Vilket fall bör man ha på golvet mot brunnar i ett dubbelgarage med en brunn mitt under varje bil?
 
Jag har bara lokalt fall en halvmeter runt brunnarna i garaget jag bygger. Fallet är ca 1cm.
 
Ev snö o slask smälter väl mest från hjulhus, så man borde väl ha fall på hela ytan där bilen står ?!
 
Ja, säg det. Det blir isf. ett dubbelfall alldeles bredvid varandra. Vet ej hur pass komlicerat det är att fixa med betongen. Av dom fyra firmor jag pratade med när min platta skulle göras så var det ingen som skulle göra mer än lokalt fall runt brunnarna.
 
Redigerat:
Ja fall från hela ytan runt bilen var ju min tanke. Tänkte att om jag sänker brunnen 3 cm under nivån på kantelementen och kör med 1-1,5 cm/m borde bli lagom.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Jag har ränna med kuvertfall runt, 2 cm fall på 1,5 m, har provspolat golvet och det rinner av bra.
 
göra fall är ju inga problem... tror nog mest att dom firmorna är bekväma! en ås i mitten bara och sen ta stöd på golvbrunnen... hur svårt kan det vara?
 
Precis, kan man gjuta så är det inga problem att skapa fina fall.
I mitt garage på 8x13m så ville gjutaren lägga fall på hela! plattan mot de två brunnarna. Nu lyckades jag dock stoppa honom och istället är det bara fall i halva (de båda bilplatserna) garaget. Nivåskilladen är 3-3,5cm och det är en fin ås mellan de båda bilplatserna.
 
Håller med tidigare talare om att de troligtvis är bekväma.
Den som hjälpte mig att gjuta vår garageplatta drog ett lokalt fall med en radie på 1,5m runt den enda brunnen i garaget. Dvs med slodan.
 
Ja, och då kommer vi till nästa fråga. Eftersom jag gör det mesta själv, kan ni rekommendera någon i Göteborgsområdet som kan bistå vid just själva gjutningen?
 
har du gjutit förut? alltså så svårt är det ju inte, en laser och bra avvägd brunn och "form" och ett par linjaler i olika längder sen är det bara att börja! :D och bra planerat hur fallen ska vara
 
mångstekta skrev:
har du gjutit förut? alltså så svårt är det ju inte, en laser och bra avvägd brunn och "form" och ett par linjaler i olika längder sen är det bara att börja! :D och bra planerat hur fallen ska vara
Nja, plattan är 11x11m, och det är fyra brunnar. Nop, har inte gjutit platta förut, så hur "enkelt" det än är, är det fortfarande rätt dimmigt för mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.