tid på byggahus.se som kollar upp såna saker.

Personligen så skulle jag kolla upp tillverkare och forska lite i ämnet om jag var i den sitsen att jag skulle köpa ett befintligt hus.
Samtidigt så är det ju ofta så att man får en allmän känsla av ett hus när man går omkring och tittar, klämmer och känner så det är ganska lätt att jämföra utan att veta tillverkare.
 
Helt riktigt, det finns många klåpare där ute vilket jag själv har fått erfara
 
På den i Stockholm hysteriska bostadsmarknaden är det inte vanligt att hustillverkarens namn nämns. Det enda som verkar spela någon roll är läget. Den värderingsman som värderade vårt (Älvsby-)hus efter slutbesiktningen sa att det inte alls spelade någon roll för värderingen vem som tillverkat huset.

När man som vi har betalat 1,1 miljon kronor för 650kvm tomt så har man inte plats vare sig fysiskt eller ekonomiskt för ett tillräckligt stort enplanshus eller något "lyxigare" än ett Älvsbyhus. Att köpa begagnat hade blivit ännu dyrare än att bygga nytt. Vårt alternativ hade varit att se oss om efter en större lägenhet, vilket inte var det vi drömt i åratal. Att flytta från Stockholm vill vi inte göra, alltså får vi betala och se glada ut ;D

Tilläggas kan att vi har en för oss perfekt planlösning och trivs otroligt bra efter ett år i vårt Älvsbyhus.
 
Jag och min sambo har byggt älvsbyhus. Vi är mycket nöjda med huset och dess kvalitet.

När huset byggdes så talade vi med en av de mycket frispråkiga byggarna som även satte upp trivselhus om vilken den största skillnaden var mellan husen.
Jo enligt honom var det samma material som användes till båda husen. Skillnaderna var att i trivselhuset kunde du göra mer ändringar efter egen smak och att detaljerna var mer påkostade. Han sade det som att det var mer vinklar i ett trivselhus.
 
Varför skulle det reta folk? Det är väl superbra om man är nöjd med sitt Älvsbyhus. Sen är det väl rätt bra om vi som inte är NÄÄ är nöjda med våra hus också.

Personligen tycker jag att mitt hus som har en egen prägel och med betydligt högre standard (som jag värderar det) än exvis Älvsbyhus och byggt nyckelfärdigt på totalentreprenad är konkurrenskraftigt i pris per kvm.

Det är som Inger-Pinger skriver:

Det är DET som är hela grejen. Du förstår att jag har INTE betalt så mycket mer för mitt hus än vad ni andra gjort för Era stora Älvsbyhus. Det är det jag menar med att man måste jämföra rättvist och se till slutpriset. - när alla tillval är gjorda.
/F
 
Jag har som sagt bott i ett Älvsbyhus förut och älskade det. Vi sålde det enbart för att det var ett parhus, nu ska vi bygga fristående. Låga driftskostnader och väldigt mycket hus för pengarna. Nu kan de flesta bygga hus utan att bli ruinerade. Det tycker jag är trevligt. Får man sedan lite pengar över så varför inte lägga till lite lyx till huset själv. Och Älvsbyhus är mycket bra hus!
 
Verkar vara en diskussion som aldrig tar slut... ;)

Det är nog bara att konstatera att alla har vi olika prio, förutsättningar och uppfattningar om det här med val av hustillverkare. Och tur är väl det! Eller hur? ;)

Bra att det finns hus för alla smaker och plånböcker, för den kräsne, för den enkla, för den lyxiga, för den som vill lägga mindre pengar på sitt boende och för den som tycker det är värt att lägga mer pengar på sitt boende.

Tack för valfriheten! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.