zeus_axel skrev:
Byggmax kan såklart vara bra, men alla borde kolla priser mer.
Min bygghandel ligger 300m från mig och jag bor i södra sthlm. Men gissar att det inte är okej att göra reklam här.
Kanske bara jag som har haft tur, kanske är en hatad affär annars. :s

Och inte 40% rabatt, 20% sa jag. 40% max om jag köper mycket. Det varierar såklart.
Jag handlar alltid med kort direkt när jag hämtar. Det ger bäst rabatt.
Ja förlåt, inser att jag nog lät lite ironisk i mitt inlägg.
Jag var dock seriöst intresserad och nu när jag ser att du säger södra Sthlm blir jag än mer intresserad! :)
Skicka gärna PM med detaljer
 
motives skrev:
Ja förlåt, inser att jag nog lät lite ironisk i mitt inlägg.
Jag var dock seriöst intresserad och nu när jag ser att du säger södra Sthlm blir jag än mer intresserad! :)
Skicka gärna PM med detaljer
Gärna hit också! :)
 
AXS
PM skickade!

För att förtydliga, ser att jag hakade in lite på annat spår...

Jag har inget emot byggmax och tror inte deras grejer är sämre. MEN, man kanske inte bara borde åka in på närmaste ställe och köpa brädor eller annat. Med lite förhandling och frågande går priset att få ner en hel del.

Så nästa gång du ska köpa lite mer grejer, skaffa konto och be om ett bättre pris.
 
Om en bygghandel måste ge 20% rabatt för att fortfarande vara dyrare än byggmax eller bauhaus, så kör jag, av princip, gärna några extra mil till bauhaus.

Jag är nog någon medelkund, handlar för ca 60-70 000/ år och det uteslutande på bauhaus och k-rauta i Örebro. Dom Woody jag varit på så har personalen kunnat lika lite som på dom större. Skillnaden är att jag på dom större varuhusen inte förväntar jag mig att dom ska kunna något.

Och gratis kaffe på byggvaruhus? Är det ett argument?
Äh då värderar jag högre att bauhaus har några trevliga, både till utseende och små prat, tjejer.
Sent from my GT-I9000 using Byggahus
 
AXS
K-rauta örebro är väldigt bra, till mammas och pappas lägenhet handlar vi alltid där.

Kaffe är ett bra argument tycker jag, visar att de bryr sig om sina kunder.
Men går såklart på annat i första hand. Och de har både trevliga tjejer och killar där jag handlar. Men om de är snygga bryr jag mig dock inte om.

Tycker lite väl många går i försvarsställning för där de handlar. Jag bara undrade hur ni gör när ni ska handla mycket. Och påpekade att det är bra att förhandla om priset, det tjänar man nästan alltid på.
 
Trött på att förhandla och pruta och löjla mig.
Känns som det är nåt som hör hemma på andra sidorna Alperna.
Sätter man ett pris så gäller det, enklast för alla anser jag.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Det var inte meningen att ta någon shop i försvar. Snarare att jag motsätter mig att jag måste fråga efter rabatt för att komma ner i ungefär samma priser. En affär som gödslar så med rabatter har jag lite svårt för.

Om jag kommer till ett läge där jag ska ha en större mängd material på samma gång skulle jag nog fråga någon mindre. Men jag skulle bara köpa där om dom var anmärkningsvärt billigare.

Skulle vara kul att jämföra lite meter priser på tex reglar när en mindre handel gett sina frikostiga rabatter.

Sent from my GT-I9000 using Byggahus
 
Jag ser det som rätt kast att man kan gå in och förhandla till sig "bra" priser, då lever ju firman på att lura folk som inte är lika rappa i munnen utan bara betalar.

Är väl samma med vitvaror, har kollat som bara den på prisjakt efter vad jag ska köpa för nått till köket i mitt husbygge, alla jag känner säger att jag kan gå ner till den lokala butiken och pruta ner priserna till samma nivå som de billigaste på prisjakt, då kan man ju undra sig varför denna nu lokale "superbilliga" affären inte sänker priserna så hade ju alla åkt dit.
Men vad som är billigt verkar vara väldigt olika från folk till folk, några jag pratat med som renoverat sitt kök har ju lagt mer pengar på vitvaror än vad hela mitt kök kostar och de framhäver ändå att det var "billigt".

När man lagt 250 000kr på ett kök och det ser ut som vilket Ikea kök som hellst så måste man väl försöka intala sig själv att det var billigt.
 
AXS
Min förhandling brukar vara ungefär såhär:
-Jag ska ha 200m avloppsrör, vad är bästa pris på det?
-Jag behöver tryckt virke, har ni något som jag kan få billigt om jag tar hela pallen/högen.

Men håller med dig Pumba, speciellt om de som köper dyra kök. :D
 
Tomas_P skrev:
Det var inte meningen att ta någon shop i försvar. Snarare att jag motsätter mig att jag måste fråga efter rabatt för att komma ner i ungefär samma priser. En affär som gödslar så med rabatter har jag lite svårt för.
Hur hänger det här ihop egentligen? Är det ett samarbete mellan bygghandlarna och hantverkarna där bygghandlarna sätter ett låtsaspris som enbart gäller för de som inte ber om rabatt samt som utgångpunkt för hantverkarns materialfakturering, och hantverkarna i gengäld handlar sitt material hos bygghandlarna?

Bara det är ju ett argument för att köpa allt på byggmax.
 
  • Gilla
Eddi Thomason
  • Laddar…
Då byggmax har långt ifrån allt och säljer det som säljer mest kan de givetvis hålla lägre priser. Tycker de bara plockar russinen ur kakan då en "riktig" bygghandel har istort sett alla dimensioner och längder hemma samt en massa olika skivmateriel på lager. Att ha mycket på lager kostar ju givetvis och därmed blir priset lite högre. Där jag bor har jag tur då det finns ett faniljeägd bygghandel som har ett fantastiskt sortiment, fin ordning, inga rabatter till någon utan låga priser till alla, billigare än byggmax på en hel del grejer, alltid 40% rabatt på fönster, 300kr för att köra ut grejerna samt kunnig personal! Det kallar jag bygghandel!
 
Någon som lyckats få bra priser på Beijer? De verkar köra med "nettoprislista" som innebär ngn procent i rabatt. Bor själv nära Beijer, men alla andra brädgårdar ligger låångt bort.
 
När vi skulle bygga altan 75m2 altan kollade jag runt på olika bygghandlare. Vissa var billigare på trall, andra på bärlinor osv. Kollade XL-bygg, Beijer, och ett lokalt Fredells-varuhus. Priset blev ungefär detsamma när man slog ihop allt och på den lokala firman fick vi lämna tillbaka det vi inte behövde när vi var klara och dessutom fick vi väldigt mycket hjälp med att räkna på mängder, hjälp med dimensionering etc. På så sätt blev det enklare att ha ett öppet konto hos ett företag i närheten dit man kunde åka och hämta det man behövde. Tid är också pengar. Sedan tycker jag det är kul att stödja de lokala handlarna i så stor utsträckning det går.
 
Tomas_P skrev:
Skulle vara kul att jämföra lite meter priser på tex reglar när en mindre handel gett sina frikostiga rabatter.

Sent from my GT-I9000 using Byggahus
Här i Värmland verkar det som att man får byggmaxpris på virket om man skaffar sig ett konto hos den lokale handlaren.

Om man ska större mängder är det oftast billigare hos den vanliga bygghandeln än hos lågprisvaruhusen.
 
Tycker ni verkligen att byggmax är så billiga?
Eftersom jag just nu bygger 300m2 lösvirkeshus och av naturen är snål så har jag kollat runt lite priser.
Regelvirke/gles/läkt/panel köpte jag för ner till halva priset mot byggmax och då har jag ändå fått fin kvalitet, fick fritt välja längder och fri hemkörning.
Även spån/gipsskivor hittade jag billigare på andra ställen.

Dock är jag storkund på byggmax fogskum, där är de svårslagan på pris :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.