Jag gillar inte korridorer alls, men nu har behov uppstått... Den blev dessutom krokig :p

Finns det någon som har något bättre förslag på hur man löser tillgängligheten till de innersta rummen?


Edit: Bytt mot en tydligare bild.
 
Tycker inte att korridoren spelar så stor roll tycker däremot att ni ska titta lite mer på köket, som idag är väldigt trångt 14m2 är i minsta laget för ett kök med matbord. När ni drar ut stolarna runt bordet så blir det väldigt trångt vid arbetsytorna, likaså mot väggen.
Är det en 2-planare ni bygger? Går man upp till andra våningen från hallen eller från ytterväggen sett?
Om det är en tvåplanare ni bygger, varför skall ni ha både Wc och badrum på entreplanet?

Om det är en en-planare ni bygger skulle jag satsa på att inte ha matplats i kök och v-rum utan ta bort en och således få mer yta till ett större kök.

Hmm vet inte om jag svarade på frågor som du itne ställt nu :-? men man vill ju gärna kommentera och komma med tips när man ser andras planlösningar :)

Lycka till
 
Vi är väldigt tacksamma för tips och idéer, även om de inte handlar just om korridorer :)

Det är ett plan + loft, där man går upp från ytterväggen (funkar inte med takhöjden när man kommer upp annars) Fr.o.m entrén och till höger är det ryggåstak.

Måtten angivna på köket är för "L-et" med skåpar. Totalytan torde vara närmare 18-19 m2. Är det kanske också för lite? Måste nog mäte lite i det kök vi har nu o fundera... Dubbla matplatser är (tyvärr?) ett krav från familjechefen.
 
Mitt tips till dig är att rita upp köket i tex Ikeas köksplanerare då blir det lättare att se om det fungerar med måtten, där kan du även rita in matplatser möbler m.m.
Jag tror att det kan bli lite tajt med matplatsen.

Nyfiken fråga, varför att det så viktigt med två matplatser? Vi ville också ha två matplatser från början och jag kände att det var ett krav från min sida, tills dess att vi började tänka igenom det. Visst har man obegränsad yta så kan man ha två matplatser. Men har man inte det så är det väldigt dyr yta som man lägger på ett matrum som bara ska användas ibland när man får gäster och det är fest. Varför inte ha "fest" varje dag?

Vad gäller trappan, kan ni inte ha en svängd trappa, där ni har "trekantsgarderoben" och sen göra en större klädkammare där ni har trappan?
 
Många bra förslag... Tack för det!

Riktigt varför vi ska ha två matplatser kan inte jag svara på - så ska det tydligen bara vara... Kanske inte måste vara 6 stolar i köket (vi är bara 3 ännu). Har skickat köksmåtten till Elektrolux å dom ska rita å grejja lite - får se vad de tycker.

När det gäller trappan har jag varit inne på ditt spår, men tycker det är svårt att föreställa sej vilket utrymme den kräver. Tänkte helt enkelt bygga upp huset - utan garderoberna i hallen - och sedan se var den passar bäst. En spiraltrapp tar ju minst plats, men ät inte alls kul att gå i.

ny bild igen
 
Sorry att jag är tjatig vad gäller matplatserna men om ni ska ha matplats i kök o v-rum så bör ju matplatsen i köket rymma 6 personer, tänk att ni får ett barn till i framtiden och sen tar barnen hem kompisar som ska äta middag hos er då är ni minst 5 helt plötsligt i köket.

Visst är det spännande att rita och planera? Vi har precis (nästan) gjort klar vår planlösning. Vi ska göra leveransavrop idag så sen går det bara att göra mindre ändringar i planlösningen, men jag tror att vi är nöjda nu.
Dock så säger de att det är först det tredje huset som blir som man vill ha det...Hmm hoppas att man har tänkt på allt och lyckas hyfsat på första försöket i alla fall... ::)
 
Det är "tjatet" jag är speciellt tacksam för :)

Ska testa dina argument på "chefen" i eftermiddag !
 
En annan sak, var ska ni ha tv-rum? Kan ju va bra att ha tv i v-rummet då man har små barn och inte vill förpassa dem till övervåningen att titta på tv när man tex lagar mat, man vill ju ha koll på dem när de är små :)
 
Helt sant! Snart är det dags för Teletubbies!
Tänkte klämma upp en sådan apparat på väggen en bit från kaminen.
 
Hej! Jag har lagt in en mssa inlägg (inbillar jag mig  ;) om olika planlösningar sett ur småbarnsföräderögon. Du kan kanske söka på mitt namn så kanske du hittar fler tips.
Senast la jag in åsikter på Mheel.

Tack och lov att Teletubbies-perioden äntligen är slut!

Pernilla
 
Rätade ut korridoren.

Ritningen är nog inte helt skalenlig men är det 130 brett så ska det ju gå att göra en 100 mm vägg och ställa garderober på var sin sida om det.

Nackdelen är att det stora sovrummet blev något mindre.
Fördelar: Flera garderober och mindre vinklar och vrår
 
  • Hus22_001_NY.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tack!
Precis vad vi behövde för att komma ur tankegropen som man ofta fastnar i...
 
Det verkar bli ett stort utrymme i mitten av huset. Beror det på trappan? Hur stor blir övervåningen?
Jag hade hellre haft fler sovrum, ett till varje barn, föräldrar plus ett arbetsrum, gärna ett extra tv-rum för barnen.
Jag gillar inte kombinerat grovkök och tvättrum, om man har barn. Det blir massor med leriga kläder och skor från ens barn och deras kompisar. Men ert grovkök verkar rymligt.

Pernilla
 
övervåningen är bara ett loft - inte full takhöjjd, men kanske kan räknas som ca 25 kvm. Ett rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.