D
Hur svårt är det att slå sönder och komma igenom ett glasräcke med laminerat glas? Funderar på utrymning via balkongen men då känns det som om det skulle kännas halvt riskabelt för barnen att slänga sig över räcket för att klättra ned på en stege som man hängt upp på räckeskanten?

Betydligt mindre risk om man kunde slå sönder glasräcket och krypa under handledaren, men hur svårt är det att forcera lamineringen? Glashammare för att krossa glaset är ju enkelt att placera vid brandstegen, men hur gör man med lamineringen?

Kanske enklare att placera verktyg för att montera isär glashållaren vid brandstegen, men det känns som man kanske inte är i form för något finmekaniskt arbete i en sådan situation.
 
Redigerat av moderator:
Prova på en framruta på en bil.....
 
En framruta är inte härdat lamell. En härdad lamell kan man sparka ut lätt om man slagit båda sidorna på glaset. Så en glashammare på ett bra ställe vore kanske bra att ha då.
 
Men kommer man verkligen stå och krossa en ruta om stegen finns bakom? Är inte risken större att man inte tänker på att krossa rutan och försöker ta sig över rutan ändå?
 
Fredrikolsson skrev:
En framruta är inte härdat lamell. En härdad lamell kan man sparka ut lätt om man slagit båda sidorna på glaset. Så en glashammare på ett bra ställe vore kanske bra att ha då.
Jag kunde inte se att det var härdat glas i räcket......
 
...för övrigt så går det fortare att bara klättra över staketet.......
 
Sorry. Det ser inte jag heller. Tog det föregivet när det va ett räcke och en brandstege. Lagen kräver härdat lamell när det är en viss höjd. Och när det krävdes en stege så trodde jag bara att det va såpass högt. :)
 
Låter farligt att börja slå sönder glasrutor när det brinner och är barn i närheten. Att klättra över räcket känns betydligt säkrare, det är ju bara en meter högre och barn är smidiga.
 
D
Varför skulle det vara farligt att slå sönder glaset? Vitsen med lamellglas är väl just att det inte skall vara farligt om glaset går sönder? Om det bara är enkelt nog att slå sönder och få ut glaset ur räcket, så ser jag det som en mycket säkrare lösning än att svinga sig över räcket (där det inte finns någon som helst list/överhäng att ställa sig på utanför räcket) och hamna rätt på "repstegen" (jaja, någon typ av wire-stege med fasta steg).

Det är inte frågan om hur smidiga barnen är, jag tror visst att de kan svinga sig över räcket. Frågan är snarare hur lätt det är att hamna rätt på en stege efter en sådan sving och det är ju inte heller precis något som man vill "öva" på då konsekvenserna blir mindre bra om man misslyckas, även under en övning.

Det känns betydligt enklare och säkrare om man då kan kliva på en stege som hänger ned 1 m ovanför fötterna som man bara kan kliva på och få tag i händerna samtidigt.

Varken stege eller räcke finns för närvarande, så det går att välja glas/stege för bästa lösning.
 
Redigerat av moderator:
DIY_freak skrev:
Glashammare för att krossa glaset är ju enkelt att placera vid brandstegen, men hur gör man med lamineringen?

Kanske enklare att placera verktyg för att montera isär glashållaren vid brandstegen, men det känns som man kanske inte är i form för något finmekaniskt arbete i en sådan situation.
Jag tror inte på en evakueringslösning som bygger på vare sig glaskross eller verktyg. Förutsätt det värsta. Du stor där halvt medvetslös med både rök och eldskador. I famnen har du en helt medvetslös unge som du i sista stund fått fram ur eldhavet. Du måste ut och det fort. Du är nog inte så rationell eller sansad så det måste vara enkelt. Att då krossa glas på rätt sätt eller börja fippla med demontering är nog inte det bästa.

Målar jag f-n på väggen? Javisst, det kommer troligen aldrig att hända. Men det kan hända. Det är därför du skaffar en utrymningsväg antar jag. Se då till att den verkligen är så lättanvänd som möjligt. Har tyvärr inga direkta tips på hur detta görs bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.