ja ett sånt hus kräver grundlig renovering, allt i el, vvs, uppvärmning, tak, fasad, fönster, grund, isolering, skorsten, ventilation, ytskikt förmodligen i alla rum, nya badrum/wc, nytt kök, osv? säkert massor jag glömt ändå!
Men om man älskar läget huset har och har tid och pengar så visst går det!
Allt byggavfall ska hanteras efter kommunens bestämmelser, det som är viktigt med asbest är att det ska hanteras av människor med stor kunskap inom området eftersom man riskerar att få cancer av att andas in dammet.
Läs på massor om renovering innan du ger dig in i ett så här stort projekt =)
 
Med tanke på var det där huset ligger så hade jag börjat med att kolla rent ekonomiskt, om du köper huset och renoverar det vill du ju gärna veta att du har ett värde som hyfsat motsvarar det du betalat för det, vilket är stor risk att du inte får med det huset.
Det gäller ju även andra objekt, du vill ju inte sitta i ett läge där du vill sälja och göra brakförlust.

Men det är ju jättesvårt att säga vad som "gäller", men att det ska vara ekonomiskt försvarbart är väl en bra början.

Håller för övrigt med Blivande husägare att det troligen är totalrenovering av det där huset, kronkalle säljer ju inte det heller för att ägarna har massor med pengar för att underhålla det.
 
Redigerat:
Hej!

Okej, tack :).

Ja, jag är ju själv byggingenjör och har hittills jobbat med solenergi och byggnadsfysik.

Jag är medveten om att det krävs en totalrenovering, men det vill jag ju göra själv (till den största delen).

Men läget skulle passa mig bra!
 
  • Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
det skulle ju kunna bli hur fint som helst ett sådant hus om man har ekonomi för det, så vågar man så är det ju bara att köra =)
 
Ja, precis.

Men man behöver ju inte renovera allt på en gång. Man kan ju renovera över en längre period, eller?
T.ex. fixa duschen och efter några månader fixa sovrummet osv. ...

Sen skulle jag ju ta fram ett energikoncept.

Viktigt är att veta vad som gäller. T.ex. kan det finnas föreläggningar från kommunen, t.ex. att man måste snygga till osv.

Vet inte om det finns en lag i Sverige att man måste uppfylla en viss energistandard om man gör en mer omfattande renovering?

Köper man av Kronofogden får man vanligtvis ingen energideklaration heller.
 
problemet när huset är i detta skicket är att det är många saker som måste åtgärdas ganska omgående,
möglet gör dig sjuk när du vistas i huset
elen kan orsaka bränder
vvs och dåligt tak kan ge/ger stora fuktskador
osv

energistandard vid renovering skiljer sig nog från kommun till kommun så ta reda på vad som gäller i din =)
det handlar ju även om driftkostnaden du kommer ha i ditt hus, så lågt som möjligt är ju att föredra =)
 
Hej!

Nja, i mitt fall är det så att jag inte måste vistas i huset. När jag är i Sverige (jobb) sover jag t.ex. på Vandrarhem eller i bilen .
Skulle använda huset som övernattningslägenhet och t.ex. lager .... ev. företagsadress (när man t.ex. startar eget) osv.

Viktigt är att titta på om t.ex. vattenledningen inte är tillfrusen på tomten så att man t.ex. behöver en gräv-traktor. Tror det skulle kunna bli dyrt.
Sen är det bra att kolla om huset är ansluten till det offentliga avloppsystemet. Vissa hus anslutas i efterhand vilket kan medföra större kostnader.

Är det ngt mer som kan vara viktigt att titta på? Lagfart ... ? ... servituter? ...
 
Redigerat:
Om man måste göra en genomgripande renovering är det ändå oftast så att det är billigare och enklare att göra allt på en gång. Sedan ska man vara medveten om att när man köper via kronofogden har man inga garantier för något alls. Det kan vara så att allt som fungerar i huset, tex vitvaror, hinner försvinna innan tillträdet men att det däremot blir ett antal kubikmeter med skräp kvar som man får ta hand om. En frusen vattenledning ï marken är nog bland det billigaste och enklaste att fixa på huset du länkade till.... Och en energideklaration för ett sådant hus är inte värt mer än pappret den är skriven på.

Som flera här innan har skrivit så kräver huset att i princip allt renoveras. Enligt min erfarenhet är det då viktigt att ha en plan så att allt görs i den mest effektiva ordningen. Hur lång tid man tar på sig att göra olika saker, om man gör själv eller köper in tjänsterna, det spelar inte så stor roll, bara tågordningen är klar. Sedan ska man så klart inte fixa takbytet mitt i vintern tex, men det säger ju sig självt.

Det är också viktigt att ta ett samtal med kommunen innan köp, för att få reda på om det finns föreläggande tex vad gäller avlopp. Jag rekommenderar även kontroll av servitut och andra ev belastningar på fastigheten. Tänk på att det är du själv som ansvarar för att få fram all relevant information och man kan inte räkna med att nuvarande ägare är särskilt uppriktig, vare sig mot dig eller kronofogden.
 
  • Gilla
Ewald
  • Laddar…
Huga vilket ruckel.
Troligen kostar det mer att renovera huset än det blir värt om du renoverar det. Utan att ha kollat några försäljningspriser i närheten så tror jag att det är en bättre idé att köpa ett annat hus i området om du behöver ett hus.

Det här huset kanske kan vara intressant för någon som kan köpa det och sedan sälja av gammalt byggmaterial på blocket, bränna upp resterna av huset och sedan sälja tomten för 180000:-.

Å andra sidan - man kanske kan ha tur. Taket kan vara okej. Möglet i källaren kanske kan tvättas bort och sedan hållas borta med en avfuktare. Värmesystemet kanske är okej med undantag för några kassa radiatorer. En eternitfasad är inget problem så länge den sitter på plats och eternit kan målas om man inte gillar utseendet men jag hade lätt behållit eterniten, underhållsfritt = bra.
 
@ Wilfa

Jätteinteressant inlägg. Mycket som ska diskuteras. återkommer!

@pelpet

Nja, det går inte alltid bra att enbart tvätta borg möglet. I regel måste man hitta orsaken till möglet och åtgärda den. T.ex. kan en dålig fuktisolering vara orsaken till möglet. Fuktskador kanske ....
 
Om du längtar efter att renovera kan det räcka med att köpa ett helt vanligt hus. Det är nog att göra ändå. Kolla på ett avsnitt av arga snickaren så ser du ungefär vad 20 proffs kan göra på 3 dagar. Sen kan du räkna ut hur många dagar det skulle ta dig själv att göra samma sak. 60 heldagar är typ 2 års semester.
 
KungAnka skrev:
Om du längtar efter att renovera kan det räcka med att köpa ett helt vanligt hus. Det är nog att göra ändå. Kolla på ett avsnitt av arga snickaren så ser du ungefär vad 20 proffs kan göra på 3 dagar. Sen kan du räkna ut hur många dagar det skulle ta dig själv att göra samma sak. 60 heldagar är typ 2 års semester.
Nja, jag tar hänsyn till detta. Det är inget problem.
 
  • Gilla
helene_81
  • Laddar…
Wilfa skrev:
Det är också viktigt att ta ett samtal med kommunen innan köp, för att få reda på om det finns föreläggande tex vad gäller avlopp. Jag rekommenderar även kontroll av servitut och andra ev belastningar på fastigheten. Tänk på att det är du själv som ansvarar för att få fram all relevant information och man kan inte räkna med att nuvarande ägare är särskilt uppriktig, vare sig mot dig eller kronofogden.
Det är mycket viktigt, ja!

Är det vanligt med "besittningrättigheter"? Det är som servituter. Eller kan man kalla det servitut? Jag har lite koll på hur det fungerar i Österrike. t.ex. kan en person ha rättigheten att bo i ett hus helt kostnadsfritt och kan inte avhysas även om huset byter ägaren. Sådana hus vill bankerna t.ex. oftas inte belåna (om inte banken får förtur).

Sen är det viktigt att veta vad som gäller vid avhysningen. Kronofogden t.ex. hjälper ju med avhysningen. det gäller ven om t.ex. en tjej med småbarn bor där? Då organiserar staten en ny bostad till dom? Vad gäller?

Servituter är viktiga, ja. T.ex. att ngn kan använda en väg som finns på tomten.

Kan man någonstans läsa om vad som gäller i Sverige?
 
Redigerat:
Jag har t.ex. omprövat om vad som skulle gälla om man vill belåna en fastighet. Utlänska banker (även inom EU) vill i regel inte belåna fastigheter i ett annat land. Har diskuterat det med bankerna i flera gånger.
Dom ser alltid en massa problem och vill ha svar på massvis frågor.

Men vad är det viktigt att tänka på med servituter?

I regel skulle man ju t.ex. - teoretisk - kunna överenkomma med en som bor där att den kan bo kvar och t.ex. sköter huset och bor i en del av huset. T.ex. skulle man i ett extrem fall en mamma med barn låta bo kvar i huset. Men accepterar det banken om dom måste belåna? Hur är bankerna? Vilka krav har dom om man måste belåna?

Vilka servituter finns? Bara servituter att man kan använda en väg eller sköta andra ledningar/avlopp... som går på tomten (kanske interessant). Eller finns det ngt som kan vara jätteinteressant och jag inte vet?
Vad gäller i Sverige? (En bankdirektör ville en gång ha svar på sådana frågor.)

Är det krångligt att belåna om man har utländsk inkomst? Skulle det fungerar att sätta en en del pengar och resten belåna med hjälp av en svensk bank? Skulle dom accepterar enbart ett renoveringsobjekt som säkerhet?

Vad gäller? Ngn som har tips eller erfarenheter?

Sen berättade ngn om en EU-förordning (EG) Nr. 861/2007 .... hur banken - teoretsikk - skulle kunna pantsätta om man har belånat en utländsk fastighet och inte kan betala.
Men dom ser ändå massvis problem. I regel är det bäst att leta en bank i Sverige.

Men vilka krav har dom t.ex. när det gäller huset jag visade? ...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.