Klart du ska ta SI 30 före SI 20! Kommer väl tider då man har sämre vedkvalitet (torrgran etc) också. Halvmetersved jämfört små klabbar!
 
ska du kanske i framtiden bygga till några m2 till dina 50m2 ? Då är ju bra att ha en panna som ej känns för liten :) köp 30-an
gaia
 
Nu e den beställd Baxi SI 30, blev det tack vare övertalning. Tror det va ett bra val, Tack för tipsen!(y)
 
Ja det lär du nog inte ångra (y)
 
  • Gilla
silversmeden
  • Laddar…
Det blev lilla julafton i fredags, 2 lastbilar kom med varsin leverans! Först tanken på 2000 liter senare på dagen pannan. Tur att jag har traktor!! Det va inga lätta grejer tanken 400 kilo och panna ca 500 kilo, men ojojoj vilka grejer !! Nu förstår jag hur det ska se ut. Kan bara säga att jag är mycket nöjd. ImageUploadedByByggahus.se1346012524.535152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1346012538.622869.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bifogar 2 bilder, kan säga att mycket större tank hade nog inte funkat.
 
  • Gilla
Elffors
  • Laddar…
Ja det var f-n i mig på det berömda!
 
fy faan de där känner man igen. hade ungefär lika mycke till övers i toppen jag me. tanken ser för övrigt ut som min fast 3kbm mindre :)
 
Allt installerat och klart! Kan bara säga att det lönar sig att lägga lite extra på panna och tank. E helnöjd med valet av Baxi SI 30 och 2 kubikaren från Tanksvets, bara lösningen med varmvattnet med dubbla slingor i tanken va en upplevelse för sig! Men jag får nog justera blandarna lite.... Har strypt nästan till Max på blandningsventilerna men ändå blir det rykande hett vatten!!! Har nu haft en lektion med ungdomarna att varmt då blir det mycket varmt. OCH duscha hur länge ni vill, det finns obegränsat med VV?
Om man nu ska jämföra, vilket man egentligen inte kan så är skillnaden ljusår ifrån mitt förra system.
Förra systemet: Focus Eco Nature 40, 3 tankar x 750 liter, vvb i ena tanken på 120 liter.
Yta att värma 250 kvm stenhus sekelskifte.

Nya systemet: Baxi SI 30, 1 tank 2 kubik med dubbla vv slingor.
Yta att värma 100 kvm byggt 1959

Slutsats: 1 panna 1 tank av bra kvalitet, det lönar sig.
 
  • Gilla
obba och 2 till
  • Laddar…
Det var ju bra att du är nöjd med valet, och du hade ju en ganska ny anläggning att jämföra med från förra huset.
 
Ja för ganska exakt 2 år sedan byggde jag system nr 1 med Focusen, nu 2 år senare med Baxin. Tror att det e inte så vanligt att man som amatör bygger 2 vedsystem på 2 år, men kisses vad jag lärt mig av misstagen på förra systemet. Jag har nästan gjort allt tvärtemot denna gången, kan inte räkna upp allt men här kommer några viktiga detaljer.

Förra: slutet system Nya: öppet system
golvvärme. radiatorer
3 tankar. 1 tank
Billig panna. Dyr panna
Hårdlödning. Mjuklödning
35 rör till tank. 28 rör till tank
Panncentral. Panna i källare
Kulvert. Allt på ett ställe


Ok: nu kan man inte riktigt jämföra husen, det stämmer! Men det jag vill säga är att snåla inte på panna och tank. Och öppet system e kalas, lufter sig självt om man dragit rören med lutning mot expansion. Tror att det va Matss som skrev nåt om det.

Tack alla som lägger tid på detta forum, det är guld värt!
 
Tack för att du delar med dig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.