Skulle vilja byta ut min gamla ärtgröna julgransfot i plast mot en i gjutjärn eller liknande. Jag har sett någon på typ Rusta eller Överskottsbolaget, men den kändes om man får säga så lite "billig" ut. Har någon tips på var man kan leta? ::)
 
Fråga julgransförsäljarna. Ofta säljer de högkvalitativa gjutjärnsfötter också!
 
Bruka har en snygg klassisk rejäl julgransfot i svart. Kommer inte ihåg vad den kostade - kan ha varit runt 700 kr. Titta in i någon av butikerna om du har vägarna förbi Stockholm. http://www.brukadesign.se/
 
Jysk bädlagger har tunga och biliga såna - se deras hemsida
gaia
 
Jag har köp en jättefin julgransfot i gjutjärn hos Nacka byggnadsvård för 320 kronor i lördags.
Det finns två varianter - en svart - som jag köpte och en silverfärgad. Vet ej om de kostade lika mycket. Den silverfärgade foten är något större.
 
monikaw skrev:
Inge kul att stå med snyggaste julgransfoten i stan om den bara rymmer en halvliter och ska vattnas dagligen.
Tips!
Fyll en pet-flaska (utan färgglad etikett!) med vatten och spänn fast den upp och ner i julgransfoten, så slipper ni fylla på vatten varje dag. Använd ett kort spännband runt stammen. Har man lyckats hitta en hyfsat tät gran tänker man inte på att flaskan finns där utom när det gurglar till när vattnet fylls på i julgransfoten.
 
Jag har lösningen för Er!

Jag köpte för några år sedan en ordentlig julgransfot i gjutjärn på: http://www.twetman.com/JULGRAN/Julgran.html

Data:
Höjd: 18 cm
Diameter: 33 cm
Hålets diameter: 9 cm
Vikt: 12 kg
Volym: 5 l

Den är vacker robust och håller i generationer. Den största fördelen är dock att granen i princip aldrig dör. Granar behöver 3-4 liter vatten per dag i början, det innebär att du måste vattna flera gånger om dagen med en vanlig fot, men denna fot rymmer 5 liter vatten. När jag mot barnens protester slänger ut min gran någon gång i sluter av februari så brukar det finnas massor av skott på ca 4-5 cm på den.

Som jag ser det, är den billig!
 
  • Julgran8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.