Bara om någon har ork/list att bry sig.

Är det tillåtet/lagligt att bjuda in till ett evenemang och ange enbart en viss grupp (invandrare) som välkomna?

Finns något annat forum för OT juridikfrågor?
 
Står det tydligt att endast invandrare får komma, eller är det nån kurs för nyanlända svenskar??
 
Intressant fråga. Jag vet egentligen inget om detta men om man tex har en förening för folk med skostorlek 45 och har föreningsfest så antar jag att det är ok att bara bjuda en grupp. Taxi fick ju dock mycket skit för sin " tjejtaxa". På krogen verkar det ju också som att viss åldersdiskriminering är ok, man kan ju ha 24 års gräns för tjejer och 26 för killar, väl? .....vad är det för evenemang?
 
Det är tillåtet att ha en tillställning som inkluderar bara mörkhyade tillexempel. På pride hade dom en fest eller liknande där inga vita var välkomna. Det är däremot inte tillåtet att ha en fest för bara vita eller bara svenskar. Det skulle anses vara diskriminering, men eftersom svenskar inte omfattas av lagen om hets mot folkgrupp är det inget problem att exkludera vita från tillställningen.
 
En av de stora religionerna har en högtid i dagarna, gäller det detta?
 
Ladies Night är ju tillåtet tydligen så :)
 
Undrar om en Boys Night skulle accepteras lika bra? :rolleyes:
 
Oj, jag läste lite slarvigt, raderar min kommentar ovan.

Här där vi bor finns en löparförening bara för män. Själv har jag varit med i ett nätverk för kvinnliga företagare.
Klart det är tillåtet att bara bjuda in en viss grupp.
 
Inte helt självklart. Du får inte neka folk pågrund av hudfärg, religion, sexuell läggning osv. En Klubb för bara svenskar eller vita eller hetrosexuella tror jag skulle bli mycket kortvarig. Det går ju inte att ha en fest för vita och neka en person i dörren för att han är svart.
 
Saxat från DO:
Diskrimineringsombudsmannen (DO) arbetar mot diskriminering som har samband med kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Så nej, man borde inte få lov att utesluta en svensk.
 
Efter en anmälan mot en artikel i tidningen*Mitt i Södermalm*där bland annat*"ursvenskar är de mest tråkiga, enfaldiga, elaka och korkade människor som jag har träffat"*kunde läsas, tvingades Justitiekanslern ta ställning i frågan hurivida hets mot svenskar räknades in i denna lag eller ej. JK:s uttalande löd: "Syftet vid tillkomsten av straffstadgandet om hets mot folkgrupp var att tillförsäkra minoritetsgrupper av skilda sammansättningar och bekännare av olika trosuppfattningar ett rättsskydd. Det fallet att någon uttrycker kritik mot svenskar torde inte ha varit avsett att träffas av straffstadgandet. Redan på grund av vad som nu har sagts kan innehållet i insändaren inte anses utgöra hets mot folkgrupp. Jag vidtar därför ingen åtgärd med anledning av anmälan." Således kan hets mot*svenskar *inte räknas som kriminellt enligt denna lagstiftning."
 
Så kvinnliga företagare och föreningar för kristna får inte bjuda enbart sin målgrupp?

Det gällde en incident under Pride nyligen.
 
stake: Hets mot folkgrupp och diskriminering är inte samma sak.
 
Det är möjligt. I praktiken är jag dock övertygad om att DOs och jks tolkningar av lagarna är samma.
 
En kristen förening som hyrt en lokal för sina medlemar kan ju neka icke nedlemar. Det samma bör väl gälla kvinnoföreningar osv. Lite svårt att ge ett vettigt svar om du inte utvecklar.

Någon organisation hade på pride inbjudningar till en föreläsning eller liknande, inbjudan gällde bara icke vita. Två ljushuvud från sverigedemokraterna gick ditt och blev utslängda från stället för att de var vita. Förvisso konstigt då man antagligen aldrig kunde haft en öppen inbjudan som förbjöd icke vita att komma. Är det denna incident du tänker på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.