Varför kan man inte bara acceptera att folk har olika behov och prioriteringar. Kan vi inte tipsa varandra, ställa frågor o.dyl utan att någon skall behöva försvara sina val.

Vi är tio st som byggt Ä-hus i ett område, och vad man lugnt kan konstatera är att vi är alla olika. Familjesituation, ekonomi, ålder, ursprung allt skiljer oss åt, ändå har vi hamnat här i "samma hus" (även om vi är många som gjort mycket jobb själva, så de mest liknar varandra från utsidan)
I vårt fall var det tomten som var "så rätt", Ä-hus hade den och det vara avgörande!

/aja
 
Bra skrivet! Vem bestämmer ex om platta eller krypgrund håller bäst "kvalitet" eller om plast-, trä- eller stenmaterial är bäst ??? Det måste ju vara ett val varje individ gör. En del gillar golvvärme en del gillar radiorer. Men ingen kan väl säga att golvvärme står högre på "standardlistan" än radiatorer?

 
Pillan skrev:
ingen kan väl säga att golvvärme står högre på "standardlistan" än radiatorer?
Verkligen inte, vi hade golvvärme i vårt förra hus och vi kommer inte ha det igen. Men precis som sagt här ovan, alla väljer olika och det borde alla acceptera. Sen vilket som är bättre än det andra är ju helt subjektivt 8)
 
Webe skrev:
Verkligen inte, vi hade golvvärme i vårt förra hus och vi kommer inte ha det igen. Men precis som sagt här ovan, alla väljer olika och det borde alla acceptera. Sen vilket som är bättre än det andra är ju helt subjektivt  8)
Varför vill du inte ha golvvärme igen?? Finns det några nackdelar med golvvärme? :-/
 
Ja, systemet var segt som sega råttor, tyckte vi det var kallt och ville öka på värmen tog det ett bra tag innan temperaturen ändrade sig. Sen kunde vi inte ändra tempen i enbart ett rum utan hela våningen berördes. Vi var i alla fall inte nöjda och vill inte ha det igen. Vi hade klinkers på hela nedervåningen och vi tyckte aldrig det var skönt och behagligt att gå omkring på golvet, hur mycket vi än försökte ändra temperaturen. Så nu ska vi ha ekgolv och radiatorer i stället... :D
Men det är väl en smaksak, antar jag, det finns säkert många som är hur nöjda som helst med golvvärme.
 
Det handlar inte bara om att försvara sitt husval. Men när oberoende besiktingsmän som inte har med tillverkaren och husen att göra, säger att de flesta "vanliga" hus som byggs, ex Älvsbyhus, håller ungefär samma kvalitet. Det som skiljer är utrustning och planlösning. Om man prioriterar kvalitet framför en massa lyxig utrustning och häftiga planlösningar är ju Älvsbyhus faktiskt det billigaste huset. Har man råd med båda faktorerna är det väl klart att man väljer ett annat hus. Nu är det ju så att många av dem som bygger hus inte har råd att betala hur mycket som helst för det. Då är det väl bra att det finns ett så prisvärt hus som man själv kan ändra lite på när ekonomin tillåter. När jag sitter och tittar på andra hustillverkare så är det väl klart att jag skulle vilja välja ett kanonlyxigt hus, men det har jag inte råd med! Ett hus jag tycker är helläckert är ett Karlsson-hus. Nu är det så att vi fick ge 740 000 kr plus vatten och avloppsanslutning 150 000 för vår tomt. Då finns det inte så mycket val om man har en normal ekonomi. För i konkurs vill jag inte gå!
 
Vad jag menade var naturligtvis inte att man ska BEHÖVA försvara sitt husval bara för att det är ett lågprisalternativ! (men trots det var det många som "högg" och faktiskt gjorde det när skillnaderna kom på tal) evangeline tror jag är rätt på det, och jag fortsätter att envisas med min biljämförelse där två vitt skilda bilar kan hålla bra kvalitet men olika standard.
klart att om man betalar en halv mille extra får man oxå ett "fetare" hus...........
hade jag fått välja mellan gjuten platta vs torpargrund och golvvärme vs radiatorer så hade mina val varit enkla, men så hade det också kostat extra ;)
 
Jag, å andra sidan, skulle gärna välja en ny Audi. Och eftersom vi bygger med Ä-hus lär det finnas gott om pengar över till sådan "lyx".  ;D  ;D

P.s: Skoda ligger bland de bästa när det gäller minst anmärkningar på besiktningen. Medan Mercedes, trots trettioårig rostskyddsgaranti, bråttas med allvarliga rostproblem.... ;)
 
Bil vs. hus... ::) Sålde det billigare huset på landet, flyttade till dyrare hus i stan, och sålde ena bilen. (eller ja ska sälja) Lägger hellre mer pengar på ett hus med lite mer bestående värde, än på en bil som ENBART förlorar i värde! ;D
 
Definitivt Älvsbyhus :D
 
Tjoho!!

Välj Borohus om:

*Du vill ha lite högre standard dvs lite mer lyx
*Du känner att din ekonomi tillåter
*Du vill kunna ändra och anpassa planlösningen efter dina behov.


Välj Älvsbyhus om:

*Du vill ha ett nytt fräscht hus till ett bra pris
*Du inte är i stort behov av extra lyx utan att plocka bort det nödvändigaste bekvämligheterna
*Du vill ha ett enklare hus med hög kvalitet
*Du har inget behov av att kunna ändra planlösning utan det som finns passar dig o dina behov
 
Det börjar bli riktigt kul det här=) Jag tänkte haka på bil-jämförelsen..för skoj skull...med lite allvar.. En skoda tappar 30000 i värde första året..en merca 150 000....
Och så nummer två: Vem bryr sig om ifall det är ett Älvsbyhus eller ett Myresjöhus den dag du säljer? Inte en sate....För de som vill köpa ditt hus om tio år bryr sig om läget på huset och om det  är i bra skick eller inte. Så de som bygger ett hus som är 1 000 000 dyrare men lika stort....förlorar troligtvis mest när de ska sälja. I synnerhet om huset ligger på en ort som inte är så attraktiv.

Ett tips! Ni som ska bygga i ingemansland....bygg ett (ursäkta språket) jävligt billigt hus. Så slipper ni stå med byxorna vid knäna den dag ni ska sälja. Det är faktiskt så att kärleken kan vara kortvarig...skilsmässor existerar..vill ni stå med miljonlån den dag er karl/kvinna drar till något bättre??

 
ett tillägg till mitt förra inlägg....Jag menar givetvis att den som drar till något bättre bara tror att det är något bättre...Gräset är inte alltid grönare på andra sidan .Självklart går den som lämnar er miste om det bästa. :surprised:
 
Ja, tänk att en så enkel fråga kan bli en så häftig diskussion... ;D
 
Evangeline skrev:
Det börjar bli riktigt kul det här=) Jag tänkte haka på bil-jämförelsen..för skoj skull...med lite allvar.. En skoda tappar 30000 i värde första året..en merca 150 000....
Och så nummer två: Vem bryr sig om ifall det är ett Älvsbyhus eller ett Myresjöhus den dag du säljer? Inte en sate....För de som vill köpa ditt hus om tio år bryr sig om läget på huset och om det  är i bra skick eller inte. Så de som bygger ett hus som är 1 000 000 dyrare men lika stort....förlorar troligtvis mest när de ska sälja. I synnerhet om huset ligger på en ort som inte är så attraktiv.

Ett tips! Ni som ska bygga i ingemansland....bygg ett (ursäkta språket) jävligt billigt hus. Så slipper ni stå med byxorna vid knäna den dag ni ska sälja. Det är faktiskt så att kärleken kan vara kortvarig...skilsmässor existerar..vill ni stå med miljonlån den dag er karl/kvinna drar till något bättre??
Andrahandsvärdet skulle då jag inte tänka så mycket på,
ska trots allt ha huset för att bo i. helst i en sisådär 30-40 år..........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.