Jag undrar hur ni andra upplever hur bra era robotar klipper om man jämför med en motorgräsklippare?
Har själv använt min worx LD sen i maj och är inte helt nöjd med resultatet.
Den har en förmåga att platta till gräset så det ligger ner och förblir oklippt.
Den missar småytor här och där trots att gräsmattan bara är ca.500 m2.
Den klipper inte av gräset utmed hela klippbredden utan lämnar kvar strån/tufsar speciellt vid lite längre gräs då den saktar in i fart och knivhastighet (t.ex. då gräset fått växa ca.3 dygn).
detta i kombination gör att vissa ytor aldrig blir riktigt klippta om man inte krattar tillbaks gräset så det står upp igen.
En annan iaktagelse är att i vissa hörn sliter den bort gräset helt ner till jorden då den troligen vänder där ofta.
Klipphöjden är inställd på 4 och knivarna hålls rena och bytes vid behov.
 
Jag har en HQ AM 220AC och jag känner inte riktigt igen dina problem.

Kör jag för ofta lägger sig gräset, vilket löses genom att det får vila över helgen varannan vecka.

Tofsigt blir det bara med för lite klipptid (jag klipper 12h per dygn) och då pga att vissa ställen aldrig klipps.

Slitage får jag bara då klipparen slirar i backe, vilket sker någon enstaka gång på ett ställe där backen slutar med begränsningen (jag har planerat om där nu).

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
MrSmith och 2 till
  • Laddar…
Soldyrkaren skrev:
Jag undrar hur ni andra upplever hur bra era robotar klipper om man jämför med en motorgräsklippare?
Har själv använt min worx LD sen i maj och är inte helt nöjd med resultatet.
Den har en förmåga att platta till gräset så det ligger ner och förblir oklippt.
Den missar småytor här och där trots att gräsmattan bara är ca.500 m2.
Den klipper inte av gräset utmed hela klippbredden utan lämnar kvar strån/tufsar speciellt vid lite längre gräs då den saktar in i fart och knivhastighet (t.ex. då gräset fått växa ca.3 dygn).
detta i kombination gör att vissa ytor aldrig blir riktigt klippta om man inte krattar tillbaks gräset så det står upp igen.
En annan iaktagelse är att i vissa hörn sliter den bort gräset helt ner till jorden då den troligen vänder där ofta.
Klipphöjden är inställd på 4 och knivarna hålls rena och bytes vid behov.
Känner igen mig i det mesta du nämner har åxå en LD, gräset ligger ner på vissa ställen har läst att även användare av HQ har problem med detta, slitage i svängar trots att jag laggt slingan i halvmåne enligt rekommendationer från andra användare här på forumet, samt små tussar på endel ställen. Har gödat mattan 2ggr sen jag köpte den så kanske är det så att de 10 timmarna jag har den ute inte räcker till när gräset har fått i sig lite "steroider"?
 
Soldyrkaren skrev:
Jag undrar hur ni andra upplever hur bra era robotar klipper om man jämför med en motorgräsklippare?
Har själv använt min worx LD sen i maj och är inte helt nöjd med resultatet.
Den har en förmåga att platta till gräset så det ligger ner och förblir oklippt.
Den missar småytor här och där trots att gräsmattan bara är ca.500 m2.
Den klipper inte av gräset utmed hela klippbredden utan lämnar kvar strån/tufsar speciellt vid lite längre gräs då den saktar in i fart och knivhastighet (t.ex. då gräset fått växa ca.3 dygn).
detta i kombination gör att vissa ytor aldrig blir riktigt klippta om man inte krattar tillbaks gräset så det står upp igen.
En annan iaktagelse är att i vissa hörn sliter den bort gräset helt ner till jorden då den troligen vänder där ofta.
Klipphöjden är inställd på 4 och knivarna hålls rena och bytes vid behov.
Har också en landroid men upplever inte något du skriver där. En robotklippare ska ju helst klippa varje dag. Min är inställd på att klippa ca 5 timmar per dag inklusive laddad då, har ca 450m2. Vad har du för inställning? Har du lagt slingan med 90 grader i hörnen?
 
fludde skrev:
En robotklippare ska ju helst klippa varje dag.
Ånej, gräset behöver vila från klippning ett par dagar i veckan. Det är därför som man förutom klockslag även kanställa in vilka veckodagar som klipparen ska gå.

Gräset ser platt ut om klipptiden är för lång, är klipptiden för kort ser den tuffsig ut. En balansgång således.

Har en ganska platt tomt och nästan helt utan "förslitningar" från klipparen, två små märken utanför laddstationen där klipparen vrider runt då den ska in och ladda.
 
fludde skrev:
Har också en landroid men upplever inte något du skriver där. En robotklippare ska ju helst klippa varje dag. Min är inställd på att klippa ca 5 timmar per dag inklusive laddad då, har ca 450m2. Vad har du för inställning? Har du lagt slingan med 90 grader i hörnen?
Slingan har mjuka svängar överallt, har haft den inställd från 10:00 till 23:00 varannan dag.
Går även din ner i fart när gräset blir längre eller tjockare? då hör man ju även att knivtallriken saktar in och klarar då inte att kapa gräset på hela klippbredden vilket jag känner är det största problemet.
 
Redigerat:
Soldyrkaren skrev:
Slingan har mjuka svängar överallt, har haft den inställd från 10:00 till 23:00 varannan dag.
Går även din ner i fart när gräset blir längre eller tjockare? då hör man ju även att knivtallriken saktar in och klarar då inte att kapa på hela klippbredden vilket jag känner är det största problemet.
På HQ går inte klipparmotorn ned i fart annat än om gräset bromsar den mycket kraftigt, däremot ökar strömuttaget. Hjulen driver dock långsammare fram till dess att strömmen till klippmotorn sjunker igen.

Kan det vara slöa knivar eller är klipparmotorn underdimensionerad ?

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Soldyrkaren skrev:
Slingan har mjuka svängar överallt, har haft den inställd från 10:00 till 23:00 varannan dag.
Går även din ner i fart när gräset blir längre eller tjockare? då hör man ju även att knivtallriken saktar in och klarar då inte att kapa gräset på hela klippbredden vilket jag känner är det största problemet.
Om gräset är högt så går den ner i fart på min med, men jag låter den klippa varje dag och det mår min grässmatta bra av. Sen kan det kanske bero på olika grässorter också, min matta är bara ett par år gammal. Änvände Weibulls extra green frö. Så mitt tips är att prova klippa varje dag.
 
Enligt instruktionsboken till HQ står det att det är bättre att klippa 10 timmar varannan dag istället för 5 timmar varje dag då gräset mår bättre av det.

Mitt gräs ligger ner på vissa ställen men det var ett tag sen som det fick vila några dagar sammanhängande så det ska testas.
Sen har jag mycket med klöver men det vet jag inte om jag kan skylla på roboten eller ej.
 
pacman42 skrev:
På HQ går inte klipparmotorn ned i fart annat än om gräset bromsar den mycket kraftigt, däremot ökar strömuttaget. Hjulen driver dock långsammare fram till dess att strömmen till klippmotorn sjunker igen.

Kan det vara slöa knivar eller är klipparmotorn underdimensionerad ?

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus





Resultatet förändras inte med nya knivar men det är alltid intressant att utbyta erfarenheter mellan fabrikaten.
Vad jag förstår så klipper din HQ hela klippbredden bra trots längre/tjockare gräs?
Jag såg en Wiper arbeta och den gör ju ett bra rent klipp utmed hela bredden, den fasta kniven har kanske en fördel här?
 
Soldyrkaren skrev:
Resultatet förändras inte med nya knivar men det är alltid intressant att utbyta erfarenheter mellan fabrikaten.
Vad jag förstår så klipper din HQ hela klippbredden bra trots längre/tjockare gräs?
Jag såg en Wiper arbeta och den gör ju ett bra rent klipp utmed hela bredden, den fasta kniven har kanske en fördel här?
Jag upplever att den klipper lika bra på hela bredden, förutom när gräset är rejält högt,. Förutsättningen är iofs hyfsat fräscha knivar, för annars lägger en del gräs sig även när det är halvhögt. Men denna sommaren har jag slarvat med knivbytena och det har fungerat bra ändå...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Soldyrkaren skrev:
Jag undrar hur ni andra upplever hur bra era robotar klipper om man jämför med en motorgräsklippare?
Har själv använt min worx LD sen i maj och är inte helt nöjd med resultatet.
Den har en förmåga att platta till gräset så det ligger ner och förblir oklippt.
Den missar småytor här och där trots att gräsmattan bara är ca.500 m2.
Den klipper inte av gräset utmed hela klippbredden utan lämnar kvar strån/tufsar speciellt vid lite längre gräs då den saktar in i fart och knivhastighet (t.ex. då gräset fått växa ca.3 dygn).
detta i kombination gör att vissa ytor aldrig blir riktigt klippta om man inte krattar tillbaks gräset så det står upp igen.
En annan iaktagelse är att i vissa hörn sliter den bort gräset helt ner till jorden då den troligen vänder där ofta.
Klipphöjden är inställd på 4 och knivarna hålls rena och bytes vid behov.
Har också haft min Landroid igång sedan början på maj och visst känner man igen det du skriver men det beror också lite på omständigheterna hur resultatet blir har jag märkt. Jag kör på 4'ans läge för det mesta och regnsensorn på 90 minuter, normalt får den gå 3 dagar x 12 timmar och sen får den vila i en till två dagar. Gräsytan är 1000-1100 kvm. Jag ser inte så mycket liggande gräs normalt men har det regnat mycket under lång tid händer det ibland trots att den oftast inte klipper vid regn. Ibland får man ju stänga av regnsensorn om den skall hinna klippa något alls mellan skurarna och då plattas gräset till mer.
Långt gräs brukar innebära att den saktar in både klippmotor och hjulmotorer, verkar vara någon synkronisering mellan dem eller så är det bara en lägre batterispänning vid belastningen som ger detta beteende. Med långt gräs menar jag då att den har ca. 2-3 cm eller mer att klippa, vilket hände mig efter ca. en veckas uppehåll i klippningen. Med klippbredd menar du säkert de 22 cm man kan förvänta sig och visst om gräset är långt så tar den inte alla strån första gången men efter några gånger på ungefär samma ställen har allt blivit klippt, det handlar alltså antingen om att ställa upp klipphöjden och sedan sänka successivt om det är för långt alternativt att man låter den jobba på och återkomma flera gånger.
Jag har slutligen också ett par hörn med mer slitage som verkar uppstå främst när den återgår till laddaren. Jag har mjukat upp vissa av de kurvorna nu så får vi se om det hjälper.
 
Soldyrkaren skrev:
Jag undrar hur ni andra upplever hur bra era robotar klipper om man jämför med en motorgräsklippare?
Bosch Indegos klippresultat skiljer sig egentligen inte alls jämfört med en motorgräsklippare, förutom att den ofta kör linjerna på diagonalen istället för vinkelrätt mot gräsgränsen som man själv oftast gör när man klipper. Men i jämförelse så är svaret: ingen skillnad. iPhone 4S 005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
iPhone 4S 006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men klipper Indego i samma mönster hela tiden?
Eller diagonalt vänster till höger en gång nästa gång kör den diagonalt höger till vänster?
 
Det tycks slumpmässigt i vilken riktning den börjar, det blir aldrig samma vinkel som förra gången den klippte hela gräsmattan. Den tycks utgå från en slumpmässig vinkel som den sedan fortsätter med "kant-i-kant" tills ytan är färdigklippt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.