Hej, är det någon som har en Scansun luftsolpanel och har kört den ett tag som kan läman lite komentarer hur de funkar. Har en sommarstuga som jag funderar att sätta en sådan på, för att få bättre ventilation och driva bort fukt.

Jag har kollat på Solarventi med, men eftersom dessa är halva priset på Bauhaus så blir man ju lite lockad. Men då vill man även veta att man inte köper grisen i säcken, för det konstiga är att samma storlek så säger Solarventi klara av en yta på 40kvm medans Scansun säger 150kvm.

Så någon, som testat och kan lämna en kommentar?
 
Hej,

Här är en till som är intresserad om komentarer från personer som har denna luftsolfångare.

Mvh Thomas
 
Skulle gissa att Scansuns uppgifter är mycket överdrivna. Om man tittar på deras modeller som säljs av Bauhaus så är de t.ex. 66x105 cm. Men notera att nästan 1/3 går bort till driften av fläkten.
Om man bara vill ha genomluftning så funkar deras modeller nog tveksamt för 150 m2. Om man vill ha varmt i huset så skulle jag gissa att det inte får vara mer än 30 m2.
Solarventis uppgifter ser mer korrekta ut.
Men det är ändå billigare med Scansun. Köp 2 st :)
 
Exakt mina tankar Titanium. Nu är dock min lilla stuga på 25 kvm så den täcker nog behovet vilket som, då jag kollat på Solarventis motsvarande måttstorlek och den skulle ju täcka 40 kvm. Men eftersom bauhaus är halva priset så kan man ju då göra som du säger, köpa två för priset av en och kunna täcka ännu mer solyta. Därav ville jag ha lite kommentarer om hur väl de funkar. Vill ju inte stå med ett hål i väggen sen :)
 
Byggmax säljer Scansuns XL20 luftsolfångare för 3695:- totala ytan är max 0,7m2 och då går dessutom 1/3 av
ytan åt till en 8W solcell för att driva fläkten. En Strålande solig dag bör det alltså vara MAX ca 500W som kommer ur den, troligen mindre.... Den största delen av kostnaden för panelen är dessutom antagligen för solcellen... Kanske bra på ett ställe där man inte har fast el, men har man det skulle jag hellre köpa en som saknar solcellen och där fläkten drivs från nätet....borde kosta en tusenlapp mindre..minst...

Men gillar den här hembyggda bättre http://24volt.eu/solfangare.php
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
Vad jag kan se hos Bauhaus är att Scansun inte klarar av 150 kvadradmeter, utan 150 kubikmeter, dvs 50kvadradmeter vid 3 m takhöjd.
Funderar själv att testa, men har inte hittat ett lämpligt ställe på huset än.
 
PST skrev:
Byggmax säljer Scansuns XL20 luftsolfångare för 3695:- totala ytan är max 0,7m2 och då går dessutom 1/3 av
ytan åt till en 8W solcell för att driva fläkten. En Strålande solig dag bör det alltså vara MAX ca 500W som kommer ur den, troligen mindre.... Den största delen av kostnaden för panelen är dessutom antagligen för solcellen... Kanske bra på ett ställe där man inte har fast el, men har man det skulle jag hellre köpa en som saknar solcellen och där fläkten drivs från nätet....borde kosta en tusenlapp mindre..minst...

Men gillar den här hembyggda bättre [länk]
Används inte utrymmet där solcellen sitter även för att värma luften? Är så på bl.a. Solarventi.
 
Hej

Jag har köpt och monterat denna panel för ca ett år sedan. Värt att notera är att den är effektiv för upp till 150 kubikmeter och inte 150 kvadratmeter som någon skrev ovan. Jag har 100 m2 golvyta och lågt i tak så detta räcker ganska bra för mig men jag tror samtidigt inte att det skulle skada att montera en panel till.

Jag hade en riktigt fuktig bottenvånging (etagehus) i fritidshuset som ligger i Rättvik, Dalarna. Det bildades pölar i hörnen och det luktade unket och instängt. Jag moterade denna på söderväggen på övervåningen samt en utsugsfläkt (badrumsfläkt) med en fuktsensor på nedervåningen. Detta skapade ett övertryck på övervåningen och ett undertryck på nedervåningen vilket gör att luften nu strömmar fint genom hela huset. Efter 24 timmar så var lukten märkbart bättre. Efter en vecka var pölarna borta och efter en månad så luktade det ingenting och det var en luftfuktighet på 48% på nedervåningen mot ca 75% innan.

Panelen i sig då? Den fungerar utmärkt så länge som det ligger direkt solsken på den. Går solen i moln så slutar fläkten att fungera. Jag köpte den främst för luftfuktigheten skull och det problemet är nu helt löst. En bonus är att den även värmer och min uppvärmningskostnad har sjunkit med ca 30%-40%. Dock så gäller detta ett hus med direktverkande el som oftast står på 10 grader underhållsvärme. När man är i huset så ligger besparingen snarare på 10% till 15% mot elräkningen för året innan. Det vill säga inom felmarginalen för elpris och generell temereatur så jag är osäker på om ni faktiskt kommer att spara någon el när ni befinner er i huset.

Luften som strömmar in brukar ligga ca 10 till 35 grader över utomhustemperaturen. men den trycker å andra sidan bara in luft de timmar om dagen som solen ligger på. På kvällen gör den således ingen som helst skillnad förutom att kanske värma upp väggar osv som sedan avges på kvällen. Det viktigaste ur mitt perspektiv är att luften som blåser in har 0% luftfuktigthet vilket underlättar mycket när jag inte kan vara i huset och vädra osv.

Jag kan rekommendera den till alla som har samma förutsättningar som mig och som vill skapa ett bättre innomhusklimat och till viss del till underhållsvärmen. Dock bör ni inte förvänta er några mirakel. Den är bra och gratis i drift men den är enbart ett komplement och är HELT beroende av att den sitter på en södervägg och att solen skiner. Faktum är att jag testade den i olika vinklar mot solen innan jag monterade och så fort som man vinklar bort den så går effekten ner avsevärt.

Hoppas denna recension hjälper någon som funderar på en skaffa panel.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom och 6 till
  • Laddar…
Vi har ett kallgarage som är hyfsat isolerat. Tyvärr så är det så att detta garage luktar lite fukt, hur skulle det vara att sätt en luftsolpanel för att få upp värmen lite på vintern och samtidigt få lite rotation på luften? Eller blir det för kallt i ett garage så att nyttan blir för liten?
 
Vill också veta om 24 volts grejer är något att ha...
 
Jag hittar ytterligare en billig LSF: Suncore. Någon som provat?
 
kontorsråttan
Jag har 2 LSF som är misstänkt lik den från 24 volt. Jag fick den med mitt "avfukta grunden system" (från www.dryvent,se) som behovstyr 2st fläktar som suger genom 2st LSF och 2st fläktar som utventilation ur grunden. Systemet fungerar bra, men om det är samma typ av LSF så är dom lite "sladdriga" jag har förstärkt/tätat med tejp för att dom inte ska dela på sig (låda med lock konstruktion) då det kan blåsa en hel del där jag bor.
+ för teknik & prestanda
- för billig kvalitetskänsla/utförande
½ priset känns dyrt & extra isolering är ett måste
 
Du menar www.dryvent.se antar jag... länken funkar visst inte med kommatecken :)
 
AndersS skrev:
Används inte utrymmet där solcellen sitter även för att värma luften? Är så på bl.a. Solarventi.
Jo, feltänkt av mig där....självklart borde luften även gå över solcellen på den .. men att det blir 500W eller mindre tror jag fortfarande.... Men att lägga solceller inuti ett utrymme som kan bli över 100 grader vaarmt är i ingen bra idé..Nu kanske de har lite marginal, men effektiviteten och livslängden sjunker om man har för varmt åt solcellerna !!! Ska man ha solceller , ska de sitta väl kylda vid sidan av luftsolfångaren !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.