Det låter som om Vedums listpriser är rejält saltade,om de så utan vidare kan pruta 25%...

Trivselhus (för att ta ett exempel) köper varje år X hundra kök från Tibro (för att ta ett exempel). Det är en trygghet för Tibro att veta att de kommer att sälja ungefär X hundra kök. De kan planera sin personalstyrka och fabrik för just den volymen. Vilket gör att de slipper dyra tillfälliga lösningar. Vilket gör att de kan sänka sina priser, alltså ge Trivselhus en rabatt på 20%.

Hade ni bott i ett gamalt, befintligt hus och bara ville byta kök, hade ni (kanske) fått betala Tibros listpris. Men eftersom ni köper genom Trivselhus, får ni köket med 20% rabatt (Okej, kanske 10% om du och Trivselhus delar på rabatten (ömsesidigt incitament)).

När Trivselhus uppger att kunden har t.ex. 80.000 kr att välja kök för, men bara betalar tillbaka 60.000 om kunden skulle välja att inte köpa något kök, beror det på att det är 60.000 som Trivselhus skulle ha betalat till Tibro. Men att listpriset (som den enstaka kunden betalar) för samma kök hade varit 80.000. Visst kan man hitta kök billigare från en annan leverantör. Och man kan också hitta dyrare kök.

När jag skulle välja vitvaror hade Trivselhus uppgett vad deras olika modeller skulle kosta mig (skitsamma vad de skulle kosta Trivselhus, det intresserar mig inte). Sedan kunde jag gå ut och försöka hitta en billigare/bättre/snyggare vitvara på öppna marknaden om jag ville.

Detta är ju samma principella resonemang som det om valet av entreprenadform. Skall man köpa nyckelfärdigt av ett standardhus, eller skall man plocka ihop de olika entreprenörerna och virkena och materialen själva (lösvirkeshus). Eller en kombination. Valet är vars och ens.
 
Det är väl solklart att man inte kan få tillbaka *mer* än vad trivselhus själva betalar för köket, vilket skulle vara fallet om man fick avdrag enligt officiell prislista.

Men jag vet andra fall och andra hustillverkare som drar av sin kostnad för t ex köket *men* behåller sitt eget påslag/vinst på köket, trots att inget kök leveras genom dem. Jag förstår deras resonemang, men kan ändå tycka att det är lite surt att fortfarande betala för saker som man valt bort. Jag är inte ute efter att dömma eller hänga ut någon. Jag var bara intresserad av vad andra har för erfarenheter med trivselhus i det här avseendet.

T ex vid tillägg från standardköket gäller tibros prislista då eller får man t ex 10% trivselsrabatt?

/@nders
 
Vi valde motsvarande lucka karla som heter karin hos vedum.

Håller med Anders det är surt att inte få tillbaks det man ändå fått betalat man betalar ju ett pris för huset där köket är en del och där de bakat in ett pris på 83 000kr
då behåller ju de sin förtjänst utan att behöva köpa in huset. och det har jag faktiskt svårt att förstå.

Om Vedum har saltat sina listpriser eller ej det vet jag inte vet bara att vi fick samma pris som de ger till de hustillverkare som de sammarbetar med. Och vi ser ju vad vi fått för pengarna.
 
jag menar såklart att de inte behöver köpa in köket .
 
Mig veterligen fick jag rabatt på de olika material som jag köpte genom Trivselhus, när jag valde till/ändrade i mitt Trivselhus. Men eftersom jag inte hade tillgång till Elitfönsters/Dörrfabrikantens/Kährs/Nilefors m.fl. prislistor, är det lite svårt att veta säkert... Tibros officiella prislista existerade inte i sinnevärlden när jag köpte mitt kök. Den var strikt hemlig och man fick bara veta pris på de detaljer man valt, och efter mycket tjat. Inte på de detaljer man inte valt. Det var alltså svårt att själv pussla ihop sitt kök utifrån prislistan.

Jag byggde ingen standardhusmodell från Trivselhus. Fick intryck av att de beräknade kostnad för köksutrustning utifrån storlek på huset. Det är 185 kvm med tre/fyra sovrum. Fick välja kök för drygt 80.000 kr (83' ?) år 2002. Vitvaror tillkommer. Har jag för mig...
 
Vi är jätte nöjda förövrigt med trivselhus och de har varit väldigt tillmötesgående vi hängde upp oss lite på köket och det var ganska roligt att få igång en disskusion med säljaren. Det vi kände med tibro kök var att det blev snabbt dyrt när man valde till något .
Då vi har familjemedlemmar som säljer Vedums badrum
och fick deras utlåtande så blev vi intresserade och kollade upp vad de hade för motsvarighet till Karla.
Det verkar bli bra vi fåt väl se när det kommer. Vår husleverans är V.36
 
Jag har så oerhört svårt att förstå "fimpen" som inte förstår Trivselhus.

Du säger att i ditt köp av hus ingår ett kök för 80,000:- och därmed borde avdraget vara 80,000:-. Om du läser "lilla vargen" inlägg en gång till så ser du att de 80,000:- inte är värdet för Trivselhus.
När du sedan gör ditt eget val av kök så förutsätter du självklart att Trivselhus skall se till att alla eluttag hamnar på rätt plats, de skall ge Vedum-kök måttkedjor, de skall kontrollera att Vedums köksritning stämmer mm. Men de ska inte ha betalt för det.

Hela resonemanget kring avdragspriser är fel. Det ni jämför med är någon form av prislistpriser och förutsätter att det skall det vara i avdrag. Prova med att köpa ditt hus helt efter listpriser så kanske du ser att resonmanget faller.

/Experten
 
Du är väl "expert" och vet!

 
You bet! :)

Inte lätt att vara ödmjuk när man vet bäst, eller hur?

Men är det inte så att du fokuserar på fel sätt. Du har fått en bild av att köket är värt en viss summa och du låser dig där. Liknelsen med en bil tycker jag är bra och den går att överföra på i princip vad som helst. Köp ett TV-Video paket på OnOff och försök byta in videon till fullpris, funkar knappas. Fråga lunchserveringen vad en lättöl kostar och se sedan om du kan dra av summan från dagens lunch om du struntar i lättölen! Du kilar ju bara över till ICA och handlar den men dricker din i restaurangen......

/Experten
 
du kan ha rätt i att jag fokuserar fel, det är faktiskt första gången jag känner att jag börjar förstå. Har hela tiden tänkt på att de inte behöver köpa köket och därför heller inte borde tjäna pengar på det men nu när du lägger fram det så pedagogiskt börjar jag faktiskt förstå.
Är jag helt trög eller finns det fler än jag som resonerat som jag? :)
mvh / fimpen
 
Med lite matte på de siffror som det talats om i tråden så verkar det vara 60 % av listpriset avgår om man väljer bort köket.

60% av 83 000 =  49 800 "avrundat" till 49 000
60% av 87 000 =  52 200 "avrundat" till 53 000

Inte så mycket data att räkna statistik på,  men det
stämmer väl rätt bra.
 
Japp .. sorgligt men sant :(
 
Vi valde bort köket vår entreprenör erbjöd oss då vi fann att vi kunde pruta oss till ett liknande pris.
Dock gäller detta en mindre entreprenör och de har inte samma volymer.
Dock finner jag det intressant som Lilla_vargen skriver att han inte har tillgång till prislistorna. Klart man har, det är bara en fråga om hur mycket jobb man är villig att lägga ner.
Vi kontrollerade 70% av kostnaderna på huset och i relativt många fall kunde vi skaffa till billigare priser.

Just vårt kontrakt är dock lite annorlunda än mot Trivselhus då vi hade rätt att lyffta ut vad vi ville i kontraktet bara vi medellade i tid. Dessutom var de mesta detaljerna specade.

Vi lyfte ut kök, alla vitvaror, toaletter, dushar, golv, innerdörrarvärmesystem, ventialtion och invändig målning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.