Hej, för ett år sedan köpte jag mitt hus som är byggt 1979. Nu har renoveringsturen kommit till källaren och den mörka panelklädda gillestuga blir första projeket. Huset är dränerat och ingen fukt mäts i väggarna eller golvet och ingen lukt känns. Långtidsplanering är att ta bort panelen, men jag vill gärna göra lightrenovering nu och måla panelen. Då uppstår frågan: Vilken färg kan jag använda till panelen utan att risikera att få fuktproblem. Gillestugan har tre ytterväggar med uppreglat panel. Panelen är obehandlat furupanel och är blivit ganska mörk.
 
Jag har nyss målat obehandlade furutak med Herdins tak och panelvitt med väldigt bra resultat. Jag skulle tro att den färgen borde fungera för dig också eftersom det är en lasyr som går in i träet. Jag tror att du ska undvika en täckande färg som kapslar in fukt.
 
Tack för svaret og tipset, men behöver jag kvistlacka innan jag målar med Herdins produkt.
Jag undrar också om jag skulle kunna använda äggoljetempera, är den diffusionsðppen nok för detta ändamål? Har läst lite om detta och blivit nyfiken.
 
Tak och panelvitt innehåller kvistlack, så du slipper det arbetsmomentet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.