Hej,

Tyvärr har vi drabbats av en mindre seriös firma. Nu håller de på att slutföra ett projekt hos oss och har idag haft en elektiker på plats. Trots att det inte krävs av kund, har vi tom specifierat i avtal att behörig elektriker skall utföra arbetet.

Nu undrar vi:

1. Han har blandat ojordade och jordade eluttag i samma rum, är det ok?
2. Flera eluttag sitter väldigt löst (en et tåring skulle toligtvis kunna ta loss uttaget) troligtvis pga att "hålen är för stora för uttagen.
3. Alla hål är någon eller mycket förstora och de har "tätat" mycket fult med vit silikon....ser för d-vligt ut.

Vad tror ni, är detta (i alla fall punkt ett och två) direkt felaktiga...?
 
Redigerat:
1. Inte OK
2. Inte OK
3. Inget el-installationsfel. Det är väl troligen byggfirman som borrat med för stor hålsåg men ser det inte bra ut så godkänn det inte.
 
  • Gilla
Norathgon
  • Laddar…
Finns et något snyggare sätt att fixa alla felaktiga hål....vartenda ett ser nämligen för taskigt ut.....spackel o måla torde väl bli bättre än vitt silikon?
 
1/2. är inte ok ur elsäkerhetssynpunkt.
3. Är ju givetvis inte acceptabelt det heller p.g.a. det estetiska.

Ser det ut så här, kan man misstänka att det som inte syns, inte är ok heller.

Jag tolkar det som att en och samma firma har gjort både bygg & el. Det behöver inte vara något fel, men det låter som att något inte står rätt till här.

Be om personnumret på den behörige och fråga Elsäkerhetsverket, så kan dom ge ett svar direkt.
 
Ja, skall göra det. Tyvärr har vi drabbats av ett mindre bra företag som inte är så lätta att kommunicera med. Jag skall ringa vår oberoende besiktningsman o kolla om han kan kolla detta vid slutbesiktning.
 
Det är ju för j*vligt...

//Patrik
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Alltså, nr 1 borde vara åtalbart... Jag hade inte släppt in den "elektrikern" igen. Han är livsfarlig.
 
Vi har en del med högt i tak, ca 3.40 tror jag. Där har vår elkille låtit pex röret sticka ut en 5 dm och bara fäst en lampkontakt löst hängandes. Är det ok? Vi hade tänkt en vit vanlig infästning med krok i taket. Som den hänger nu sitter den löst utöver att den ser för jäklig ut. Är det lagligt? Eller måste el i tak också sitta fast?

...?
 
Redigerat:
Alltså, i det här fallet känns det som det kvittar om det får vara så eller inte... Det kan ju bara inte se ut så :banghead:
Är dom verkligen klara?
Och silikon är ju jättebra att använda för det är så lätt att få annat att fästa på...
 
Frågan är om vi vill att de skall fortsätta, delar är ju rent olagliga.......men vi får se.
 
Nej, det skulle inte jag vilja... Jag tänkte mest på den där lampinfästningen...
 
Det röret kanske ska kapas efter att ytmaterialet är på plats?

Att täta med silikon runt doshål är av många skäl dumt.
- färg fäster inte bra på silikon
- silikon kan som har nämnts i andra trådar migrera och ge dålig kontakt med tiden i elapparater (brytare t.ex.)

Om det nu har blivit fel så får man antingen såga ut en bit av skivmaterialet och lappa, spackla och göra om eller så får man använda ett lämpligt utfyllnadsmateiral (beror på hur mycket "hål" det är runt om).

Det låter konstigt att ett för stort hål skulle göra att apparaterna lossnar ur väggen. De ska vara fästa i dosan och dosan brukar stanna på plats med hjälp av sin infästning + stosarna. De kanske har dragit sönder dosskruvarna eller dragit dem genom apparaten? Det senare kan hända om dosan slutar långt bakom skivmaterialet. Då kan skruvarna dras igenom apparatens metallram.
 
Rådet man kan ge är väl att ni tar upp alla fel och brister med företaget samt håller inne med betalningar tills de åtgärdat felen.
 
Dock kanske det inte är silikon utan latexfog? Men det låter ju för jävligt oavsett.
 
petersv skrev:
Det låter konstigt att ett för stort hål skulle göra att apparaterna lossnar ur väggen. De ska vara fästa i dosan och dosan brukar stanna på plats med hjälp av sin infästning + stosarna. De kanske har dragit sönder dosskruvarna eller dragit dem genom apparaten? Det senare kan hända om dosan slutar långt bakom skivmaterialet. Då kan skruvarna dras igenom apparatens metallram.
Den uppenbara risken är väl att de inte ens har fäst dosan i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.