Att renovera ett hus i det skicket till acceptabel standard kostar minst lika mycket som att bygga ett nytt. Och då har du ändå ett hus som förmodligen har en planlösning som är långt ifrån optimal.
 
Räkna med 1000 tals timmar om du ska gör allt själv.......
Envis och målmedveten är ett krav......
 
Om man bortser från renoveringskostnader och möjligheten att få lån så kan man rent generellt säga att det är extremt ovanligt i Sverige med servitut för att få bo i ett hus, utan de vanliga är tex olika sorters ledningar och vägar.

Vem du väljer ska bo i huset efter det att du köpt det ska inte banken bry sig om men däremot är det viktigt att upprätta ett korrekt hyresavtal. Att avhysa tidigare ägare ska gå bra så länge du har ett bra argument, tex att du ska renovera huset och bo i det själv.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
@ Wilfa

Okej, tack!

Nja, i Österrike t.ex. är det vanligt. Om man t.ex. tar över ett hus från föräldrarna så vill de oftas bo där hela livet. Det står också som belastning i "Grundbuch (C-bladet)". I princip vill banken inte ha sådana hus som säkerhet.

Okej. Nja, banken måste i en extrem situation få tillbacka pengarna. Dom vet i princip inte vad som gäller utomlands, därför är det så gott som omöjligt att få belåna en fastighet som befinner sig utomlands.
Jag hade diskussioner med banker i Österrike.

Jag kommer ju att ha samtal med en bank i Sverige ang mina förställningar och min situation. tror det är bättre där.
Det är dock så att ja för nuvarande bara börjar som lärare (deltid - kan jobba när jag vill) i Österrike.
Just nu ingen inkomst i Sverige. Hade tidigare en svensk arbetsgivare (deltid).

Nyfiken vad dom säger. Inte den bästa situationen skulle jag tro.
 
Redigerat:
Enk Projektet skrev:
Räkna med 1000 tals timmar om du ska gör allt själv.......
Envis och målmedveten är ett krav......
Då jag är byggingenjör vill ja helst göra allt själv. Jag vill sen prova mina koncept osv. ... kanske behvs det en elektriker, men resten vill jag gra själv.
 
andersmc skrev:
Att renovera ett hus i det skicket till acceptabel standard kostar minst lika mycket som att bygga ett nytt. Och då har du ändå ett hus som förmodligen har en planlösning som är långt ifrån optimal.
Ja, men man riskerar mindre pengar om man gör "bit för bit". Jag vill ju som sagt renovera själv. Göra jobbet själv, göra ett projekt, sammla erfarenhet, ha projekt att visa upp osv.

Jag har bra tillgång till billigt byggmaterial och har utört renoveringsarbeten tidigare.
Fast vill jag lära mig mer om svenska fstigheter. Det är viktigt.
 
Ewald skrev:
Ja, men man riskerar mindre pengar om man gör "bit för bit". Jag vill ju som sagt renovera själv.
Det där med att riskera mindre pengar är jag rätt tveksam till. Det kan precis lika gärna vara tvärt om.

Ewald skrev:
Göra jobbet själv, göra ett projekt, sammla erfarenhet, ha projekt att visa upp osv.
Då är det väl mer läge att bygga ett hus från grunden.
 
@ andersmc

Ja, det kan vara tvärt om också.

Jag räknar så här: Betalar man 50 000 SEK för ett hus är det i princip inte mycket pengar - för ett hus.
Betalar man t.ex. 300 000 SEK för ett hus och låner man ut kanske 250 000 SEK (ränta: 5 %) så betalar man redan 12 500 SEK i räntor redan första året.

För min del skulle det vara interessant:

- Ha en adress i Sverige
- kunna ta emot brev etc. på en svensk adress
- ha ett lager
- ha en övernattningslägenhet (med dusch!)
- göra ett referensprojekt (renovering t.ex.)
 
En annan fråga är ju om det lyckas att hyra ut huset (eller en del av huset) i det där området. Alla vill ju bo i storstäder som Göteborg, Jönköping, Kungsbacka, Stockholm osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.