Vår samfällighet har en lekplats som inte används och som på grund av nya underhållsregler enbart är en belastning för samfälligheten. Ett förslag har varit att låta medlemmar i närheten köpa marken av föreningen.
Vilka steg behöver man ta praktiskt för att genomföra en sådan affär, förutom att lyckas få alla medlemmar att gå med på förslaget.

Om jag förstått rätt krävs det en uppdatering av detaljplanen och ett godkännande för att få till ett byte. Är det något man talar med kommunen om?

Kontaktar man lantmäteriet för själva försäljningen?

Är det något mer man ska tänka på?

Tack på förhand.
 
Samfälligheten har en fastlagd verksamhet, om lekplatsverksamheten är nämnd där (tror att det kallas anläggningsbeslut) så måste samfälligheten tillhandahålla en lekplats. Dvs. man måste få en ändring av verksamheten, tror att det är lantmäteriet som handlägger sådant också (och det kostar en del).

Nu kan det ju vara så att verksamheten är mer allmänt beskriven, då kanske man kan skippa lekplatsen utan större krusiduller.

Om även detaljplanen måste ändras så kommer detta att bli orimligt dyrt. Det är inte så att det går att göra en hel tomt av området och sälja den som tomt istället?
 
Det låter som en förening med pensionärer. Du ska kanske lyfta frågan vad bristen på lekplats gör för fastighetsvärdena.
 
Ska den nya ägaren sätta upp staket runt lekplatsen då?
Blir inte den nya ägaren ansvarig om det skulle hända något barn där pga dålig/trasig lekställning?
Själv skulle jag aldrig våga ha en lekplats som vem som helst skulle leka på......
 
Jag tycker iofs. att det verkar lite kortsiktigt att skrota lekplatsen så permanent att man säljer marken. Även om ingen nyttjar den just nu så kommer det nästan garanterat in barnfamiljer i området så fort generationsväxlingen sätter igång. Borde ju även finnas ett behov för besökande barnbarn.
 
harry73
Ni kan skrota lekställningar och göra en sandlåda eller bbq plats
 
...eller varför inte en boulebana för pensionärerna. Varför inte några minigolfhål? Kanske t.o.m. en tennisplan om det får plats? Som sagt, att ändra detaljplanen är dyrt, och tids nog blir det nog aktuellt med en lekplats igen när barnfamiljer flyttar in.

Men om ni nu ändå vill sälja lekplatsen, så är det kommunens planavdelning ni pratar med för att ändra detaljplanen (kan ta några år!), och lantmäteriet för att stycka av en fastighet, och slutligen kanske någon mäklare för värdering av marken och ev. hjälp med köpekontrakt mm.
 
Redigerat:
Tack för svar.
Problemet med lekplatsen är de nya regler (som om jag förstått rätt börjat gälla nyligen). De innebär årliga kontroller med en mängd krav och ansvar för eventuella olyckor om åtgärder inte vidtas. Lekplatsen som ligger i samfälligheten innehåller bara en gunga och används mycket sällan av barnen i området. Kommunen har en fullskalig lekplatssom ligger precis utanför området.

Det vi vill undvika är att styrelsen ska ha extra jobb genom att underhålla lekplats. Även om vi ombildar till annan nyttofunktion så kommer även det innebära någon form av underhåll. Av den anledningen tycks det bättre att lekplatsen tas bort helt och att en medlem tar över marken. Men givet att det förmodligen är svårt att få alla medlemmar att enas om pris etc så är det kanske enklast att bara göra en gräsmatta av det.

Jag antar att även om man vill göra om det till bbq-plats/boulebana etc så behöver man få till en ändring av detaljplanen för att undvika underhållet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.