Nu har jag baxat in den ny pannan och anslutit den till skorstenen, men övre anslutningen på pannan är högre än anslutningarna på ackarna... vad får det för konsekvenser? kan tänka mig att det kan bli luftproblem (har slutet system) men finns det något annat som blir knas?
Jag var tvungen att höja upp pannan ca 20cm för att komma rätt mot skorstenen.
 
kulle
Gick det inte att göra nytt hål i skorstenen ?
 
kan du inte höja upp acktanken/arna till samma höjd? annars får du väl sätte nån avluftning på högsta punkten på stigarröret?!
 
Jo, det får lov att bli en extra avluftning vid pannan.
Ska bli spännande att se hur magan fungerar, jag har bara hört gott om den. Är det nån som har några negativa upplevelser med den?
 
dra upp ett rör lite högre så luften kan komma undan från laddningen..
 
avluft.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här kanske
 
Måste du verkligen höja pannan? Är det inte bättre att svetsa ett nytt rökrör eller ta upp ett nytt hål i skorstenen? I ett bra pannsystem så är iaf naturlagarna de första man ska följa!
 
  • Gilla
Patrik79 och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag äntligen tagit anläggningen i drift, är helnöjd än så länge. det blev att nyttja anslutningarna på ackarna i toppen istället för på sidan som jag tänkt från början, så nu har jag en gemensam avluftning på sista tanken.
har hållit varmvatten en vecka på en eldning (då shuntar jag inte ut nått på värmesystemet).
Tack för alla synpunkter och svar jag fått.
 
Kul att det fungerar(y) provkörningen av min maga 49 är fortfarande ca ett par veckor bort. Fungerar pannan bra? inga konstigheter som man bör tänka på? är också nyfiken på hur mycket ett fullt ilägg värmer i ditt fall, hur stor ackvolym har du?
 
Nä, Det har funkat väldigt bra, det enda som jag inte riktigt fått till är att pannan "pausar" just när laddomaten börjar öppna temostaten pga att panntempen hinner gå upp mot inställt värde (90 grader) innan laddomaten hunnit pytsa in tillräckligt. jag har ställt laddpumpen på max och bytt till en 72gradig termostat så nu ska jag prova igen på några dagar så får vi se.... det finns ju en hel del att ställa in och mixtra med om man vill och orkar. Jag har 3x750liter väl isolerat. 2st har jag byggt in med 300mm isolering runt och 500 på toppen. en tank är "köpes" isolerad 95mm.
Jag har inte vågat trycka pannan full än, har börjat med 2/3 och sen petat in ca en famnfyll till. och då har jag haft 90 i topp och 80 i botten.
 
Då får jag ta det lite försiktigt i början nu när inte huset drar någon värme jag har 2 x 1500 liter och 49 kw pannan rymmer ju ca 50 liter mer ved än 40 kw pannan, så det kanske blir lite häftigt att ladda den full? men det lär väl visa sig, första eldningen kommer jag troligtvis att fega med en liten brasa:rolleyes: Med min panna är det en en keramikdel med som jag inte är 100% säker på var den ska vara, förutom dom två halvorna som utgör skålen som ska vara under munstycket är det en bit som ser ut ungefär som en sådandär urgröpt stenränna som man brukar ha under stuprören, jag gissar att den ska fungera som pall(underlag) till keramiken under munstycket, har du något liknande på din panna? kan inte hitta något liknande på AF-s hemsida vare sig på bild eller i reservdelslistan.
 
nä nån sån har jag inte....har du keramikplattor på botten av pannan eller har du vattenmantlad botten?
Jag har endast två små plattor längst bak i botten på pannan sen är resten vattenmantlad botten. dom tidigare pannorna hade tydligen ingen vattenmantlad botten och hade därför keramik i hela pannbotten under "skålen".
Min panna ligger ungefär på 240 grader i rökgastemp på fulla skaft, är det någon annan maga ägare som har några avgasvärden att dela med sig av?
 
Hmm, måste ringa och fråga vad det är för något, Jag har precis som du två små keramikbitar längst bak, kanske det kan vara en förhöjning till min skål och dom kör med samma keramik i flera pannstorlekar, min panna ska vara av senaste versionen så det kanske är något nytt upplägg när det gäller keramiken.
 
Hur ser det ut ovan din Skål när du ställer in den? har du mellanrum mellan taket å skålen? Jag hade ca två cm mellanrum till srgen i taket under munstycket, det tyckte min sotare såg fel ut så jag petade in en keramikplatta under så det ble tight mot taket. Enligt säljaren av pannan så ska det inte behövas och att påverkar inte funktionen att det är en glipa. Men som sagt så kör jag med keramik just under brännarskålen.
 
Ska kolla i morgon exakt hur det ser ut. har keramiken urplockad sedan jag baxade ner pannan i pannrummet. men om min teori stämmer och det är ett underlägg för skålen så är den gjord ungefär som en u-balk så att rökgaserna kan passera även under själva skålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.