Har fått en offert gällande renovering av stödmur på 14 meter och stenläggning av garageuppfart.

I denna offert har det lagts på 15% på totalsumman för arvode för arbetsledning och entreprenör, exklusive moms. Är detta vanligt och rimligt?

Mvh
xabxab
 
Har aldrig fått en sådan offert, så jättevanligt kan det kanske inte vara. Å andra sidan så är det ju bara ett sätt att räkna. Arbetsledning behövs och i det här fallet väljer de att redovisa den separat. Det enda sättet du får reda på om firman tar ut ett rimligt pris är att ta in fler offerter och jämföra priser.
 
Gällande själva stenläggningen av garageuppfarten är denna på 55kvm, betongmarksten kommer läggas. För detta tar firman 67.375:- inkl. moms, material, arbeta m.m. Alltså allt som behövs köpas in och göras. Vilket är ett okej pris men sedan läggs just den där arbetsledning och entreprenörarvode på 15% ovan på slutsumman. Ställer mig frågaden till detta.
 
Vad är det som du ställer dig frågande till?
Alla firmor har sitt sätt att räkna pris. Kostnader för en firma består av direkta och indirekta kostnader sen kan företaget redovisningsmässigt ha olika sätt att välja vad som är direkta resp indirekta kostnader.
Här har man en modell där man, antagligen erfarenhetsmässigt, vet att ledning kostar 15% av slutsumman.
Man skulle kunna tänka sig att man la in ett antal timmar i kalkylen för arbetsledning eller ökade timpriset för arbetstimmarna men det blir ändå samma slutpris från den firman du har valt.
Precis som föregående inlägg omtalade så kan du bara jämföra med andra offerter och se om slutsumman är ett bra eller dåligt pris.
 
Alternativet för firman är ju att sätta ett högre pris på timdebiteringen i övrigt. De räknar med att de behöver ha in de här pengarna för att det ska vara ett lönande uppdrag för dem. Har du tur har de marginal på sin beräkning. Har du provat att pruta?
 
Tack för svaren.

Har haft flera företag som kommit och tittat, dem flesta ligger något under gällande priset. Dock har jag fått störst förtroende för det dyrare företaget.

Gällande arbetsledning och entreprenörarvode var det bara en firma som nämnde detta i sin offert. Därav min undran. Och detta är första gången som firma anlitas för att utföra mark och stenläggning. Tidigare firmor har endast utfört innomhusjobb och då har aldrig extra arvoden nämnds.

Mvh
xabxab
 
Jag håller med om att arbetsledning kommer att behövas oavsett om det redovisas separat eller inte. Men något som jag reagerar på är att den är just en procentsats på slutsumman som, om jag förstod TS rätt, även inkluderade materialkostnaden. Så med t.ex. en dyrare marksten blir arbetsledningen dyrare. Jag förstår att det är en procent av arbetskostnaden, men varför den skulle påverkas av priset på själva stenen tycker jag känns lite udda.
 
Det är ju egentligen totalt ointressant vilken kalkylmetod en firma tillämpar, det som är intressant är ju vad man får betala för ett visst arbete inkl materiel i slutändan. Metoden för procentpålägg finns i alla brancher, det som vi alla har drabbats av är tex posten förbrukningsmateriel på fakturan från bilverkstaden, detta är också en procentsats som inte har med verkligheten att göra utan är en schablonmässig uppskattning.
Om firman hade valt att bara skriva arbetsledning eller helt enkelt bara ökat timpriset på arbetstimmarna hade ni inte reagerat, så titta på slutpriset och jämför detta istället för att bry er hur man kom fram till det. Om priset är bra och kanske t.o.m bättre än andra som offererar så spelar det ju ingen roll hur man kom fram till priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.