Eldar med ved mot 1000l ack och shunten styrs nu av utegivare och framledningstemp, elementen har inte termostater.
Har funderat att byta till en shuntstyrning med innomhusgivare eller sätta termostater som tar hänsyn till andra värmekällor i huset så som spis, kamin mm. för att få värmen i tankarna att räcka lite längre.
Har tittat lite på enThermomatic CBJ.
http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=14&u2_ID=41

Vad fungerar bäst? Innomhusgivare eller termostater på element? (eller det jag redan har?)

/Pake

 
Pake skrev:
Eldar med ved mot 1000l ack och shunten styrs nu av utegivare och framledningstemp, elementen har inte termostater.
Har funderat att byta till en shuntstyrning med innomhusgivare eller sätta termostater som tar hänsyn till andra värmekällor i huset så som spis, kamin mm. för att få värmen i tankarna att räcka lite längre.
Har tittat lite på enThermomatic CBJ.
[länk]

Vad fungerar bäst? Innomhusgivare eller termostater på element? (eller det jag redan har?)

/Pake
Folk i brachen brukar rekommendera inomhusgivare. Detta på grund av att utomhusgivare är svåra att ställa in. Själv anser jag att termostater på varje individuell element ger bra komfort om elementsystemet är rätt injusterat. Detta ger också en ekonomisk vinst. Alltså välj en inomhusgivare och en automatshunt där du kan ställa in framledningstemperaturen en gång för alla.

 
Enbart utegivare fungerar bra om du har ett hus som inte påverkas av tex sol och vind och lyckas ställa kurvan rätt. Dvs det funkar inte.

CBJ:n däremot fungerar mycket bra. Jag har loggat min framledningstemp och ser att när man kommer hem på kvällen och genererar tillskottsvärme så sänker den framledningstempen.

Har du en någorlunda öppen planlösning är termostater på elementen onödiga men har du något rum som blir för varmt kan man komplettera med termostat där eller strypa det elementet.
 
Håller med. Inne givare röstar jag för.

Kolla på AUTOMIX 20 oxå.
Den funkar som CBJ men har natt sänkning oxå.
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/AUTOMIX%2020%20(SE)%200505.pdf

Pris 2250:- ( frakt ingår )
http://www.lundbergsvarme.se/v%E4rmereglering.htm
 
Har man ett trögt värmesystem så har utegivare en del fördelar genom att den kan börja höja framledningen innan en ändring av utetempen slår igenom inne. Men har man ute givare måste man ha nån form av termostater i rummen som bryter om något rum får extra värmetillskott (sol, folksamling, braskamin eller dyl.)

Jag själv har utgivare till golvvärme men separata rumstermostater till varje slinga, och det funkar bra. Men som sagt det krävs lite mer av användaren innan man hittar rätt kurva.

Så det är bara amatörer som behöver köra med innegivare ;) ;)
 
Lägger oxå min röst på innegivare, Har en termomatic cbj o är mycket nöjd... :)
 
har innegivare + shuntautomatik ... mycket nöjd amatör :)
gaia
 
Hocke skrev:
Jag själv har utgivare till golvvärme men separata rumstermostater till varje slinga, och det funkar bra.
Rumstermostater är verkligen för amatörer  ;) ;) ;)

Jag kör med injusterade golvvärmeslingor(rumstermostaterna bortkopplade och strömlösa) och utegivare, funderar på att skaffa en innegivare också för att kompensera för blåst och sol, men detta är inget stort problem då jag har ett ganska nytt hus (2001/2002).
 
Köp en ThermOmatic Combi så har man alla möjligheter om man vill labba med olika
givarkombinationer.

Men den är väl kanske dyr.

Nån som har köpt en eller vet pris?

 
Undrar en sak den här automix20 vad behöver man ha för shunt till den? eller styr den vilken motorshunt som helst?
 
Sitter inne med en Automix 20 sedan något år tillbaka. Bara beröm att ge till den. Trotts strömavbrott och annat elände hoppar den snällt igång och sköter sitt jobb. Enkel att få på plats och busenkel att använda. :cool:
 
dalasagen skrev:
Undrar en sak den här automix20 vad behöver man ha för shunt till den? eller styr den  vilken motorshunt som helst?
Det ska vara en 90° vridande shuntventil
 
En stor nackdel med utegivare är, eftersom jag har justerat in slingor och kurva exakt efter förbrukningen;), att om jag "glömt" elda och tempen har sjunkit inne, så kan det ta många timmar att få ordning på tempen inne om man inte manuellt höjer kurvan tillfälligt. :(
 
Intressant detta, själv som novis så börjar jag fundera på även en inomhusgivare i dagsläget är det bara utomhusgivare samt termostater på varje element.

Det fungerar skapligt tycker jag MEN visst vore det väl bättre att en inomhusgivare känner av att det har tillförts värme och därmed sänker framledningstemp under tiden?

Antar att ju varmare vatten man pumpar in destå större blir förlusterna även om man via termostater på varje element inte tar ut full effekt från framledningstempen?


Rappa mig på ryggen om tankesättet är fel :D

Vänl,,,
Tobbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.