Vi har varit och kollat på ett hus som är byggt 1975, vi har inte varit på visning än men kikat runt lite i trädgården m.m och det var riktigt mysigt, lite och göra utvändigt och invändigt men det är ju bara roligt, o bra tomt för oss som har barn och hund. Men som sagt så
är huset byggt på en betongplatta och har läst mycket oroväckande om det så jag vet inte om man vågar köpa det. Är 2 våningar och plast mattor i alla rum, såg fräsha ut på bilderna och dom verkar inte vara från när huset är byggt. Men är det bäddat för massa problem? Skulle bli vårt första hus isåfall
 
Om ni är intresserade av huset så gör en ordentlig besiktning med kanske en fördjupad kontroll av riskkonstruktionen oisolerad betongplatta. Väldigt vanligt vid den tidpunkten att man byggde plattor och gjöt in/spikade träreglar direkt mot betongen.
 
vad brukar en sån besiktning kosta? Är det anicimex som gör sån eller finns det andra firmor? Huset ligger ute för 235 000 för det har stått tomt i 2 år för den förra husägaren hade avlidit och släkten kan jag tänka mig har tagit ur kylskåp och finns ingen tvättmaskin eller diskmaskin. Så är ju lite man behöver köpa till och fixa till
 
Just anticimex har extremt dåligt rykte, fast även de har säkert någon duglig medarbetare.

När huset är ute för så lågt pris så måste man givetvis fundera över balansen mellan köpesumma och kostnad för besiktning.

Hur ser priserna ut i området, prisnivån låter lite som att det anses vara ett rivningsobjekt.

Har huset stått ouppvärmt? I så fall kan det finnas stora skador på VVS och värmesystem, om det är vattenburen värme.
 
Det värms med el element och braskamin. Tänkt sätta in en
luftvärmepump. Husen ligger från 200000-1000000 beroende på standard
m.m
 
Det är klart att man måste ställa det i relation till vad huset är värt. Men gå på visningen och titta. Ett oanvänt hus med ovanstående problem kan lukta lite källare.
Har själv gjort iordning ett sånt hus och det kostade i runda slängar vad huset du kollar på är värt.
Vill inte skrämmas och i detta läget så vet du ju faktiskt inte hur man har byggt grunden... Det kan ja vara så att det inte är några fel alls :)
 
Jag hade absolut satt in en Luftvärmepump men haft kvar elvärmen som stöd vid kyligare vintrar.
 
Jo lite unket lär det ju lukta när det stått tomt. Det var
typ kod 221 på huset, vad innebär det? Jo man är ju jätte orolig
för betongplatta efter allt man läst om det
 
Finns ingen anledning att vara orolig... Ni har ju inte sett insidan än ;) Om ni hade köpt det utan besiktning och stog med byxorna i knävecken.... Då kan du börja vara orolig :D
Det finns alltid andra hus att se..
Lycka till!
 
O
Vad är farligt med betongplatta nu?
Nyss var det torpargrund som man skulle undvika...
ska man undvika betongplatta också?
Vad ska då huset stå på?
Hänga i luften? :)
 
  • Gilla
Kopparkullen
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Vad är farligt med betongplatta nu?
På 70-talet så gjöt man in tryckimpregnerade syllar i plattan. Sök på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.