Hej

Ska byta ut några fönster och skulle vilja flytta ut dessa närmare fasaden på huset.

Idag sitter fönstren livat med innerväggen, skulle vilja flytta ut dem ca 10 cm.
Huset har en stomme av trä och en fasad av mexitegel. Om jag flyttar ut dem
kommer de sitta i "mittlinjen" av väggen.

Kompisen trodde jag skulle förlora isoleringsförmåga, och efter lite sökande här så
skrev någon att fönstren ska sitta i den varma delen av väggen.

Gör jag bort mig totalt om jag flyttar ut dem? ska jag tänka på något speciellt?

Tack på förhand

/RF
 
Isolermässigt är det ju klokt om fönstren sitter åtminstone delvis i den isolerande delen av väggsektionen.

Estetiskt tycker jag att fönster ska sitta långt ut, i många fall i liv med yttervägg, kan annars se hålögt ut.

Vädermässigt är det ju inte fel för fönstrens livslängd (om träfönster) att de inte sitter absolut längst ut. Mindre regn och snö på dem.

Tänka på: att det finns något att skruva i där karmens hål för infästning kommer att hamna. Om man inte tänker sig för kan man ställa till det så att skruvarna bara får isolering att skruva i och det fungerar ju uppenbarligen inte. Det finns förvisso särskilda plåtvinklar/bleck att fästa fönstren med ändå, men det blir avsevärt bökigare. Så tänk igenom hur väggen ser ut i genomskärning och måtta fönstrens placering av karmskruvshål, så att du vet med säkerhet vad du har att fästa in i.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.