Hej!
Vi ska bygga ett fritidshus bredvid mina föräldrar. Platta på ca 9x6 m och halvplanse med halvöppet ner är det tänkt. Har en budget på 1 milj. Är det möjligt? Har ni några tips? Kan man köpa från andra länder? all hjälp uppskattas mkt
Ha en fin kväll
 
45 kvadrat för under miljonen borde inte vara något problem tycker jag. Kolla gärna in Lövångers Bygg, de har stugor.
 
Prisbilden varierar lite över landet, men allt mellan 10 000 kr/m2 till 20 000kr/m2 färdigt hus kan man nog räkna med. Det finns väl egentligen ingen övre gräns och allt beror på de val och krav man ställer. Sedan är det väl inte heller särskilt ovanligt att man bygger ganska mycket själv, särskilt på ett fritidshus och då kan man sänkta kostnaderna en hel del.

I övrigt tror jag du får bättre svar av att ställa mer precisa frågor om det du undrar över alternativt använda forats sökfunktion, det finns mycket kunskap här redan.
 
Bygger ni allt själva? Då Borde det hamna under en halv miljon. Sen finns det grader av prefab. Över en miljon känns inte troligt. Vet inte om man får göra reklam här men det finns ett företag i Härnösand som är värt att kolla. Jag använde ett företag i Falun till mitt hus. Ett ytterligare hus om 7 x 4 meter fifflade jag till själv. Det är inte färdigt men det gör att bygga i lösvirke helt ensam.

Platta kostar runt 2000 per m² tror jag. Men det sägs att man lätt kan göra plattan själv.

Oisolerad stomme 45 m² Borde kosta runt 150-200 tusen. Hela grejen runt 10000 per m².

Men det är klart, ska man leja bort allt arbete slutar kalaset nog i närheten av 20000 per m².
 
När man räknar kostnad per m2 räknar man bara botten då eller även våning2/loft?
 
Ett loft är ju inte riktigt ordenlig boyta, så jag skulle inte räkna den. Men det som du läser här är mycket grova schabloner. Självklart kostar även loftet några snickartimmar och lite material. Exaktare priser får du inte innan ni börjat rita underlag och lämna ut offerter, väl specade.

Och som sagt, gillar ni att jobba själva går det att komma mycket billigare undan än 1 milj.
 
Vi har lite dåligt med tid men en del tänker jag att vi kan göra. I allafall altan, målning, tapetsering. Är det någon som har pris på nyckelfärdiga småhus?
 
mickearos, det är helt OK att nämna företagsnamn så länge det är ett företag du inte själv har någon koppling till varken direkt eller indirekt.

Och ett krav när någon ger en referens är att profilen skall vara korrekt ifylld, det förenklar kontrollen från oss som modererar. Ingen annan ser uppgifterna.
 
Okej. Jag beställde husstomme från huskomponenter i Linghed. De är absolut värda att ta med i beaktandet.
 
Är det de som heter Dala-hus Vilken modelle bygde ni?
 
Och resten kan ni läs på min blogg... jag Försöker vara rätt utförlig där. Ha ha.
 
Ser verkligen jättefint ut! Vilket imponerande jobb. Skulle vara jättekul att göra något helt eget men logiken talar emot det för oss. Vi har 3 små barn varav de yngsta är tvillingar och sen egna företagare på det:) Blir inte så bra med ett husbygge ovanpå:) Tycker det är jättesvårt att hitta priser på nyckelfärdiga fritidshus. Får ringa runt lite i veckan man man vill ju veta direkt:)
 
Tre barn. Tvillingar. Och dessutom ensamstående. Det funkar. Om tvillingarna är 13 och den äldre 15 och de har promenadavstånd till Tofta Strand och bussen till Visby. Haha.

Min kompis Perre köpte också av Dalahus. 95 m². Hans leverans var mer omfattande. Isolerat och så. Dalahus leverar som ni vill ha det.

Jag har inget med dalahus att göra.

Men jag tycker att ni ska rita själva. Det är skitkul ju. Google sketch-up eller (som jag) på millimeterpapper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.