Hejsan.

Jag och min fru är i husbyggartankar.
Vi har kollat runt en hel del, vi ska ha nyckelfärdigt och total entrep..
Men nåt som oroar oss lite, är allt man hör och läser om, alla dåliga entreprenörer.
(Givetvis så läser man om en massa bra också)
Men nu är ju frågan...Kan man skydda sig mot dåliga byggen/byggare ?
Finns det försäkringar/skydd mot alla som försöker lura eller bara bygger dåligt ?
Man vill ju inte stå med ett halvfärdigt hus och med en massa lån.

Rickard
 
Referenser!
 
Definitivt referenser och en nogrann undersökning. Våga kontakta och besök de referenser ni får tag i. Försök hitta några kunder som inte byggaren givit som referens och kontakta även dessa.

Undersök att de är anslutna till fackorganisationer och är behöriga (säker vatten, bkr, elbehörighet mm). Begär f-skattesedel och kontrollera denna också. Kontrollera att de har försäkring med ansvarsskydd för entreprenad. Kontrollera ev färdigställandeskydd och byggfelsförsäkring (nöj dig inte med löften om att de ska tecknas)

Det viktigaste av allt kanske, ha ett väl utformat avtal och följ betalningsplanen. Betala INTE ut pengar i fel takt eller i förskott
 
Låt valet ta tid. Jag tror man bö leta efter rätt företag ca ett år, och sen kanske vänta ett år till på någon som har jobb och är bra. Vi började ett halvstort projekt och letade ett halvår.........tyvärr var vår undersökning inte tillräckligt noggran. Vi ångrar att vi inte besökte referenser tex. Sen tror jag att det kan löna sig att ta experthjälv vid avtalskrivande....

Vi funderade en period på att låta någon bygga på totalentreprenad. Då bad vi om en referens vi kunde besöka. Vi besöket, som då var på ett ställe i stockholm med flera nya hus, så frågade vi familjen vi besökte om fler byggt med leverantör AA. Det fanns flera och ganska snart i konversationen så förstod vi varför husleverantören valt ut dem som referens......det var det minst dåliga exemplet av tio usla kan man väl säga. Vi slopade iden efter detta.
 
Redigerat:
Referenser och betala aldrig i förväg!
 
Vi tar alltid referenser o betalar inget i förskott, ibland går det åt helsike med våra projekt ändå. Tingsrätten nästa.....
Jag tror även liten gnutta tur, och alltid bra att känna byggaren personligen kanske?
 
Borde man inte med kolla upp hur länge företaget har existerat. Om bolaget har varit aktivt i 10 år så måste dom ha gjort något rätt under tiden tycker man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.