Jag håller med Evangeline!

Man kan köpa ett hus med en enklare standard och byta ut lite efterhand!!
 
Jesca_j skrev:
Vi ska inte blanda ihop kvalitet med standard, Älvsbyhus håller hög kvalitet men en enklare/lägre standard.
Att ett hus byggs med platta på mark behöver inte betyda högre kvalitet, lika lite som att torpargrund betyder lägre kvalitet.

Skoda vs Mercedes.............Frågan är väl vad man vill (har råd att) leva med  ;)
 
Är Borohus=Mercedes? Det tror jag knappast. Vilken  är Skoda och vem är Mercedes i det här fallet?
 
ostni skrev:
Är Borohus=Mercedes? Det tror jag knappast. Vilken  är Skoda och vem är Mercedes i det här fallet?
Det var förhållandet kvalitet/hållbarhet jag menade se citatet!
Vilket som ev skulle vara vilket har jag ingen åsikt om. (är lösvirkesfantast ;))
 
Precis som ett par jeans som det står Disel på lappen "måste" ha bättre kvalitet på sina sömmar än ett okänt märke????
Jag skulle tro att det inte är svart eller vitt, vi människor har ju alltid varit villiga att punga ut mer pengar på ett "bättre/mer attraktivt" märke, eller hur??

/aja
 
Aja skrev:
Precis som ett par jeans som det står Disel på lappen "måste" ha bättre kvalitet på sina sömmar än ett okänt märke????
Jag skulle tro att det inte är svart eller vitt, vi människor har ju alltid varit villiga att punga ut mer pengar på ett "bättre/mer attraktivt" märke, eller hur??

/aja
Tror det är en helt annan sak med tex. kläder som oftast representerar en status eller livsstil.
när det gäller kapitalprylar som bilar, hus, båtar etc. får man nog vad man betalar för annars hade det nog bara funnits en tillverkare :-/
 
pappskallen skrev:
kläder som oftast representerar en status eller livsstil.
och vad gör husen då ::)
 
Det man betalar för på ett dyrare hus är inte alltid kvaliten. Många gånger är det en högre standard som gör att intrycket verkar rejälare fast alla de där extra grejerna som "ingår" betalar man för i slutändan iaf.

Det kan handla om finare lister, dörrar, kök och liknande.

En annan sak man brukar få betala för är valmöjligheter att göra ändringar om man tex inte gillar planlösningen.
Ett billigare hus saknar detta, men om man gillar planlösningen som den är så är ju det bra.

Jag säger inte att detta gäller alla hustillverkare, men många.
 
Webe skrev:
och vad gör husen då ::)
visst, men kanske inte på det märkessymboliserande sättet som ett par diesel-jeans gör, du får kanske trots allt en materialhöjning i ett dyrare hus, och det gäller nog generellt när det kommer till större investeringar.
för att göra det hela lättförståeligt kan vi ju återgå till jämförelsen mellan skoda och MB: hade dom kostat lika mycket tror jag att dom flesta valt mercan.
visst du får betala en DEL för stjärnan oxå men det skiljer även i kvalitet/materialval i bilarna......
 
jo, men nu var ju ursprungsfrågan mellan Älvsbyhus och Borohus.....Skoda och MB var ju mer botten vs toppen.
 
Hej igen=)

Älvsbyhus håller väldigt hög kvalitet. Bara så jag får det sagt=) Däremot är det väl inte så "Lyxigt" som vissa andra mkt dyrare hus. För de flesta andra hus är mycket dyrare, även de lågprishus som vissa rekommenderar utöver Älvsbyhus.
Fördelen med ett hus som byggs inomhus är just att de byggs inomhus=) De byggs i en gynnsam miljö utan vare sig regn, snö eller annat som kan påverka materialet negativt. Det behöver absolut inte vara sämre kvalitet än lösvirkeshus, kanske är det till och med bättre med tanke på att det byggs upp så fort när det väl är utomhus. Det tar ju bara någon vecka innan det är uppe. Många som bygger lösvirkeshus håller ju på i evigheter känns det som....är det bra för huset? Hur som helst...ni som vill köpa ett hus utan att bli ruinerade...köp ett Älvsbyhus. Jag och många andra är hur nöjda som helst.

 
Aja skrev:
jo, men nu var ju ursprungsfrågan mellan Älvsbyhus och Borohus.....Skoda och MB var ju mer botten vs toppen.
Okejdå skoda vs volvo då ;D ;)

Nä, men i vilket fall är det väl så att om man väljer ett budget-alternativ så får man ge avkall på vissa saker, som spiktramparn nämde innan.
jag har full förståelse att ni försvarar era älvsbyhus (precis som skodaägaren tycker att hans bil duger lika gott som en MB) för det har ju ni tyckt varit det bästa alternativet för er, men att skriva att det är en märkesfråga och jämföra det med märkes kläder tycker jag nog inte riktigt är rättvist, för visst skiljer det mellan husen också.
Grundregeln tror jag är som på dom flesta andra områden............Man får vad man betalar för ;)
 
Ett ruggigt välbyggt hus i kanonläge.....................från -73

Drömmen om ett nytt lösvirkeshus är och förblir en dröm......

Kör dessutom VW ;)
 
Alla har sin åsikter..

Jag ska flytta in till ett älvsbyhus om 45 dagar.
Jag säger inte att det är världens flottaste hus men för dom pengarna som man lägger för ett helt nytt hus duger det mer än väl. :)
Visst finns det bättre hus men jag hade personligen inte lagt 500000 till för ett "bättre hus" ändå om jag hade haft dom pengarna. Jag hade hellre satsat på en liten sommarlya utomlands eller nåt.

Det är min åsikt. ;)
 
Håller med till 100 % ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.