Hej, har idag en liten small trapp till altanen. Den är brant, small och sviktar en del. Nu när vi också har barn så tänkte jag fixa en bättre lösning. Jag har tänkt mig en ca 3m bred trapp med liten steghöjd och ganska brett stegdjup så den är bra för barn, och kanske även skön att sitta på.
sättstegshöjden tänkte jag ca 13 cm och stegdjupet 36 cm. Det blir då 9 steg då det är 120 cm lodrätt. (räknat med klassiska trappstegs formeln)

3 m bred så behöver jag 6 st vagnstycken med 60 cc. Vad ska man välja för dimension? De blir väldigt långa, 348 cm. 45x195 blir det stabilt?

Tänkte sedan lägga 3 st 28x120mm trall på varje steg och 1 st 28 x 120mm på varje steghöjd.

Vilken teknik ska man använda på vagnstyckena? Såga ur för stegen eller lägga dit trekanter? Har också sett en där man sågar ur halva stegdjupet och sedan lägger det man sågat ur som trekant.

Andra tips eller ideer? Mest är jag rädd för att vagnstyckena blir för långa och därför för svaga, vill inte testa mig fram, så frågar här först.

2012-07-24 13.57.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lättast om du köper 120*45 regel och sågar varje steg för sig. Först sågar du en bit som är 36 cm , sen en som är 72 cm, sen en som är 108 cm och så vidare. Sen tar du och sätter dom på varandra och skruvar några lodräta bitar på dom så att det sitter fast. Går åt mer matrial men blir stablit som fan och är väldigt lätt att göra.
 
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
Tack för svar, har läst att man bara ska lägga en sådan konstruktion för små trappor med max 3 steg. Varför de säger så i de källor jag läst vet jag inte. Men ska fundera på det förslaget! Det enda som kan vara lite knepigt är att det lutar ganska mycket i marken, men det går säkert att lösa. Någon annan som har synpunkter?

Ska man ha cc 60 på dem också? med 28x120 trall? Eller andra förslag?
 
Redigerat:
Tack för svar estwing! Har läst och tittat på dina bilder (redan tidigare) Vad skulle du använda för dimension på vagnstyckena om de ska vara 3,5m långa? Fortfarande 2"7"? Eller behövs kraftigare? Vad säger du om huggans förslag?
 
glinton skrev:
Tack för svar estwing! Har läst och tittat på dina bilder (redan tidigare) Vad skulle du använda för dimension på vagnstyckena om de ska vara 3,5m långa? Fortfarande 2"7"? Eller behövs kraftigare? Vad säger du om huggans förslag?[/QU







bygger du i 2"7" så får du dina sättsteg på 17 cm som man eftersträvar.
bygger du dessutom i 30 graders lutning så får du en jävligt gå trapp med lutning å allt.
bygg allt i 2"7" utom plansteget i 28x120 som passar exakt mellan.
tog ett tag för mig att komma fram till denna lösning men visar å kör detta på ALLA byggen!!!
i ditt fall kan dina vagnstycken va 2"8". ser maffigt å bra ut mä samt ännu stabilare!
följ den tråden å du blir super nöjd.

huggans förslag funkar men stegen blir små.
ett bra sätt att bygga på mä!

mvh
estwing
 
Redigerat:
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
glinton skrev:
Tack för svar, har läst att man bara ska lägga en sådan konstruktion för små trappor med max 3 steg. Varför de säger så i de källor jag läst vet jag inte.
Anledningen är nog att "legotornet" till vagnstycke riskerar att bli vingligt när man kommer upp i höjd. (Men det tycker jag borde gå att lösa med ett par reglar "på tvärsan" uppifrån och ner.
 
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
Hej, och tack för alla tips. Nu är trappan nästan klar och tänkte snabbt dela med mig av min erfarenhet.

Trappen blev 3.15 bred och jag använde 6 st 45x195, det var det maffigaste de hade på bygghandeln där jag handla. Det blev väldigt stabilt fast de är över 3 m långa och det blev 8 st steg tillslut. Det var en stor hjälp att jag hittade en trappstegsuträknare. Den kan ni hitta här!
Jag använde mig av 28x120 trall vilket också jag är nöjd med, blir betydligt stadigare än med tunnare och smallare trall. Här är en bild på den nästan färdiga trappan. 2012-08-11 15.59.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-08-08 15.36.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jämför med bilden i mitt första inlägg. Som ni ser valde jag att såga ur trekanter och lägga på, det blev bra. Men jag fick såga ur 48st vilket tog en stund. Jag använde mig av en bordsåg för det. Trappan blev stabil och jag är nöjd med resultatet, har inte byggt mycket innan så nu har jag lärt mig lite mer.

Nu är frågan om det blir staket och i så fall hur det ska se ut. Vill inte ha staket hela vägen iaf. Några ideer?
 
Blev riktigt bra.
 
Fint, men nu ser altanen lite liten ut istället ;-)

Mitt förslag är att ha handledare på vänster sida och på höger sida istället anlägga ett trädäck lite över markhöjd, dvs 2-3 steg upp. Då har du ett algom utomhusprojekt till nästa sommar också. :rolleyes:
 
Visst ser altanen lite mindre ut, men den är inte så stor. Som allt på vårt hus så är det litet. Har funderat på att bygga ett trädäck på högersida, men det står ett ganska gammalt äppelträd där. Jag fick ta ner ett träd för trappen, så jag spar nog det andra. Men jag kanske lägger några plattor där och ställer dit grillen.

Angående handledare på vänster sida så går vi väldigt mycket på gången snett vänster bakåt från trappen till garaget. Vill därför inte ha handledare hela vägen ner, men kommer det se konstigt ut?
 
Handledaren behöver inte gå ända ner, man kan låta den sluta tex två steg innan och avsluta de trappstegen på annat sätt. Men stengången hade jag räknat med att du skulle lägga om, du lär väl ändå lägga palttor elelr något framför trappan så det inte blir en lergrop där?
 
Stengången ska läggas om! Vill bara få det att bli smidigt att ta sig dit. Om det blir handledare så kommer de sluta på andra eller tredje steget. Men framför har jag inte tänkt lägga några plattor, men det kanske kommer att behövas? Får fundera på det!
 
Det går rätt snabbt att se om det fungerar utan plattor eller om det blir lerigt, beror ju lite på tomtens beskaffenhet, hur man går osv.
 
Hur ska jag behandla trappen? Tycker det ser riktigt snyggt ut att vaxa den med wolwax så som estwing har gjort. Men kommer det att funka på vanlig impregnerad trall? Annars verkar det som såpa kan vara ett alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.