Har läst igenom alla trådarna här men tänkte ändå ställa frågan här .
På övervåningen har vi på ena sidan huset två barnrum i mitten ett allrum och på andra sidan huset föräldrarummet samt ett badrum.
Mellan barnrummen så har vi klädkammare, så där behöver man nog inte ljudisolera. Men däremot i väggarna till allrummet från alla rum, samt mellan badrummet och föräldrasovrummet. Nu är frågan bara hur?
Funderar kring dubbelgips väggen i allrummet samt mineralull i väggarna. Men man ska kanske ta ekofiber istället? I bjälklaget tänkte jag fylla upp helt med ekofiber.
Eller ska man ta OSB + gips i väggen (eller råspont) Då vinner man ju även att det är enklare att skruva upp saker på väggen i allrummet.
 
Kostnaden för att slänga i lite isolering i innerväggar är låg. Följaktligen kommer jag lägga stenull (bara för att det råkar vara stenull jag använder på alla andra ställen) i väggen. OSBn sitter alltid där för att underlätta montering av allt fippel som ska upp på väggen, gipset för att underlätta ytbehandling. Jag kör alltså både isoliering, osb och gips.

Jag undrar om det inte blir lite skramligt med en vägg som helt saknar isolering eller annan fyllning?
 
Någon som fått en prisuppgift eller kanske räknat på vad det kostar att sätta OSB + isolering i innerväggarna?
 
Svarar på mig själv. Såg en hel del trådar under byggmaterial så jag ska läsa igenom dem igen.
 
Vad har du för dörrar? I hus med frånluft brukar det vara en luftspalt under innerdörrarna och där smiter det mycket ljud igenom.

Isolera gärna väggarna, men det är delvis bortkastat om du glömmer dörrarna. Jag fick ett ovärderligt tips här på forumet i ämnet av Stingray som jag hoppas han inte har något emot att jag återger:

"Ett smart sätt att ordna en ljuddämpande överluftöppning mellan rum är att utnyttja väggens isolering som ljuddämpare. Man låter luften gå in i väggen genom en öppning upptill och komma ut på andra sidan väggen nedtill. Isoleringen ska då limmas på gipsskivornas insida. Man får då en ca 2 m lång resistiv ljuddämpare nästan gratis. Ljudisoleringen blir också bättre än en prefabricerad överluftventil."
 
Det där tycker jag låter förskräckligt...om jag har förstått det rätt?
Åtminstone om man använder Gullfiber eller Rockwool.

Att ha luft strömmande förbi naken isolering vilken för med sig cancerframkallande partiklar från ytan på isoleringen kan aldrig vara bra.

Iden är god om man skulle använda högtalarisolering, dvs konstfibrer - nästan som innehållet i sängfibertäcken.
 
Det finns annan isolering än naken sten-/glasull. Eller ekofiber. ;)
 
Jaja :)
Ville bara klargöra att det kanske inte är så lämpligt med vilken isolering som helst.
Vilken tänker du på?
 
Jag har inte kommit så långt i planerna, men jag är just nu lite upphetsad över innertaksskivor som ofta finns på kontor. De brukar vara en och ett par cm tjocka där ena sidan är täckt med ett vitt millimetertjock lager av nåt syntetiskt material. De borde inte släppa damm ifrån sig. Men jag har inte kollat upp det hela så ambitiöst. Tips mottages med glädje...
 
Varsågod. ;)
KarlXII skrev:
Iden är god om man skulle använda högtalarisolering, dvs konstfibrer - nästan som innehållet i sängfibertäcken.
 
[quote author=KarlXII link=board=Isolering;num=1066046615;start=0#5 date=10/16/03 at 12:33:36]Att ha luft strömmande förbi naken isolering vilken för med sig cancerframkallande partiklar från ytan på isoleringen kan aldrig vara bra.
quote]

Hmmm om isoleringen skulle vara cancerframkallande, borde då inte alla byggare som hanterar isolering dagligen vara illa ute?
(och bära en massa skyddsutrustning....)
???
 
KarlXII skrev:
Det där tycker jag låter förskräckligt...om jag har förstått det rätt?
Åtminstone om man använder Gullfiber eller Rockwool.

Att ha luft strömmande förbi naken isolering vilken för med sig cancerframkallande partiklar från ytan på isoleringen kan aldrig vara bra.

VAD? Skulle Gullfiber eller Rockwool vara cancerframkallande???
 
Är det en nyhet...?
Varför tror du att jag tjatar om Ekofiber hela tiden? :)

Det är nog ingen fara så länge den sitter i väggen bakom plast, men jag skulle inte vilja ha luft strömmande förbi den som i det här fallet.
 
KarlXII skrev:
Det är nog ingen fara så länge den sitter i väggen bakom plast, men jag skulle inte vilja ha luft strömmande förbi den som i det här fallet.
Den sitter väl enbart bakom plast i ytterväggarna. I innerväggarna ligger väl isoleringen direkt mot gips? Då bör man undvika allt annat än ekofiber? Eller läggar man in isoleringen i färdiga "inplastade paket"? ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.